Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowy rozkład jazdy BDŻ. Więcej wygodnych połączeń i krótsze czasy podróży

inforail
14.12.2025 16:30
0 Komentarzy

Od niedzieli 14 grudnia 2025 roku w życie wchodzi nowy roczny rozkład jazdy pociągów bułgarskiego przewoźnika BDŻ – Pasażerskie Przewozy Kolejowe.

Jak informuje spółka, w większości regionów kraju zachowany zostaje dotychczasowy układ połączeń, jednak nowy grafik przynosi szereg istotnych korekt, których celem jest poprawa jakości obsługi pasażerów, lepsze skomunikowanie miast oraz bardziej efektywne wykorzystanie taboru.

Rozkład jazdy:

  1. Od kiedy obowiązuje nowy rozkład jazdy pociągów BDŻ i jakie były główne cele jego wprowadzenia?
  2. Na których kluczowych trasach krajowych skrócono czas przejazdu w nowym rozkładzie jazdy i z jakiego powodu było to możliwe?
  3. Jakie zmiany i udogodnienia wprowadzono w połączeniach regionalnych oraz międzynarodowych BDŻ?
Lokomotywa Smartron
Pociąg BDŻ/foto: BDŻ

Konsultacje społeczne i współpraca z samorządami

Nowy rozkład jazdy, jak co roku, został przygotowany we współpracy z administracją regionalną i lokalną. BDŻ uzgadniało kursowanie pociągów pospiesznych i osobowych z władzami obwodów i gmin, aby jak najlepiej dostosować ofertę do rzeczywistych potrzeb mieszkańców.

Projekt rozkładu został opublikowany we wrześniu 2025 r. do publicznych konsultacji. Pasażerowie mieli możliwość zapoznania się z propozycjami i zgłoszenia swoich uwag oraz sugestii. Znaczna część wprowadzonych zmian jest bezpośrednim efektem tych konsultacji. Pozostałe modyfikacje wynikają z potrzeby poprawy rentowności przewozów, optymalnego wykorzystania dostępnego taboru oraz trwających na szeroką skalę prac modernizacyjnych infrastruktury kolejowej.

Skala przewozów w 2026 roku

W nadchodzącym roku BDŻ utrzyma wolumen przewozów określony w umowie z państwem na realizację publicznych usług transportowych. Ruch pasażerski będzie obsługiwany przez łącznie 518 pociągów, w tym:

  • 79 pociągów pospiesznych (z czego 2 kursujące wyłącznie w sezonie letnim),
  • 117 pociągów osobowych,
  • 322 podmiejskie pociągi osobowe, z których część będzie kursować tylko w wybrane dni tygodnia.

Krótsze czasy przejazdu między największymi miastami

Jedną z najważniejszych zmian w nowym rozkładzie jest skrócenie czasu podróży na kluczowych trasach dalekobieżnych. Dotyczy to m.in. połączeń:

  • Sofia – Burgas przez Płowdiw,
  • Sofia – Warna przez Płowdiw,
  • Płowdiw – Warna.

Poprawa czasów przejazdu jest możliwa dzięki przywróceniu prowadzenia pociągów przez Čirpan, co pozwala uniknąć długich objazdów przez Dimitrowgrad, które były konieczne z powodu robót infrastrukturalnych.

Zachowane i wzmocnione ważne relacje krajowe

W nowym rozkładzie utrzymano kursowanie pociągów pospiesznych Sofia – Burgas – Sofia przez Podbałkańską linię kolejową. Dzięki znacznemu skróceniu czasu przejazdu zapewniają one wygodne przesiadki do i z Wielkiego Tyrnowa oraz Ruse, umożliwiając przyjazd do Burgas przed południem i powrót po południu do Sofii i północnej części kraju.

Zachowane zostały również bezpośrednie poranne pociągi z Ruse do Sofii i Płowdiwu, z dogodnymi popołudniowymi powrotami do miasta nad Dunajem. Utrzymana zostaje także możliwość jednodniowych wyjazdów do Haskowa, Kyrdżali, Momcziłgradu oraz do miejsc turystycznych w rejonie zapory Studen Kładene, dzięki dziennym pociągom pospiesznym relacji Dimitrowgrad – Haskowo – Kyrdżali – Momcziłgrad – Podkowa.

Lepsza obsługa regionalna i kolej wąskotorowa

Nowy rozkład przynosi poprawę oferty regionalnej m.in. w rejonie Lowecza i Trojanu, gdzie przywrócony zostaje popołudniowy pociąg do i z Trojanu. Usprawniono także obsługę na kierunku Płowdiw – Asenowgrad, ograniczając konieczność przesiadek na stacji Krumowo.

Zmiany obejmują również kolej wąskotorową, gdzie zmodyfikowano rozkład nocnego pociągu – jego odjazd został przesunięty na późniejszą, bardziej dogodną porę.

Przywrócone ważne połączenia z przesiadką

Wraz z nowym rozkładem wraca popularne połączenie z Płowdiwu do Wielkiego Tyrnowa i Ruse z przesiadką na stacji Michajłowo. Pasażerowie przesiadają się tam z pociągu pospiesznego nr 8631 relacji Płowdiw – Warna na pociąg nr 464 Dimitrowgrad – Gorna Orjachowica.

Przywrócono także pełną relację pociągu nr 2654 z Warny do Wracy, który w 2025 roku kursował jedynie do stacji Mezdra.

Połączenia międzynarodowe bez zmian

W nowym rozkładzie przewidziano kursowanie 8 międzynarodowych pociągów pospiesznych. Utrzymane zostają:

  • codzienne połączenia nocne Sofia – Halkali – Sofia (Turcja),
  • sezonowe bezpośrednie wagony Bukareszt – Halkali,
  • połączenia z Rumunią na trasie Sofia – Bukareszt przez Ruse,
  • sezonowe bezpośrednie wagony na trasach Sofia – Gorna Orjachowica – Bukareszt oraz Warna – Ruse – Bukareszt,
  • połączenie Sofia – Krajowa realizowane z przesiadką w Widyniu.

Uwzględnienie inwestycji i modernizacji

Nowy rozkład jazdy został opracowany z uwzględnieniem możliwości technicznych infrastruktury, dostępnego taboru oraz planowanych i trwających modernizacji, w tym:

  • przebudowy układu torowego Dworca Centralnego w Sofii,
  • modernizacji torów, sieci trakcyjnej oraz systemów sterowania ruchem na stacji Płowdiw,
  • ograniczeń przepustowości wynikających z dużych projektów inwestycyjnych.

Gdzie szukać informacji?

Szczegółowe informacje o nowym rozkładzie jazdy pasażerowie mogą uzyskać:

  • w punktach informacji i kasach biletowych na dworcach,
  • pod numerem infolinii 02/931 11 11,
  • w elektronicznym rozkładzie jazdy na stronie www.bdz.bg.

Nowy grafik BDŻ na 2025/2026 rok ma zapewnić stabilność oferty, lepsze skomunikowanie regionów i bardziej komfortowe podróże, mimo trwających modernizacji infrastruktury kolejowej w Bułgarii.

Komentarze