Nowy harmonogram dostaw elektrycznych zespołów trakcyjnych od PESY do Rumunii
Autoritatea pentru Reforma Feroviara (ARF), instytucja odpowiedzialna za modernizację kolei w Rumunii, poinformowała o istotnych zmianach w kontrakcie na dostawę elektrycznych zespołów trakcyjnych typu RE-R wraz z ich 15-letnią obsługą serwisową.
Przedmiotowe zamówienie realizowane jest przez polskiego producenta Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA, który wygrał wszystkie trzy części przetargu. O zwiększeniu zamówienia na ezt-y od PESY także dla Rumunii pisaliśmy tutaj.
Rozkład jazdy:
- Jakie zmiany w harmonogramie dostaw elektrycznych zespołów trakcyjnych RE-R wprowadziła PESA Bydgoszcz na mocy aneksów do umowy?
- Jakie elementy oprócz dostawy pojazdów obejmuje kontrakt zawarty przez Autoritatea pentru Reforma Feroviara z PESA?
- W jaki sposób zabezpieczono realizację kontraktu w przypadku braku finansowania ze środków unijnych lub budżetu państwa?
Zmiana harmonogramu dostaw
Zmiany umowy zostały wprowadzone na mocy trzech aneksów (nr 3/06.05.2025) i dotyczą harmonogramu dostaw w ramach wszystkich trzech części zamówienia:
- Lot 1 – 20 jednostek RE-R:
- nowy termin końcowy dostawy: 30 czerwca 2027 r. (zamiast stycznia 2027),
- pierwsza jednostka ma dotrzeć do Rumunii do 30 września 2025 r., by przejść proces homologacji, certyfikacji i dopuszczenia do ruchu.
- Lot 2 – 23 jednostki RE-R:
- nowy termin końcowy dostawy: 31 lipca 2027 r.,
- pierwsza jednostka zostanie dostarczona do 31 maja 2025 r..
- Lot 3 – 19 jednostek RE-R:
- nowy termin końcowy dostawy: 30 czerwca 2027 r.,
- pierwsza jednostka ma trafić do Rumunii do 31 sierpnia 2025 r..
Zmieniony harmonogram został zaakceptowany przez strony z zastrzeżeniem, że PESA przyspieszy dostawę 20 pojazdów RE-IR w ramach osobnego kontraktu RUIC nr 51/19.12.2023.
Zakres zamówienia i klauzule
Całkowita wartość umów wynosi ponad 3 miliardy RON (ok. 2,6 mld zł). Kontrakt obejmuje dostawę łącznie 62 pojazdów RE-R (w tym 6 zapasowych) oraz:
- 15-letni pakiet serwisowy, z opcją przedłużenia o kolejne 15 lat bez potrzeby organizowania nowego przetargu,
- przeszkolenie personelu z obsługi i oprogramowania,
- wsparcie w dostawie, uruchomieniu i gwarancyjnej obsłudze technicznej.
Każda z części zamówienia posiada opcję przedłużenia okresu utrzymania technicznego, co zostało zapisane w specjalnej klauzuli przeglądowej.
Warunki finansowe i ryzyko
Podpisanie umowy zależne było od zapewnienia finansowania – ze środków UE lub budżetu państwa. Jeśli fundusze nie zostaną przyznane, ARF zastrzega sobie prawo do unieważnienia postępowania bez odpowiedzialności odszkodowawczej wobec oferentów. Wszyscy uczestnicy procedury musieli zaakceptować te warunki, łącznie z tzw. klauzulą zawieszającą.
Polski sukces na rumuńskim rynku
Zwycięstwo PESA Bydgoszcz w tym przetargu jest kolejnym dowodem rosnącej pozycji producenta na rynkach zagranicznych. W ramach tej realizacji spółka dostarczy nowoczesne zespoły trakcyjne do regionów: Iași, Cluj oraz Bukareszt. Pociągi będą kursować na liniach podmiejskich i regionalnych w ramach kontraktów publicznych.
Modyfikacja umowy to efekt trudnych do przewidzenia okoliczności, ale nie zmienia ona zasadniczego celu zamówienia: modernizacji rumuńskiego transportu pasażerskiego przy udziale polskiej technologii. Projekt z udziałem PESA Bydgoszcz to przykład skutecznej współpracy międzynarodowej i inwestycji w przyszłość zrównoważonej mobilności.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze