Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowe zasady udostępniania infrastruktury kolejowej. Ministerstwo Infrastruktury wprowadza zmiany

inforail
19.10.2025 08:30
0 Komentarzy

6 października 2025 roku w Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie Ministra Infrastruktury zmieniające zasady udostępniania infrastruktury kolejowej. Nowe przepisy wejdą w życie po 30 dniach od ogłoszenia, czyli na początku listopada.

Celem nowelizacji jest zwiększenie konkurencyjności transportu kolejowego, dostosowanie krajowych regulacji do wykładni Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wynikającej z przepisów dyrektywy 2012/34/UE, a także zwiększenie przejrzystości w ustalaniu opłat za dostęp do infrastruktury i lepsze dopasowanie przepisów do potrzeb rynku przewozów kolejowych – w tym poprawy przepustowości linii.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie są główne cele wprowadzenia nowego rozporządzenia Ministra Infrastruktury dotyczącego zasad udostępniania infrastruktury kolejowej?
  2. W jaki sposób nowelizacja zmienia sposób naliczania opłat rezerwacyjnych i podstawowych za dostęp do infrastruktury kolejowej?
  3. Do kiedy zarządcy infrastruktury, w tym PKP Polskie Linie Kolejowe, muszą dostosować swoje regulaminy sieci do nowych przepisów?

Kluczowe zmiany – większa przejrzystość i nowe zasady naliczania opłat

Jednym z najważniejszych elementów nowelizacji jest wprowadzenie zmian w opłacie rezerwacyjnej oraz wprowadzenie dodatkowego składnika opłaty podstawowej, uzależnionego od postojów handlowych przy peronach.

Nowe przepisy wprowadzają szereg rozwiązań, które mają ujednolicić i usprawnić sposób rozliczania dostępu do infrastruktury kolejowej w całym kraju. Wśród najważniejszych zmian znalazły się:

  • wprowadzenie nowej definicji „modyfikacji przydzielonej zdolności przepustowej”,
  • dodanie „bruttotonokiloametra” jako alternatywnego miernika pracy eksploatacyjnej,
  • modyfikacja sposobu obliczania średniej stawki zależnej od masy pociągu oraz kategorii linii kolejowych,
  • obowiązek publikowania analiz rynkowych przez zarządców infrastruktury w zakresie stosowanych stawek,
  • ujednolicenie zasad naliczania opłaty rezerwacyjnej w przypadku niewykorzystania trasy pociągu przez przewoźnika – zarówno w ramach rocznego, jak i indywidualnego rozkładu jazdy,
  • doprecyzowanie zasad stosowania tzw. mark-upów, czyli dodatkowych opłat nakładanych przez zarządców infrastruktury w określonych przypadkach.

Nowelizacja ma w praktyce przyczynić się do większej transparentności finansowej w sektorze kolejowym, a także do zwiększenia efektywności wykorzystania infrastruktury, szczególnie na liniach o dużym natężeniu ruchu.

Informacja pasażerska na trasie Radom - Warszawa
Linia kolejowa

Dostosowanie regulaminów sieci przez zarządców

Zgodnie z nowym rozporządzeniem, wszyscy zarządcy infrastruktury kolejowej, w tym PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., są zobowiązani do dostosowania swoich regulaminów sieci do znowelizowanych przepisów w terminie 30 dni od dnia ich wejścia w życie. Oznacza to, że zaktualizowane dokumenty powinny zostać opublikowane do początku grudnia 2025 roku.

Zaktualizowane regulaminy będą udostępnione publicznie na stronach internetowych zarządców, w tym na portalu www.plk-sa.pl, zgodnie z obowiązującymi zasadami publikacji dokumentacji sieci kolejowej.

Zmiany z myślą o przewoźnikach i pasażerach

Nowe przepisy to krok w stronę bardziej konkurencyjnego i przejrzystego rynku kolejowego, który ma sprzyjać nie tylko przewoźnikom, ale również pasażerom. Uproszczone i ujednolicone zasady dostępu do infrastruktury mają zachęcić do większego wykorzystania kolei jako środka transportu, przy jednoczesnym zapewnieniu stabilnych warunków rozwoju dla operatorów.

Ministerstwo Infrastruktury podkreśla, że nowelizacja ma umożliwić lepsze zarządzanie przepustowością sieci oraz efektywniejsze planowanie rozkładów jazdy, co w dłuższej perspektywie ma przełożyć się na wzrost punktualności i jakości usług kolejowych w Polsce.

Komentarze