Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowoczesne pociągi na torach Słowacji. Jak zmienia się tabor ZSSK

inforail
08.11.2025 18:30
0 Komentarzy

Słowacki narodowy przewoźnik kolejowy ZSSK kontynuuje intensywny proces modernizacji taboru, zwiększając komfort podróżowania i bezpieczeństwo pasażerów.

W ostatnich dniach na trasie Košice – Žilina – Bratysława pojawił się kolejny nowoczesny pojazd – lokomotywa Vectron o nazwie „Gerlachovský štít”.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie nowe pojazdy kolejowe wprowadza ZSSK na słowackie tory i jakie mają możliwości?
  2. W jaki sposób modernizacja taboru ZSSK wpływa na komfort i bezpieczeństwo podróżnych?
  3. Jakie są plany ZSSK dotyczące dalszego rozwoju taboru i jakie korzyści przynoszą nowe inwestycje?
Nowy tabor ZSSK
Nowy tabor ZSSK

Vectron Gerlachovský štít: nowa jakość na głównych trasach

Nowa lokomotywa to zaawansowana jednostka serii Vectron 193, przystosowana do jazdy z maksymalną prędkością 200 km/h i wyposażona w system bezpieczeństwa ETCS Level 2. Co więcej, pojazd może obsługiwać również połączenia międzynarodowe – jest dopuszczony do jazdy na terenie Austrii, Czech, Polski i Niemiec. ZSSK sukcesywnie rozwija flotę takich wielosystemowych pojazdów – do końca 2025 roku liczba lokomotyw Vectron w barwach słowackiego przewoźnika ma wzrosnąć do 15 (10 z nich będzie dostępnych jeszcze w tym roku).

Inwestycje taborowe: Pantery i KISS-y na horyzoncie

Oprócz lokomotyw ZSSK stawia również na nowoczesne elektryczne zespoły trakcyjne. Do 2026 roku flota przewoźnika wzbogaci się o 45 jednostek typu Panter, a do rozkładu jazdy 2026/2027 dołączy pełna seria 8 zespołów piętrowych typu KISS. Cztery z nich już kursują na trasach krajowych.

Mniej pożarów, większe bezpieczeństwo

Modernizacja taboru przekłada się nie tylko na komfort podróżnych, ale także na bezpieczeństwo. W 2025 roku ZSSK nie odnotowała ani jednego przypadku pożaru w lokomotywach czy wagonach pasażerskich – dla porównania, w 2018 roku było ich aż 15, a w 2024 roku – osiem. To wyraźny dowód na to, że inwestycje w nowoczesne pojazdy przynoszą wymierne efekty.

Komentarze