Nowy rozkład jazdy MÁV-csoport. Stabilizacja i lepsza dostępność
Od 14 grudnia wszedł w życie nowy roczny rozkład jazdy MÁV-csoport na sezon 2025/2026. Zmiany przynoszą przede wszystkim stabilizację w ruchu kolejowym, natomiast znacznie więcej nowości obejmie transport autobusowy VOLÁN oraz ofertę taryfową i cyfrową.
Nowy rozkład i rozwiązania organizacyjne mają poprawić dostępność komunikacyjną w całych Węgrzech, zwiększyć komfort podróży oraz uprościć korzystanie z transportu publicznego.
Rozkład jazdy:
- Jakie najważniejsze zmiany wprowadza rozkład jazdy MÁV-csoport 2025/2026 w transporcie kolejowym i autobusowym na Węgrzech?
- W jaki sposób nowa aplikacja MÁVPlusz oraz wprowadzenie rocznych biletów krajowych i regionalnych wpłyną na korzystanie z transportu publicznego?
- Jakie znaczenie dla podróżnych mają zmiany w połączeniach międzynarodowych, w szczególności w relacjach z Rumunią, Austrią i Ukrainą?
Stabilny rozkład jazdy pociągów, rozwój wybranych połączeń
W przypadku kolei MÁV stawia na ciągłość i przewidywalność. Dla większości pasażerów pozostają dobrze znane, sprawdzone połączenia funkcjonujące w ostatnich latach. Zmiany dotyczą głównie rozbudowy oferty na wybranych liniach, poprawy dojazdów codziennych oraz lepszego dostosowania połączeń do ruchu turystycznego i międzynarodowego.
Po zakończeniu częściowej przebudowy linii Debreczyn–Füzesabony planowane jest skrócenie czasu przejazdu nawet o 20 minut. Do wiosny na części trasy kursować będą autobusy zastępcze. Jedną z najważniejszych zmian regionalnych jest rozwój połączeń na linii Hatvan–Somoskőújfalu, gdzie w dni robocze pociągi będą kursować w regularnym, godzinnym takcie, a w weekendy pojawią się nowe możliwości dojazdu, szczególnie do Salgótarjánu.
Na trasie Budapeszt–Szolnok–Békéscsaba pociągi InterCity pojadą dalej do Lőkösházy, a wydłużony czas kursowania nocnego umożliwi bezpieczne powroty po wieczornych wydarzeniach m.in. z Dunaújváros, Gödöllő czy na odcinku Győr–Hegyeshalom.
Zmiany w połączeniach międzynarodowych
Nowy rozkład jazdy przynosi istotne zmiany w ruchu międzynarodowym. Połączenia Budapeszt–Bratysława–Praga obsługiwane są już składami railjet, co podnosi standard podróży. Zmodernizowane ComfortJety pojawiły się także na trasie Hungária railjet.
Znaczące skrócenie czasu przejazdu nastąpi w relacjach z Rumunią, co jest efektem zniesienia kontroli granicznych w strefie Schengen. Przejazdy przez Lőkösházę i Kürtös zostaną ograniczone do minimum technologicznego, dzięki czemu podróże do Aradu, Timișoary, Bukaresztu czy w kierunku Transylwanii staną się wyraźnie szybsze. Wprowadzono również nową ofertę START Regio Rumunia oraz zwiększono regionalną ulgę z 55 do 60 procent.
Istotne zmiany obejmują także Ukrainę i Austrię. Uruchomione zostaną nowe połączenia InterCity Budapeszt–Beregszász–Nagyborzsova oraz nowe relacje dzienne Záhony–Użhorod. Pojawi się także nowy pociąg EuroCity Dacia-Ruthenia na trasie Wiedeń–Bukareszt z możliwością bezpośredniego dojazdu do Kijowa.
Dodatkowo pociągi EuroCity między Budapesztem a Wiedniem będą kończyć bieg na stacji Wien Westbahnhof, co ułatwi dostęp do centrum miasta.
Rewolucja w biletach i nowa aplikacja MÁVPlusz
Jednym z kluczowych elementów zmian jest dalszy rozwój reformy taryfowej. Nowy rozkład przynosi wprowadzenie rocznych biletów krajowych i regionalnych, dostępnych od połowy grudnia za pośrednictwem nowej aplikacji MÁVPlusz. Cena rocznego biletu krajowego wynosi 226 800 forintów, a ulgowego dla uczniów – 22 680 forintów. Bilet wojewódzki kosztuje odpowiednio 113 400 i 11 340 forintów.
Nowością jest możliwość zwrotu niewykorzystanych miesięcy w przypadku wcześniejszego oddania biletu rocznego. Zachowano także mechanizm „opóźnieniowego bonusu” – po 60 opóźnieniach powyżej 20 minut przysługuje 10-procentowy kupon na kolejny bilet roczny.
Od 12 grudnia obowiązuje również tzw. okoskedvezmény, czyli 15-procentowa zniżka na bilety kolejowe i autobusowe kupowane w aplikacji MÁVPlusz. Dotychczasowa 5-procentowa ulga internetowa zostaje przeniesiona wyłącznie do nowej aplikacji i jednocześnie potrojona.
Duże zmiany w transporcie autobusowym VOLÁN
Największe zmiany odczują pasażerowie autobusów VOLÁN. Zgodnie z nową ustawą o publicznym transporcie zbiorowym, tzw. „konstytucją transportową”, zagwarantowano podstawową obsługę komunikacyjną każdej miejscowości na Węgrzech. Oznacza to co najmniej trzy pary połączeń dziennie między gminami a centrami powiatowymi oraz dwie pary połączeń między centrami powiatów a stolicami regionów.
Znacząco zwiększona zostanie liczba kursów m.in. na trasach Budapeszt–Salgótarján (co 30 minut), Budapeszt–Pecz oraz Budapeszt–Kaposvár. Między Peczem a Budapesztem pojawią się nowe ekspresowe połączenia autobusowe z obowiązkową rezerwacją miejsc, które mają odciążyć zatłoczone pociągi InterCity.
HÉV bez większych zmian
Rozkład jazdy kolei podmiejskiej HÉV pozostaje w większości bez zmian. Linie H5, H6 i H7 zachowują dotychczasowy układ kursów, natomiast na liniach H8 i H9 wprowadzono drobne korekty godzin odjazdów w godzinach wieczornych. Nowe rozwiązania techniczne pozwolą ograniczyć liczbę przesiadek i poprawić komfort podróży pasażerów.
Nowy rozkład jazdy MÁV-csoport na lata 2025/2026 łączy stabilność kolei z szerokimi zmianami w transporcie autobusowym, nowoczesną ofertą taryfową i cyfrową oraz wyraźnym naciskiem na dostępność komunikacyjną całego kraju.






Komentarze