Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowela ustawy wspierającej program Kolej Plus wraca do Sejmu

inforail
07.02.2020 07:45
0 Komentarzy

Senat w czwartekzaproponował poprawkę do noweli ustawy o transporcie kolejowym. Nowe przepisymają pomóc powstrzymać degradację infrastruktury kolejowej nieeksploatowanychlub wygaszanych linii.

Za podjęciem uchwały w tej spawie głosowało 96 senatorów,żaden nie był przeciw, żaden też nie wstrzymał się od głosu. Teraz nowela trafiponownie pod obrady Sejmu.

„Poprawka zmierza do utrzymania przepisu, na podstawiektórego wojewoda ma wszczynać z urzędu postepowanie ws. potwierdzenia nabyciaprzez gminy własności nieruchomości, które stały się ich własnością z mocyprawa i nie zostały objęte spisami inwentaryzacyjnymi przekazanymi wojewodziedo dnia 31 grudnia 2005” – powiedział marszałek Senatu Tomasz Grodzki.

Jak zapewniał podczas prac nad nowelą ustawy resortinfrastruktury, dzięki nowym przepisom w początkowym etapie przywrócone zostanąpołączenia kolejowe do 20 miejscowości, między innymi do Jastrzębia-Zdroju, SokołowaPodlaskiego czy Włodawy.

Nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym wprowadzadodatkowe instrumenty prawne, które – według projektodawców – przyczynią się dorozwoju i efektywnego wykorzystania infrastruktury kolejowej. Nowela ma teżprzeciwdziałać wykluczeniu komunikacyjnemu i wspierać realizację programuuzupełnienia lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej Kolej Plus.

Nowe rozwiązania mają ponadto przywrócić do ponownegoużytkowania na cele transportowe tereny kolejowe, które są niewykorzystywane.Ograniczona zostanie też likwidacja linii kolejowych, co będzie możliwe jedyniepod warunkiem uzyskania zgody ministra infrastruktury.

Przepisy pozwolą na wsparcie samorządów województw, którebędą mogły realizować przewozy kolejowe dalej niż do najbliższej stacji zagranicą województwa. Ma to poprawić komunikację na terenach pozbawionychdogodnych połączeń kolejowych. W nowelizacji zakłada się, że przewozy na stykuwojewództw będą mogły być wykonywane na odległość 30 km poza granicęwojewództwa, a nie tylko do najbliższej stacji – jak to jest obecnie.

Z danych resortu infrastruktury wynika, że w roku 1990 wPolsce było blisko 26 tys. km linii kolejowych i od tego czasu z eksploatacjizniknęło około 7 tys. km. Koleją nie można już dojechać do blisko 100miejscowości powyżej 10 tys. mieszkańców.


Komentarze