Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowe rynki bydgoskiej PESY. Nie tylko europejskie

inforail
29.10.2025 08:30
0 Komentarzy

Spółka Pesa Bydgoszcz analizuje możliwość wejścia na nowe rynki zagraniczne. Choć otrzymuje coraz więcej zapytań o współpracę z krajów Afryki Północnej, a także z Iraku, to – jak podkreśla wiceprezes Maciej Maciejewski – głównym kierunkiem ekspansji pozostaje Europa.

Maciejewski zaznaczył jednak, że dla spółki naturalnym rynkiem jest Europa, a szczególnie kraje o wysokim poziomie rozwoju technologicznego, takie jak Niemcy, Austria czy państwa skandynawskie.

Rozkład jazdy:

  1. Na jakich rynkach zagranicznych Pesa Bydgoszcz planuje w najbliższym czasie rozwijać swoją działalność i dlaczego spółka koncentruje się głównie na Europie?
  2. Jakie znaczenie dla efektywności produkcji mają nowe hale i inwestycje technologiczne realizowane przez Pesę w Bydgoszczy?
  3. Jakie są założenia kontraktu realizowanego przez Pesę w Rumunii i jakie korzyści przyniosą nowe centra serwisowe powstające w tym kraju?

Ekspansja z rozwagą

„Nie przypuszczam, że w najbliższym czasie wejdziemy na inny kontynent, ale też nie wykluczam tego typu akcji, bo mamy dużo zapytań z Afryki Północnej. Odbyły się również wizyty Irakijczyków, którzy po latach stagnacji chcą inwestować w kolej i kupować nowy tabor” – powiedział wiceprezes Pesy.

Maciejewski zaznaczył jednak, że dla spółki naturalnym rynkiem jest Europa, a szczególnie kraje o wysokim poziomie rozwoju technologicznego, takie jak Niemcy, Austria czy państwa skandynawskie.

„Nie boimy się myślenia o rynku niemieckim czy austriackim. To rynki wymagające, ale też dające możliwość realizacji projektów o wysokiej marży i dużym stopniu skomplikowania technicznego” – dodał.

Testy pociągów PESA dla Rumunii
Testy pociągów PESA dla Rumunii

Nowe inwestycje w zakładach w Bydgoszczy

Pesa konsekwentnie rozbudowuje swoje zaplecze produkcyjne. W ramach planu inwestycyjnego powstają trzy nowe hale.
Pierwsza z nich jest już ukończona i uruchomiona w 80 procentach.

„Czekamy jeszcze na linię do składania konstrukcji pojazdów, która ma przyjechać z Włoch w listopadzie. Już teraz wykorzystujemy tę halę do montażu zakontraktowanych pojazdów” – poinformował Maciejewski.

Druga hala – przeznaczona do montażu długich pojazdów, w tym potencjalnie pociągów dużych prędkości – jest gotowa w 80 procentach i zostanie uruchomiona na początku 2026 roku.

„Obiekt jest obecnie wyposażany w suwnice i specjalne podesty do montażu” – dodał wiceprezes.

Trzeci obiekt będzie pełnił funkcję centralnego magazynu, co pozwoli usprawnić logistykę i skrócić czas montażu. Dotąd magazyny spółki były rozproszone w różnych lokalizacjach, co utrudniało organizację pracy.

Nowoczesne technologie i optymalizacja produkcji

Pesa inwestuje również w nowoczesne technologie. Firma zakupiła kilka laserów do spawania konstrukcji, co pozwoliło zoptymalizować zatrudnienie i poprawić jakość produkcji.

„Jakość i powtarzalność elementów wykonywanych przez maszyny stoi na bardzo wysokim poziomie” – podkreślił Maciejewski.

Realizacja kontraktu w Rumunii

Spółka finalizuje także duży projekt w Rumunii, gdzie testowane są pociągi przeznaczone do dostaw w pierwszym kwartale 2026 roku. Łącznie będzie to 29 pojazdów Interregio oraz jednostki regionalne.

„W tej chwili przechodzą one testy homologacyjne. W pierwszej kolejności dostarczymy pojazdy Interregio, które są realizowane w ramach tamtejszego Krajowego Planu Odbudowy” – poinformował wiceprezes.

W ramach kontraktu Pesa wybuduje w Rumunii trzy centra serwisowe, w których będzie obsługiwać dostarczony tabor, a także oferować usługi komercyjne dla innych przewoźników.

Wszystkie te działania wpisują się w strategię spółki, która konsekwentnie umacnia swoją pozycję jako jednego z największych producentów taboru kolejowego w Europie Środkowej.

Komentarze