Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowe życie dolnośląskich Kolzamów. Dziś po raz pierwszy na trasie Legnica – Chocianów

inforail
24.07.2025 17:30
0 Komentarzy

Po latach przerwy na dolnośląskie tory powróciły pojazdy produkcji Kolzam. Jeden z nich wyruszył w pierwszy kurs na reaktywowanej linii Legnica – Chocianów, obsługiwanej przez Koleje Dolnośląskie.

Dzięki przeprowadzonym pracom modernizacyjnym, jednostki te odzyskały pełną sprawność i zostały przystosowane do obsługi połączeń regionalnych na liniach niezelektryfikowanych.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie prace modernizacyjne zostały wykonane na pojazdach Kolzam i jaki był koszt całej inwestycji?
  2. Jakie parametry techniczne i udogodnienia oferują zmodernizowane jednostki obsługujące trasę Legnica – Chocianów?
  3. W jaki sposób reaktywacja połączenia kolejowego Legnica – Chocianów wpisuje się w strategię rozwoju transportu regionalnego na Dolnym Śląsku?

Komfort i funkcjonalność mimo wieku

Każdy z odnowionych pojazdów może pomieścić 170 pasażerów, w tym 73 osoby na miejscach siedzących. Pomimo wieku konstrukcji, Kolzamy zapewniają komfort podróży porównywalny z nowoczesnymi jednostkami taboru KD. Ich maksymalna prędkość to 100 km/h, co sprawia, że mogą efektywnie i punktualnie obsługiwać trasy regionalne, zwłaszcza tam, gdzie infrastruktura kolejowa nie jest jeszcze zelektryfikowana.

Rewitalizacja za 12 milionów złotych

Modernizacja objęła dwa pojazdy, a łączny koszt prac wyniósł niespełna 12 milionów złotych. Dzięki temu Koleje Dolnośląskie zyskały dodatkowe jednostki, które mogą być wykorzystywane tam, gdzie wdrażanie nowego taboru byłoby kosztowniejsze lub technicznie trudniejsze.

Strategiczne znaczenie dla regionu

Przywrócenie połączenia na trasie Legnica – Chocianów to część szerszej strategii województwa dolnośląskiego, zmierzającej do odbudowy lokalnej siatki połączeń kolejowych. Reaktywacja linii i wykorzystanie odnowionych Kolzamów pozwala lepiej skomunikować mniejsze miejscowości i zwiększyć dostępność kolei dla mieszkańców regionu.

Jak podkreślił Damian Stawikowski, prezes zarządu Kolei Dolnośląskich, to nie tylko krok w stronę poprawy dostępności transportowej regionu, ale także przykład efektywnego wykorzystania istniejącego taboru. Inwestycja w modernizację starszych jednostek pokazuje, że przy odpowiednim podejściu można uzyskać synergię pomiędzy oszczędnością a jakością usług przewozowych.

Komentarze