Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowoczesna flota Královéhradeckiego Kraju. RegioPantery i RegioFoxy

inforail
30.07.2025 12:30
0 Komentarzy

Královéhradecki Kraj w Czechach od blisko roku może poszczycić się jedną z najnowocześniejszych flot kolejowych w kraju. Siedem nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych drugiej generacji RegioPanter od Škoda Group obsługuje połączenia na trasie Chlumec nad Cidlinou – Hradec Králové – Týniště nad Orlicí, pokonując przez ten czas ponad 400 tys. kilometrów.

To jednak dopiero początek ambitnego programu modernizacji – do końca 2026 roku region otrzyma łącznie 40 nowoczesnych jednostek, w tym aż 33 spalinowe zespoły trakcyjne RegioFox.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie nowe pojazdy kolejowe wprowadził Královéhradecký kraj na trasy regionalne w ciągu ostatniego roku?
  2. Czym różnią się jednostki RegioPanter pod względem parametrów technicznych i pojemności?
  3. Jakie znaczenie ma modernizacja taboru dla jakości i dostępności transportu regionalnego w Královéhradeckim kraju?

Komfort i nowoczesność na trasach regionalnych

Nowe RegioPantery całkowicie zastąpiły wysłużone składy z lokomotywami oraz niepopularne wagony osobowe typu „honeckery”. Zastąpiły je pojazdy nowej generacji, które oferują pełną dostępność dla osób z niepełnosprawnościami, klimatyzację, wygodne fotele, Wi-Fi, gniazda elektryczne, porty USB i monitory informacyjne.

W regionie jeżdżą trzy dwuczłonowe jednostki serii 650.2 i cztery trzyczłonowe serii 640.2. Te pierwsze mają długość 52,9 m, 140 miejsc siedzących i maksymalną prędkość 160 km/h. Większe RegioPantery serii 640.2 mają 79,4 m długości, oferują 234 miejsca i również mogą poruszać się z prędkością do 160 km/h. Obie serie są przystosowane do zasilania zarówno napięciem 3 kV DC, jak i 25 kV AC.

RegioFox: przyszłość niezelektryfikowanych tras

Nowoczesność zawitała także na linie pozbawione trakcji elektrycznej. Obecnie po niezelektryfikowanych trasach Královéhradeckiego Kraju kursuje już 16 nowych jednostek RegioFox. To pojazdy spalinowe o długości 44,4 m, które osiągają prędkość do 120 km/h i oferują 115 miejsc siedzących. Finalnie region otrzyma 33 takie jednostki – 10 kolejnych pojawi się na torach jeszcze w 2025 roku, a 7 ostatnich w 2026 roku.

Pełna modernizacja do 2026 roku

Po zakończeniu realizacji zamówienia ponad 70% wszystkich przewozów regionalnych w regionie będą obsługiwać nowe pojazdy. Co więcej, 100% połączeń będzie wykonywana przez niskopodłogowe, bezbarierowe pociągi. To ogromny skok jakościowy, który zapewnia komfort podróży wszystkim – niezależnie od wieku i potrzeb mobilnościowych.

Jak podkreśla Michal Krapinec, prezes i dyrektor generalny Kolei Czeskich, nowoczesna flota nie tylko poprawi komfort podróżnych, ale też przyczyni się do zwiększenia popularności kolei w regionie. Regionalne składy obsługiwane na zlecenie Kraju Královéhradeckiego pokonają w 2025 roku aż 6,01 mln kilometrów, co daje średnio 16,5 tys. kilometrów dziennie.

Nowe pociągi RegioPanter i RegioFox to symbol modernizacji czeskiej kolei regionalnej. Dzięki nim Královéhradecki Kraj już dziś wyznacza nowe standardy w zakresie dostępności, ekologii i komfortu podróży.

Komentarze