Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowe-stare pociągi w nowym malowaniu. 14WE dla Małopolski w barwach POLREGIO

inforail
06.08.2025 16:30
0 Komentarzy

Do parku pojazdów obsługiwanych przez Polregio dołączyły cztery elektryczne zespoły trakcyjne typu 14WE, które wcześniej eksploatowane były przez Cargounit.

Co ważne – wszystkie te pojazdy będą pomalowane w charakterystyczne biało-czerwono-pomarańczowe barwy POLREGIO, a nie w kolorystykę województwa małopolskiego. Składy mają zasilić ofertę przewozową właśnie w tym regionie.

Rozkład jazdy:

  1. Dlaczego POLREGIO zdecydowało się na malowanie nowych składów 14WE w barwy ogólnopolskie, a nie regionalne?
  2. W jaki sposób zakup jednostek 14WE wpłynie na jakość i dostępność transportu kolejowego w Małopolsce?
  3. Czy planowane są kolejne zakupy używanego taboru jako uzupełnienie nowoczesnych inwestycji realizowanych z funduszy unijnych?
Koleje Śląskie nie skorzystają z ezt-ów firmy Cargounit.
14WE w malowaniu Cargounit

Nowe życie pojazdów od Cargounit

Zakup używanych, lecz sprawnych i zmodernizowanych jednostek 14WE od Cargounit to kolejny krok w stronę eliminacji najbardziej wysłużonych pojazdów kursujących obecnie w barwach POLREGIO. Producentem tych składów jest firma Newag, a ich układ wnętrza i wyposażenie odpowiadają współczesnym standardom obsługi pasażerów.

Każdy pojazd może pomieścić ponad 300 podróżnych, w tym 184 na miejscach siedzących. Jednostki są dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami – zarówno pod względem konstrukcji wejść, jak i układu wnętrza, co umożliwia swobodne przemieszczanie się osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Dodatkowo przewidziano przestrzeń do przewozu rowerów, co odpowiada rosnącemu zapotrzebowaniu na łączenie podróży kolejowych z turystyką aktywną.

Nie ma barw małopolskich – jest POLREGIO

Choć nowe jednostki będą obsługiwały połączenia w ramach Małopolskiego Zakładu POLREGIO, nie zostaną pomalowane w barwy regionalne (żółto-biało-niebieskie), jak miało to miejsce w przeszłości w przypadku pojazdów współfinansowanych przez samorząd wojewódzki. Tym razem będą to barwy ogólnopolskie, czyli malatura znana z nowych i modernizowanych jednostek POLREGIO – z dominującymi kolorami białym, czerwonym i pomarańczowym oraz logotypem spółki. To element strategii budowania spójnego wizerunku marki na terenie całego kraju.

Strategia modernizacji taboru

Obecne kierownictwo POLREGIO konsekwentnie realizuje program wymiany taboru, którego celem jest zwiększenie komfortu podróży i poprawa punktualności. W planach są dalsze zakupy – nie tylko używanych, ale także nowych i zeroemisyjnych pojazdów, finansowanych m.in. z funduszy unijnych.

W ramach programu unijnego spółka już pozyskała środki na zakup pięciu nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych dla województw świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego, które mają trafić na tory w latach 2028–2029.

Komfort i dostępność

Zakup 14WE dla Małopolski to szybkie i efektywne uzupełnienie taboru w jednym z najintensywniej rozwijających się regionów kolejowych w Polsce. Składy będą mogły osiągać prędkość do 110 km/h, co sprawia, że doskonale nadają się do obsługi tras regionalnych. Ich wejście do eksploatacji zwiększy dostępność połączeń, poprawi punktualność i podniesie ogólny standard usług świadczonych przez POLREGIO.

Zakup i przemalowanie składów 14WE to przykład praktycznego i przemyślanego podejścia do modernizacji taboru kolejowego. POLREGIO nie tylko dba o komfort podróżnych, ale również o spójność wizerunkową i unowocześnianie usług transportowych w skali całego kraju. Pasażerowie Małopolski już wkrótce skorzystają z efektów tych działań.

Komentarze