Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowy harmonogram dostaw elektrycznych zespołów trakcyjnych od PESY do Rumunii

inforail
16.07.2025 12:30
0 Komentarzy

Autoritatea pentru Reforma Feroviara (ARF), instytucja odpowiedzialna za modernizację kolei w Rumunii, poinformowała o istotnych zmianach w kontrakcie na dostawę elektrycznych zespołów trakcyjnych typu RE-R wraz z ich 15-letnią obsługą serwisową.

Przedmiotowe zamówienie realizowane jest przez polskiego producenta Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA, który wygrał wszystkie trzy części przetargu. O zwiększeniu zamówienia na ezt-y od PESY także dla Rumunii pisaliśmy tutaj.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie zmiany w harmonogramie dostaw elektrycznych zespołów trakcyjnych RE-R wprowadziła PESA Bydgoszcz na mocy aneksów do umowy?
  2. Jakie elementy oprócz dostawy pojazdów obejmuje kontrakt zawarty przez Autoritatea pentru Reforma Feroviara z PESA?
  3. W jaki sposób zabezpieczono realizację kontraktu w przypadku braku finansowania ze środków unijnych lub budżetu państwa?

Zmiana harmonogramu dostaw

Skład PESY dla Rumunii
Skład PESY dla Rumunii/wiz. PESA

Zmiany umowy zostały wprowadzone na mocy trzech aneksów (nr 3/06.05.2025) i dotyczą harmonogramu dostaw w ramach wszystkich trzech części zamówienia:

  • Lot 1 – 20 jednostek RE-R:
    • nowy termin końcowy dostawy: 30 czerwca 2027 r. (zamiast stycznia 2027),
    • pierwsza jednostka ma dotrzeć do Rumunii do 30 września 2025 r., by przejść proces homologacji, certyfikacji i dopuszczenia do ruchu.
  • Lot 2 – 23 jednostki RE-R:
    • nowy termin końcowy dostawy: 31 lipca 2027 r.,
    • pierwsza jednostka zostanie dostarczona do 31 maja 2025 r..
  • Lot 3 – 19 jednostek RE-R:
    • nowy termin końcowy dostawy: 30 czerwca 2027 r.,
    • pierwsza jednostka ma trafić do Rumunii do 31 sierpnia 2025 r..

Zmieniony harmonogram został zaakceptowany przez strony z zastrzeżeniem, że PESA przyspieszy dostawę 20 pojazdów RE-IR w ramach osobnego kontraktu RUIC nr 51/19.12.2023.

Zakres zamówienia i klauzule

Całkowita wartość umów wynosi ponad 3 miliardy RON (ok. 2,6 mld zł). Kontrakt obejmuje dostawę łącznie 62 pojazdów RE-R (w tym 6 zapasowych) oraz:

  • 15-letni pakiet serwisowy, z opcją przedłużenia o kolejne 15 lat bez potrzeby organizowania nowego przetargu,
  • przeszkolenie personelu z obsługi i oprogramowania,
  • wsparcie w dostawie, uruchomieniu i gwarancyjnej obsłudze technicznej.

Każda z części zamówienia posiada opcję przedłużenia okresu utrzymania technicznego, co zostało zapisane w specjalnej klauzuli przeglądowej.

Warunki finansowe i ryzyko

Podpisanie umowy zależne było od zapewnienia finansowania – ze środków UE lub budżetu państwa. Jeśli fundusze nie zostaną przyznane, ARF zastrzega sobie prawo do unieważnienia postępowania bez odpowiedzialności odszkodowawczej wobec oferentów. Wszyscy uczestnicy procedury musieli zaakceptować te warunki, łącznie z tzw. klauzulą zawieszającą.

Polski sukces na rumuńskim rynku

Zwycięstwo PESA Bydgoszcz w tym przetargu jest kolejnym dowodem rosnącej pozycji producenta na rynkach zagranicznych. W ramach tej realizacji spółka dostarczy nowoczesne zespoły trakcyjne do regionów: Iași, Cluj oraz Bukareszt. Pociągi będą kursować na liniach podmiejskich i regionalnych w ramach kontraktów publicznych.

Modyfikacja umowy to efekt trudnych do przewidzenia okoliczności, ale nie zmienia ona zasadniczego celu zamówienia: modernizacji rumuńskiego transportu pasażerskiego przy udziale polskiej technologii. Projekt z udziałem PESA Bydgoszcz to przykład skutecznej współpracy międzynarodowej i inwestycji w przyszłość zrównoważonej mobilności.

Komentarze