Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowy dworzec Warszawa Gdańska jednak powstanie

inforail
30.09.2024 08:45
0 Komentarzy

Pasażerowie kolei doczekają się nowego dworca Warszawa Gdańska, a mieszkańcy stolicy zyskają nowoczesne centrum biznesowe. Spółki z Grupy PKP – PKP S.A. i Xcity Investment – oraz z Grupy Ghelamco wznawiają przerwaną przed laty współpracę.

Podpisano aneks do umowy inwestycyjnej, który umożliwi wznowienie przygotowań do realizacji tego szeroko zakrojonego projektu.

Spis treści:

  1. Jakie elementy obejmuje inwestycja realizowana w ramach projektu Warszawa Gdańska?
  2. Jaką rolę w realizacji projektu odgrywają spółki PKP S.A. i Xcity Investment?
  3. Jakie korzyści dla miasta Warszawy ma przynieść realizacja tej inwestycji według przedstawicieli PKP i Ghelamco?
Pasażerowie kolei doczekają się nowego dworca Warszawa Gdańska, a mieszkańcy stolicy zyskają nowoczesne centrum biznesowe. Spółki z Grupy PKP – PKP S.A. i Xcity Investment – oraz z Grupy Ghelamco wznawiają przerwaną przed laty współpracę.
Aneks do umowy ws. Warszawy Gdańskiej/foto: PKP SA

Wspólna inwestycja

W ramach wspólnej inwestycji zostanie wybudowany nowy dworzec kolejowy Warszawa Gdańska oraz zespół czterech wielofunkcyjnych budynków komercyjnych o szacowanej łącznej powierzchni ok. 100 tys. m kw. Powierzchnia użytkowa samego dworca wyniesie ok. 1900 m kw. Projekt ma zostać podzielony na 5 faz. Cztery z nich to tzw. fazy komercyjne. Oznacza to, że w ramach każdej z nich powstanie jeden budynek pełniący funkcje biznesowe. W ramach 5. fazy zostanie wybudowany nowy dworzec kolejowy Warszawa Gdańska. W ten sposób powstaną nowoczesne centrum biznesowe, doskonale skomunikowane z koleją i metrem oraz dworzec kolejowy na miarę XXI wieku.

– Od początku swojej historii kolej silnie oddziaływała na otoczenie. Wokół niej powstawały nowe dzielnice i całe miasta, budowane były fabryki. Również dziś kolej może i powinna pełnić funkcje miastotwórcze. Zarządzane przez PKP nieruchomości mają olbrzymi potencjał; wiele z nich – jak właśnie Warszawa Gdańska – znajduje się w świetnych lokalizacjach: centrach miast, dobrze skomunikowanych punktach. Projekty z udziałem inwestorów zewnętrznych to dobry kierunek, by we właściwy sposób uwolnić ten potencjał – powiedział Andrzej Bułczyński, członek zarządu PKP S.A.

– Projekt deweloperski Warszawa Gdańska, który jest w centrum naszych ostatnich działań, to strategiczna inwestycja dla spółki Xcity. Budowa nowoczesnego kompleksu biurowo-usługowego wraz z nowym dworcem kolejowym nie tylko zaspokoi rosnące potrzeby rynku, ale również przyczyni się do rozwoju tej części miasta. Dzięki połączeniu doskonałej lokalizacji, nowoczesnej architektury i rozbudowanej infrastruktury, nasz projekt stanie się nowym centrum biznesowym Warszawy – powiedział Ireneusz Gliszczyński, prezes zarządu Xcity Investment.

Inwestycja w obrębie Warszawy Gdańskiej będzie realizowana w ramach tzw. projektu deweloperskiego. Jest to formuła, w myśl której PKP S.A. – właściciel gruntu – wnosi go do projektu, zaś inwestycję realizuje powołana w tym celu w ramach Grupy PKP spółka Xcity Investment oraz partner zewnętrzny – Grupa Ghelamco.

– Jako firma, która ma w swoim portfolio takie ikony nowoczesnej Warszawy jak Warsaw Spire z placem Europejskim, Warsaw UNIT czy obecnie wznoszony wieżowiec The Bridge, mamy wieloletnie doświadczenie w realizowaniu wielofunkcyjnych, miastotwórczych projektów i biznesowych centrów. Bardzo się cieszymy na wznowienie współpracy z PKP, ponieważ widzimy w dworcu Warszawa Gdańska ogromny potencjał na stworzenie wartościowej przestrzeni, która połączy potrzeby mieszkańców Warszawy, biznesu i pasażerów nowoczesnej polskiej kolei – mówił Jarosław Zagórski, dyrektor zarządzający Ghelamco Poland.

Grupa PKP powraca do realizowania projektów deweloperskich, które przed laty zostały zawieszone. Głównym celem takich inwestycji jest tworzenie nowoczesnych, funkcjonalnych przestrzeni miejskich, łączących np. funkcje biznesowe z kolejowymi. Pozwala to na optymalne wykorzystanie potencjału należących do PKP S.A. gruntów.

Komentarze