Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowy rozkład jazdy MÁV-csoport. Stabilizacja i lepsza dostępność

inforail
14.12.2025 17:30
0 Komentarzy

Od 14 grudnia wszedł w życie nowy roczny rozkład jazdy MÁV-csoport na sezon 2025/2026. Zmiany przynoszą przede wszystkim stabilizację w ruchu kolejowym, natomiast znacznie więcej nowości obejmie transport autobusowy VOLÁN oraz ofertę taryfową i cyfrową.

Nowy rozkład i rozwiązania organizacyjne mają poprawić dostępność komunikacyjną w całych Węgrzech, zwiększyć komfort podróży oraz uprościć korzystanie z transportu publicznego.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie najważniejsze zmiany wprowadza rozkład jazdy MÁV-csoport 2025/2026 w transporcie kolejowym i autobusowym na Węgrzech?
  2. W jaki sposób nowa aplikacja MÁVPlusz oraz wprowadzenie rocznych biletów krajowych i regionalnych wpłyną na korzystanie z transportu publicznego?
  3. Jakie znaczenie dla podróżnych mają zmiany w połączeniach międzynarodowych, w szczególności w relacjach z Rumunią, Austrią i Ukrainą?
Pociąg MAV
Nowy rozkład jazdy MAV

Stabilny rozkład jazdy pociągów, rozwój wybranych połączeń

W przypadku kolei MÁV stawia na ciągłość i przewidywalność. Dla większości pasażerów pozostają dobrze znane, sprawdzone połączenia funkcjonujące w ostatnich latach. Zmiany dotyczą głównie rozbudowy oferty na wybranych liniach, poprawy dojazdów codziennych oraz lepszego dostosowania połączeń do ruchu turystycznego i międzynarodowego.

Po zakończeniu częściowej przebudowy linii Debreczyn–Füzesabony planowane jest skrócenie czasu przejazdu nawet o 20 minut. Do wiosny na części trasy kursować będą autobusy zastępcze. Jedną z najważniejszych zmian regionalnych jest rozwój połączeń na linii Hatvan–Somoskőújfalu, gdzie w dni robocze pociągi będą kursować w regularnym, godzinnym takcie, a w weekendy pojawią się nowe możliwości dojazdu, szczególnie do Salgótarjánu.

Na trasie Budapeszt–Szolnok–Békéscsaba pociągi InterCity pojadą dalej do Lőkösházy, a wydłużony czas kursowania nocnego umożliwi bezpieczne powroty po wieczornych wydarzeniach m.in. z Dunaújváros, Gödöllő czy na odcinku Győr–Hegyeshalom.

Zmiany w połączeniach międzynarodowych

Nowy rozkład jazdy przynosi istotne zmiany w ruchu międzynarodowym. Połączenia Budapeszt–Bratysława–Praga obsługiwane są już składami railjet, co podnosi standard podróży. Zmodernizowane ComfortJety pojawiły się także na trasie Hungária railjet.

Znaczące skrócenie czasu przejazdu nastąpi w relacjach z Rumunią, co jest efektem zniesienia kontroli granicznych w strefie Schengen. Przejazdy przez Lőkösházę i Kürtös zostaną ograniczone do minimum technologicznego, dzięki czemu podróże do Aradu, Timișoary, Bukaresztu czy w kierunku Transylwanii staną się wyraźnie szybsze. Wprowadzono również nową ofertę START Regio Rumunia oraz zwiększono regionalną ulgę z 55 do 60 procent.

Istotne zmiany obejmują także Ukrainę i Austrię. Uruchomione zostaną nowe połączenia InterCity Budapeszt–Beregszász–Nagyborzsova oraz nowe relacje dzienne Záhony–Użhorod. Pojawi się także nowy pociąg EuroCity Dacia-Ruthenia na trasie Wiedeń–Bukareszt z możliwością bezpośredniego dojazdu do Kijowa.

Dodatkowo pociągi EuroCity między Budapesztem a Wiedniem będą kończyć bieg na stacji Wien Westbahnhof, co ułatwi dostęp do centrum miasta.

Rewolucja w biletach i nowa aplikacja MÁVPlusz

Jednym z kluczowych elementów zmian jest dalszy rozwój reformy taryfowej. Nowy rozkład przynosi wprowadzenie rocznych biletów krajowych i regionalnych, dostępnych od połowy grudnia za pośrednictwem nowej aplikacji MÁVPlusz. Cena rocznego biletu krajowego wynosi 226 800 forintów, a ulgowego dla uczniów – 22 680 forintów. Bilet wojewódzki kosztuje odpowiednio 113 400 i 11 340 forintów.

Nowością jest możliwość zwrotu niewykorzystanych miesięcy w przypadku wcześniejszego oddania biletu rocznego. Zachowano także mechanizm „opóźnieniowego bonusu” – po 60 opóźnieniach powyżej 20 minut przysługuje 10-procentowy kupon na kolejny bilet roczny.

Od 12 grudnia obowiązuje również tzw. okoskedvezmény, czyli 15-procentowa zniżka na bilety kolejowe i autobusowe kupowane w aplikacji MÁVPlusz. Dotychczasowa 5-procentowa ulga internetowa zostaje przeniesiona wyłącznie do nowej aplikacji i jednocześnie potrojona.

Duże zmiany w transporcie autobusowym VOLÁN

Największe zmiany odczują pasażerowie autobusów VOLÁN. Zgodnie z nową ustawą o publicznym transporcie zbiorowym, tzw. „konstytucją transportową”, zagwarantowano podstawową obsługę komunikacyjną każdej miejscowości na Węgrzech. Oznacza to co najmniej trzy pary połączeń dziennie między gminami a centrami powiatowymi oraz dwie pary połączeń między centrami powiatów a stolicami regionów.

Znacząco zwiększona zostanie liczba kursów m.in. na trasach Budapeszt–Salgótarján (co 30 minut), Budapeszt–Pecz oraz Budapeszt–Kaposvár. Między Peczem a Budapesztem pojawią się nowe ekspresowe połączenia autobusowe z obowiązkową rezerwacją miejsc, które mają odciążyć zatłoczone pociągi InterCity.

HÉV bez większych zmian

Rozkład jazdy kolei podmiejskiej HÉV pozostaje w większości bez zmian. Linie H5, H6 i H7 zachowują dotychczasowy układ kursów, natomiast na liniach H8 i H9 wprowadzono drobne korekty godzin odjazdów w godzinach wieczornych. Nowe rozwiązania techniczne pozwolą ograniczyć liczbę przesiadek i poprawić komfort podróży pasażerów.

Nowy rozkład jazdy MÁV-csoport na lata 2025/2026 łączy stabilność kolei z szerokimi zmianami w transporcie autobusowym, nowoczesną ofertą taryfową i cyfrową oraz wyraźnym naciskiem na dostępność komunikacyjną całego kraju.

Komentarze