Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowe przystanki czekają na pociągi ŁKA

inforail
29.01.2014 11:08
0 Komentarzy

Przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych, Samorządu Województwa Łódzkiego oraz samorządów lokalnych podsumowali projekt modernizacji i budowy przystanków kolejowych, które służyć będą Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Inwestycjami objęto 17 przystanków na trasach z Łodzi Kaliskiej do Łowicza, Kutna, stacji: Łódź Chojny i Łódź Widzew. Wybudowano 7 zupełnie nowych przystanków (Łódź Radogoszcz Zachód, Zgierz Jaracza, Ozorków Nowe Miasto, Glinik Wieś, Domaniewice Centrum, Łódź Pabianicka, Łódź Dąbrowa). Do końca 2014 r. ukończona zostanie budowa 3 kolejnych przystanków na trasie z Łodzi Widzewa do Zgierza. W tej chwili z istniejącej infrastruktury korzystają już pojazdy łódzkich Przewozów Regionalnych.

– Jest to moment satysfakcji dla zespołu przygotowującego projekt –przyznawał Witold Stępień, Marszałek Województwa Łódzkiego. – Traktowaliśmy go jako przedsięwzięcie komplementarne dla dużej inwestycji, jaką jest ŁKA. I chyba dobrze się stało, że rozdzieliliśmy oba projekty. Oprócz przebudowy 24 peronów na 14 przystankach udało się odnowić budynki kolejowe. Mam na myśli nie tylko stacje w Strykowie i Głownie, ale również wcześniejsze inwestycje PKP w Pabianicach, czy Zduńskiej Woli.
Konferencja podsumowująca inwestycje ŁKAKonferencja podsumowująca inwestycje ŁKAKonferencja podsumowująca inwestycje ŁKA
Jak podały PKP PLK, w ramach opisywanego zadania na dziewięciu przejazdach kolejowo-drogowych zainstalowano urządzenia samoczynnej sygnalizacji przejazdowej, co niewątpliwie wpłynie na podwyższenie bezpieczeństwa na skrzyżowaniach torów z drogami. Całkowity koszt projektu, który był realizowany w ramach umowy partnerskiej między PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A., Miastem Łódź –Zarządem Dróg i Transportu oraz Gminą Zgierz to ponad 42 mln złotych netto. Zadanie zostało dofinansowane w 85% z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RPO Województwa Łódzkiego na lata 2007-2013.
O szczegółach inwestycji poinformował Jerzy Szklarek, kierownik kontraktu, odpowiedzialny za realizację budowy przystanków ŁKA: – Na stacjach perony mają długość 200 m., natomiast na przystankach jest to 150 m. W obu przypadkach taka długość jest wystarczająca do obsługi różnych rodzajów taboru. Wiaty peronowe mają barwy województwa łódzkiego i są zsynchronizowane z barwami PKP PLK. Po przebudowie wszystkie perony mają wysokość 55 cm (wcześniej 30 cm), a wszystkie przystanki są dostosowane do obsługi osób niepełnosprawnych.
Przedstawiciele samorządów podkreślali bardzo dobrą współpracę z wykonawcą i inwestorem. – Jako samorząd nie bylibyśmy w stanie wykonać takich inwestycji i nie mówię tu tylko o braku środków finansowych. Dlatego jestem bardzo wdzięczny, że te inwestycje mogły powstać. –mówił Marek Kominiak, wicewójt gminy Zgierz.
Podniesienie jakości całej infrastruktury, jak również uzupełnienie jej nowoczesnym, wygodnym taborem to pierwszy, ważny krok do zachęcenia pasażerów do korzystania z ŁKA. Czy jednak te zabiegi wystarczą i czy inwestowanie w nowe przystanki, takie jak Domaniewice Centrum czy Zgierz Jaracza przyniesie korzyści? –Przebudowa i budowa nowych przystanków to inwestycja upiększająca województwo. Ale czas pokaże, czy zgierzanie będą korzystać z tej komunikacji – zastanawiała się Iwona Wieczorek, prezydent Zgierza. –Przed nami jest jeszcze trochę do zrobienia. Na przykład w pobliżu stacji Zgierz Północ jest utrudnione przejście z Proboszczewic na osiedle 650-lecia i to jest problem, który mamy do rozwiązania wspólnie z PKP PLK.
Linia do Kutna zyskała nowe przystanki, ale przez dłuższy jeszcze czas istotną niedogodnością dla podróżnych będzie czas przejazdu między Łodzią a Kutnem. – Remont linii do Kutna może zostać przeprowadzony w ramach najbliższej perspektywy unijnej –powiedział Maciej Dutkiewicz z Zespołu Prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe, który ma jednak i dobre wiadomości. –Jeszcze w tym roku będzie robiona niewielka inwestycja na tej trasie. Chodzi o budowę przejazdu strzeżonego w ciągu ulicy Sosnowej i na Żabieńcu w Łodzi. Pozwoli to zyskać…kilka minut na tej trasie. To tyle na dzisiaj. Na więcej trzeba poczekać.
Pełen optymizmu co do przyszłych wyborów komunikacyjnych mieszkańców regionu był jak zawsze Andrzej Wasilewski, prezes ŁKA: – Mamy nadzieję, że mieszkańcy województwa zmienią trochę swoje przyzwyczajenia komunikacyjne i przesiądą się na wygodniejszy i bezpieczniejszy środek transportu, jakim będzie ŁKA. Pragniemy wyjść do nich z akcją promocyjną. Przecież linia łowicka była kiedyś bardzo oblegana i popularna – chcemy przywrócić tę popularność. Planujemy na niej uruchomienie 13 par pociągów i przedstawienie dobrej oferty cenowej. Podróżni będą mieli okazję dojechać do Łodzi na każdą godzinę.
Łódź DąbrowaŁódź Pabianicka (źrółdo: PKP PLK)Łódź Radogoszcz Zachód (źrółdo: PKP PLK)
Przypomnijmy, że ŁKA uruchomi pierwsze kursy w czerwcu na trasie do Sieradza. Równolegle, w tym samym miesiącu pozytywne efekty prowadzonych prac poznają pasażerowie przemieszczający się pociągami z Łowicza do Łodzi. Maciej Dutkiewicz przekonuje, że podróż na tej trasie powinna być krótsza o ok. 10 minut.
Podczas spotkania w Urzędzie Marszałkowskim poruszono także temat przyszłych inwestycji. Trwają prace na odcinku z Łodzi Widzewa do Zgierza, gdzie przebudowane zostaną tory na długości ponad 12 kilometrów. Po zakończeniu modernizacji czas przejazdu pociągiem aglomeracyjnym na tej trasie wyniesie około 15 minut, a pojazdy będą mogły poruszać się z maksymalną prędkością ok. 100 km/h. Najważniejsze dla podróżnych wydają się inwestycje w przystanki. Po wielu latach pociągi zatrzymywać się będą na przebudowanych przystankach Łódź Stoki, Łódź Marysin (dawniej Łódź Radogoszcz, przesunięty o ok. 500 m. w stronę ul. Strykowskiej) i Łódź Arturówek. – Cały czas rozmawialiśmy o wzbogaceniu tego projektu o pierwiastek multimodalności. –przypomniał Witold Stępień. – Chodzi o łatwy dostęp do komunikacji miejskiej i dogodne przesiadki. Tam gdzie tej uzupełniającej infrastruktury jeszcze nie ma, będzie się ona pojawiać w drugim etapie ŁKA. Choć jest jeszcze trochę czasu, to władze spółki prowadzą rozmowy z samorządami odnośnie dowozu do przystanków ŁKA. Marszałek Województwa zadeklarował, że w najbliższej perspektywie unijnej w latach 2014-2020 zmodernizowane zostaną pozostałe przystanki kolejowe w całym regionie. Pojawią się też kolejne przedsięwzięcia w ramach kolei aglomeracyjnej, m.in. na trasach do Piotrkowa, Bełchatowa, Tomaszowa i Opoczna.

Komentarze