Nowe przystanki czekają na pociągi ŁKA
inforail
29.01.2014 11:08
0 Komentarzy
Nowe przystanki czekają na pociągi ŁKA
Przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych, Samorządu Województwa Łódzkiego oraz samorządów lokalnych podsumowali projekt modernizacji i budowy przystanków kolejowych, które służyć będą Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Inwestycjami objęto 17 przystanków na trasach z Łodzi Kaliskiej do Łowicza, Kutna, stacji: Łódź Chojny i Łódź Widzew. Wybudowano 7 zupełnie nowych przystanków (Łódź Radogoszcz Zachód, Zgierz Jaracza, Ozorków Nowe Miasto, Glinik Wieś, Domaniewice Centrum, Łódź Pabianicka, Łódź Dąbrowa). Do końca 2014 r. ukończona zostanie budowa 3 kolejnych przystanków na trasie z Łodzi Widzewa do Zgierza. W tej chwili z istniejącej infrastruktury korzystają już pojazdy łódzkich Przewozów Regionalnych.
– Jest to moment satysfakcji dla zespołu przygotowującego projekt –przyznawał Witold Stępień, Marszałek Województwa Łódzkiego. – Traktowaliśmy go jako przedsięwzięcie komplementarne dla dużej inwestycji, jaką jest ŁKA. I chyba dobrze się stało, że rozdzieliliśmy oba projekty. Oprócz przebudowy 24 peronów na 14 przystankach udało się odnowić budynki kolejowe. Mam na myśli nie tylko stacje w Strykowie i Głownie, ale również wcześniejsze inwestycje PKP w Pabianicach, czy Zduńskiej Woli.
Jak podały PKP PLK, w ramach opisywanego zadania na dziewięciu przejazdach kolejowo-drogowych zainstalowano urządzenia samoczynnej sygnalizacji przejazdowej, co niewątpliwie wpłynie na podwyższenie bezpieczeństwa na skrzyżowaniach torów z drogami. Całkowity koszt projektu, który był realizowany w ramach umowy partnerskiej między PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A., Miastem Łódź –Zarządem Dróg i Transportu oraz Gminą Zgierz to ponad 42 mln złotych netto. Zadanie zostało dofinansowane w 85% z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RPO Województwa Łódzkiego na lata 2007-2013.
O szczegółach inwestycji poinformował Jerzy Szklarek, kierownik kontraktu, odpowiedzialny za realizację budowy przystanków ŁKA: – Na stacjach perony mają długość 200 m., natomiast na przystankach jest to 150 m. W obu przypadkach taka długość jest wystarczająca do obsługi różnych rodzajów taboru. Wiaty peronowe mają barwy województwa łódzkiego i są zsynchronizowane z barwami PKP PLK. Po przebudowie wszystkie perony mają wysokość 55 cm (wcześniej 30 cm), a wszystkie przystanki są dostosowane do obsługi osób niepełnosprawnych.
Przedstawiciele samorządów podkreślali bardzo dobrą współpracę z wykonawcą i inwestorem. – Jako samorząd nie bylibyśmy w stanie wykonać takich inwestycji i nie mówię tu tylko o braku środków finansowych. Dlatego jestem bardzo wdzięczny, że te inwestycje mogły powstać. –mówił Marek Kominiak, wicewójt gminy Zgierz.
Podniesienie jakości całej infrastruktury, jak również uzupełnienie jej nowoczesnym, wygodnym taborem to pierwszy, ważny krok do zachęcenia pasażerów do korzystania z ŁKA. Czy jednak te zabiegi wystarczą i czy inwestowanie w nowe przystanki, takie jak Domaniewice Centrum czy Zgierz Jaracza przyniesie korzyści? –Przebudowa i budowa nowych przystanków to inwestycja upiększająca województwo. Ale czas pokaże, czy zgierzanie będą korzystać z tej komunikacji – zastanawiała się Iwona Wieczorek, prezydent Zgierza. –Przed nami jest jeszcze trochę do zrobienia. Na przykład w pobliżu stacji Zgierz Północ jest utrudnione przejście z Proboszczewic na osiedle 650-lecia i to jest problem, który mamy do rozwiązania wspólnie z PKP PLK.
Linia do Kutna zyskała nowe przystanki, ale przez dłuższy jeszcze czas istotną niedogodnością dla podróżnych będzie czas przejazdu między Łodzią a Kutnem. – Remont linii do Kutna może zostać przeprowadzony w ramach najbliższej perspektywy unijnej –powiedział Maciej Dutkiewicz z Zespołu Prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe, który ma jednak i dobre wiadomości. –Jeszcze w tym roku będzie robiona niewielka inwestycja na tej trasie. Chodzi o budowę przejazdu strzeżonego w ciągu ulicy Sosnowej i na Żabieńcu w Łodzi. Pozwoli to zyskać…kilka minut na tej trasie. To tyle na dzisiaj. Na więcej trzeba poczekać.
Pełen optymizmu co do przyszłych wyborów komunikacyjnych mieszkańców regionu był jak zawsze Andrzej Wasilewski, prezes ŁKA: – Mamy nadzieję, że mieszkańcy województwa zmienią trochę swoje przyzwyczajenia komunikacyjne i przesiądą się na wygodniejszy i bezpieczniejszy środek transportu, jakim będzie ŁKA. Pragniemy wyjść do nich z akcją promocyjną. Przecież linia łowicka była kiedyś bardzo oblegana i popularna – chcemy przywrócić tę popularność. Planujemy na niej uruchomienie 13 par pociągów i przedstawienie dobrej oferty cenowej. Podróżni będą mieli okazję dojechać do Łodzi na każdą godzinę.
Przypomnijmy, że ŁKA uruchomi pierwsze kursy w czerwcu na trasie do Sieradza. Równolegle, w tym samym miesiącu pozytywne efekty prowadzonych prac poznają pasażerowie przemieszczający się pociągami z Łowicza do Łodzi. Maciej Dutkiewicz przekonuje, że podróż na tej trasie powinna być krótsza o ok. 10 minut.
Podczas spotkania w Urzędzie Marszałkowskim poruszono także temat przyszłych inwestycji. Trwają prace na odcinku z Łodzi Widzewa do Zgierza, gdzie przebudowane zostaną tory na długości ponad 12 kilometrów. Po zakończeniu modernizacji czas przejazdu pociągiem aglomeracyjnym na tej trasie wyniesie około 15 minut, a pojazdy będą mogły poruszać się z maksymalną prędkością ok. 100 km/h. Najważniejsze dla podróżnych wydają się inwestycje w przystanki. Po wielu latach pociągi zatrzymywać się będą na przebudowanych przystankach Łódź Stoki, Łódź Marysin (dawniej Łódź Radogoszcz, przesunięty o ok. 500 m. w stronę ul. Strykowskiej) i Łódź Arturówek. – Cały czas rozmawialiśmy o wzbogaceniu tego projektu o pierwiastek multimodalności. –przypomniał Witold Stępień. – Chodzi o łatwy dostęp do komunikacji miejskiej i dogodne przesiadki. Tam gdzie tej uzupełniającej infrastruktury jeszcze nie ma, będzie się ona pojawiać w drugim etapie ŁKA. Choć jest jeszcze trochę czasu, to władze spółki prowadzą rozmowy z samorządami odnośnie dowozu do przystanków ŁKA. Marszałek Województwa zadeklarował, że w najbliższej perspektywie unijnej w latach 2014-2020 zmodernizowane zostaną pozostałe przystanki kolejowe w całym regionie. Pojawią się też kolejne przedsięwzięcia w ramach kolei aglomeracyjnej, m.in. na trasach do Piotrkowa, Bełchatowa, Tomaszowa i Opoczna.
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz!
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Masz już subskrypcję?
Więcej z Działu Kontrakty
POLREGIO wysyła SA134-029 na naprawę
25.03.2025
Miliard złotych na tabor w województwie opolskim
Kontraktyza darmo
19.02.2025
Więcej z Działu Pasażer
W lutym więcej pasażerów na kolei
31.03.2025
Zmiany w systemie rezerwacji miejsc siedzących w pociągach ŁKA Sprinter
Pasażerza darmo
24.03.2025
Koleje Śląskie gotowe na sezon rowerowy
19.03.2025
Ruszają dwie pary pociągów Polregio z Rzeszowa do Ustrzyk Dolnych
Pasażerza darmo
08.03.2025
Bilet Zachodniopomorski. Znamy cennik
Pasażerza darmo
04.03.2025
Marcowa korekta rozkładu jazdy POLREGIO
Pasażerza darmo
28.02.2025
Na Słowacji też korekta rozkładu jazdy. Co się zmienia?
Pasażerza darmo
28.02.2025
Czy jest szansa na powrót ED250 do Jeleniej Góry? Mamy stanowisko MI
Pasażerza darmo
25.02.2025
Więcej składów na kujawsko-pomorskich torach
Pasażerza darmo
24.02.2025
Program lojalnościowy w PKP Intercity? Prace ruszyły od nowa
Pasażerza darmo
22.02.2025
Od soboty, 22 lutego, nowe połączenie kolejowe w Bieszczady
Pasażerza darmo
21.02.2025
Wybierz podróż „Koleją do Natury”
Pasażerza darmo
18.02.2025
Od marca wracają pociągi z Kielc do Sandomierza. Jak pojadą?
Pasażerza darmo
17.02.2025
Więcej z Działu Prawo
Wpadli podczas dewastacji pociągu. Grozi im do 5 lat pozbawienia wolności
Prawoza darmo
24.02.2025
PKP PLK kontynuują mediacje z wykonawcami
06.02.2025
19-letni maszynista? To możliwe!
Prawoza darmo
09.01.2025
Newag pozywa poseł Paulinę Matysiak!
09.12.2024
PKP PLK oszacowały straty po powodzi
25.09.2024
Będą zwolnienia w spółce PKP CARGOTABOR
07.08.2024
Więcej z Działu Przewoźnicy
Zmiana czasu na letni dotyczy 12 pociągów PKP Intercity
Przewoźnicyza darmo
28.03.2025
Pociągi i wagony na życzenie. Od PKP Intercity
Przewoźnicyza darmo
22.03.2025
5-milionowy pociąg Kolei Mazowieckich
12.03.2025
Więcej z Działu Producenci
Jest porozumienie w sprawie zakupu Talgo. Wcale nie przez PFR
Producenciza darmo
15.02.2025
Nowa lokomotywa hybrydowa dla PKP Intercity. Homologacja ruszy latem
Producenciza darmo
07.02.2025
9 nowych wagonów dla UZ po testach
10.12.2024
Rok 2024 w polskiej fabryce Stadlera
09.12.2024
Stadler Polska: Jesteśmy polską firmą
06.12.2024
Więcej spalinowych Flirtów w Texasie
26.11.2024
Więcej z Działu Infrastruktura
Nowy przystanek na kolejowej mapie Polski. Brodnica Południowa
Infrastrukturaza darmo
07.04.2025
Kolejowe radary na przejazdach
20.03.2025
PKP PLK kontrolują hałas
11.03.2025
Zabytkowy rozkład jazdy na przystanku Warszawa Włochy
Infrastrukturaza darmo
05.03.2025
Nowy przystanek kolejowy w województwie kujawsko-pomorskim
Infrastrukturaza darmo
04.03.2025
Ruszają roboty zabezpieczająco-naprawcze na gdyńskim węźle Karwiny
Infrastrukturaza darmo
28.02.2025
Komentarze