Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowoczesne symulatory do szkolenia maszynistów PKP Intercity już dostępne w Warszawie

inforail
16.09.2025 12:15
0 Komentarzy

Maszyniści i przyszli adepci zawodu korzystają podczas szkoleń ze zmodernizowanych symulatorów w warszawskim zakładzie PKP Intercity.

Urządzenia mają przyczynić się do podnoszenia umiejętności maszynistów i szkolenia przyszłych maszynistów, a przede wszystkim  zwiększania poziomu bezpieczeństwa podróży pociągami PKP Intercity.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie możliwości dają zmodernizowane symulatory maszynistom PKP Intercity i w jaki sposób wpływają one na bezpieczeństwo podróży?
  2. Jakie różnice i nowe funkcjonalności wprowadzono w symulatorach EU44 i EP09 po modernizacji przeprowadzonej przez firmę SIM Factor?
  3. W jaki sposób PKP Intercity planuje dalej rozwijać sieć symulatorów szkoleniowych i w jakich miastach powstaną kolejne stanowiska?

Symulatory po modernizacji

Praca maszynisty wymaga koncentracji, opanowania i zdolności do radzenia sobie z nieprzewidywalnymi zdarzeniami. Kompetencje te w bezpiecznych warunkach rozwijane są na symulatorach. Obecni i przyszli pracownicy PKP Intercity mogą doskonalić je na dwóch zmodernizowanych stanowiskach symulacyjnych na warszawskim Grochowie. Od października  2024 r. pracuje zmodernizowany symulatora lokomotywy EP09, a od marca 2025 r. pracuje zmodernizowany symulator lokomotywy EU44.

Urządzenia powstały na bazie wymiennych kabin lokomotyw EU44 i EP09 wykorzystywanych w jednostanowiskowym symulatorze zakupionym przez PKP Intercity  w 2015 roku. W ramach prac rozpoczętych w 2024 roku zyskał one nowy osprzęt. Do kabiny lokomotywy Husarz (EU44) dodana została platforma ruchowa, co w efekcie pozwoliło na stworzenie dwóch samodzielnych stanowisk  szkoleniowych. Oprócz symulatorów, nowy wygląd zyskało również samo pomieszczenie szkoleniowe, a także serwerownia i zaplecze socjalne. W ramach projektu zostały wykonane dwa niezależne pomieszczenia dla maszynistów instruktorów. Za rozbudowę i modernizację symulatorów odpowiedzialna jest spółka SIM Factor.

- Z roku na rok nasze potrzeby szkoleniowe rosną. Już dziś wśród naszych pracowników mamy ponad 1500 maszynistów, a kilkaset osób przygotowuje się do wykonywania tego zawodu. Czeka na nich coraz więcej miejsc w stale rozbudowywanym przez nas parku taborowym. Dlatego zależy nam na tym, żeby etapy treningowy i egzaminacyjny przebiegały sprawnie, ale przede wszystkim, by nasi adepci mogli zdobywać w tym procesie możliwie jak najwięcej wiedzy i doświadczeń  – mówi Adam Wawrzyniak, członek zarządu PKP Intercity. – Urządzenia, które mamy dziś do dyspozycji w Warszawie i Gdyni pozwalają maszynistom zdobyć umiejętności dostosowane do potrzeb dzisiejszej kolei – prowadzenia pociągów rozwijających coraz większe  prędkości, oraz pod nadzorem systemu ETCS. I nie są to ostatnie z planowanych przez nas inwestycji w tym zakresie. Zależy nam na podnoszeniu poziomu bezpieczeństwa podróży naszych pasażerów – dodaje Adam Wawrzyniak.

Symulator PKP Intercity
Symulator PKP Intercity/foto: PKP IC

Ponad 8 tys. kilometrów tras

Stanowiska w Zakładzie Centralnym wyposażone zostały w nowoczesne oprogramowanie. Symulatory umożliwiają prowadzenie pociągów pasażerskich m.in. z prędkością od 160 do 200 km/h pod nadzorem systemu Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (ETCS), a także wykonywanie manewrów takich, jak podstawienie i odstawienie składu czy podział grup wagonowych.

Długość treningowych odcinków linii kolejowych dostępnych dla maszynistów wzrosła z 700 do ponad 8 tys. kilometrów. W rezultacie w czasie szkoleń odtwarzane może być wiele kombinacji tras, o różnych parametrach i scenariuszach zdarzeń. Dla większej autentyczności poprawiona została także m.in. jakość obrazu oraz dźwięku. Dodatkowo, platformy, na których zabudowane zostały kabiny, posiadają sześć stopni swobody  i wiernie symulują to w jaki sposób zachowuje się pociąg na rozjazdach, łukach czy w czasie gwałtownego hamowania, a nawet wykolejenia lub innego zdarzenia komunikacyjnego.   

- Projekt dla PKP Intercity obejmował kompleksową modernizację istniejących symulatorów i stworzenie nowego systemu szkoleniowego dla przewoźnika. Zmodernizowany sprzęt został w pełni zintegrowany z autorskim oprogramowanie SIM Factor, co umożliwia doskonalenie umiejętności zawodowych w warunkach zbliżonych do rzeczywistości. Dzięki temu trening na symulatorach nie tylko doskonali umiejętności maszynistów, ale przyczynia się również do poprawy bezpieczeństwa na kolei. Celem naszych prac było też unowocześnienie symulatorów oraz zapewnienie PKP Intercity dostępu do najnowszych rynkowych rozwiązań w zakresie oprogramowania i osprzętu symulatora kolejowego oraz rozwiązań ułatwiających codzienną pracę instruktorów na oprogramowaniu wykorzystywanym przy egzaminowaniu maszynistów w CEMM UTK, będącym najnowocześniejszym tego typu rozwiązaniem na świecie – mówi Michał Wierzbicki, Prezes Zarządu SIM Factor S.A.

Dla adeptów i doświadczonych maszynistów

Trening z użyciem symulatorów pojazdu kolejowego jest dodatkowym elementem trwającego blisko 2 miesiące szkolenia pozwalającego na uzyskanie licencji maszynisty. Kandydaci mogą przystąpić do niego po zrealizowaniu minimum 480 godzin jazd praktycznych pod nadzorem. Na podobnych urządzeniach adepci zawodu zdają część egzaminu na świadectwo maszynisty przeprowadzanego przez Urząd Transportu Kolejowego.

Z symulatorów korzystają także wszyscy czynni maszyniści drużyn trakcyjnych  PKP Intercity. Każdy z nich co roku przechodzi kilkugodzinną sesję, która daje  możliwość regularnego sprawdzania się w normalnych  niestandardowych sytuacjach prowadzenia pociągu. Badane są wtedy m.in. ich czas reakcji, prawidłowe odczytywanie wskazań sygnalizacji czy stosowanie się do przepisów i procedur bezpieczeństwa. Urządzenia te weryfikują również umiejętności maszynistów, którzy brali udział w wypadkach kolejowych.

Nowy symulator w Gdyni

Oprócz dwóch symulatorów w Warszawie, od czerwca zmodernizowane urządzenie służy także maszynistom i uczestnikom szkoleń zawodowych w Gdyni. Zostało ono zbudowane na bazie kabiny Griffin przez firmę Autocomp Management. Jest to część umowy pomiędzy spółką NEWAG i PKP Intercity na zakup 46 jednosystemowych lokomotyw tego typu. Wartość inwestycji to ponad 5 milionów złotych.

PKP Intercity inwestuje w bezpieczeństwo

Więcej szkoleń maszynistów, nowe scenariusze wirtualnych jazd i podnoszenie kwalifikacji. PKP Intercity pracuje nad dalszym podwyższaniem bezpieczeństwa pasażerów i rozszerza sieć symulatorów. Spółka wybrała firmę, która dostarczy kolejne cztery symulatory do zakładów PKP Intercity w Katowicach, Krakowie, Wrocławiu i Poznaniu. Dostawa nowych symulatorów ma zostać zrealizowana w ciągu 7 miesięcy od podpisania umowy. Wykonawcą zamówienia została firma Sim Factor S.A. z Warszawy, a wartość kontraktu wynosi ponad 2,1 mln zł brutto.

Komentarze