Nowe przejście podziemne w Warszawie. Bezpieczeństwo i historia w jednym miejscu
Mieszkańcy warszawskiej dzielnicy Wawer mogą już korzystać z nowego, bezpiecznego przejścia podziemnego prowadzącego do przystanku kolejowego Warszawa Wawer.
Inwestycja, współfinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ), stanowi doskonałe połączenie nowoczesności z szacunkiem dla historycznego dziedzictwa tego miejsca.
Spis treści:
- W jaki sposób wykorzystanie historycznych materiałów, takich jak kostka bazaltowa i oryginalne płytki, wpłynęło na ostateczny wygląd zmodernizowanego przystanku Warszawa Wawer?
- Jakie konkretne udogodnienia dla osób o ograniczonej mobilności zostały wprowadzone w nowym przejściu podziemnym i na peronach przystanku?
- Jakie korzyści dla mieszkańców Wawra i podróżnych przyniesie oddzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego na trasie między Warszawą Wschodnią a Warszawą Wawer?
Zachowanie historycznego charakteru
Podczas modernizacji przystanku odkryto historyczną kostkę bazaltową, która niegdyś zdobiła perony. Zdecydowano się na jej ponowne wykorzystanie po procesie oczyszczenia i impregnacji, mimo widocznych śladów upływu czasu. Kostka ta teraz zdobi środkowy pas peronów oraz wyjście z nowo wybudowanego przejścia podziemnego. W ramach zachowania historycznego charakteru, w przejściu podziemnym zamontowano również oryginalne płytki, które harmonijnie współgrają z nowymi materiałami. Na peronach pojawiły się odtworzone, drewniane poręcze, które kształtem nawiązują do tych z lat 30. XX wieku. Wszystkie prace były realizowane pod nadzorem konserwatora zabytków.
Przystanek Warszawa Wawer, zbudowany w 1936 roku jako część linii otwocko-grodziskiej, przeszedł już kilka modernizacji, ale każda z nich kładła szczególny nacisk na zachowanie historycznych elementów. Jak podkreśla Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków, Marcin Dawidowicz, dbałość o detale, takie jak zabezpieczenie i ponowne wykorzystanie oryginalnych materiałów, nadaje temu miejscu wyjątkowy charakter.
Inwestycje dla bezpieczeństwa i wygody
Nowe przejście podziemne w Wawrze to tylko jedna z wielu inwestycji na modernizowanej linii kolejowej między Warszawą Wschodnią a Warszawą Wawer. Koszt modernizacji tej linii wynosi ponad 422 mln zł netto. Na początku lipca 2023 roku, w odpowiedzi na prośby mieszkańców, powstały nowe przejścia przez tory w Rezerwacie Przyrody Olszynka Grochowska, które zostały wyposażone w rogatki oraz sygnalizację świetlno-dźwiękową.
W czerwcu 2023 roku otwarto także dwa nowe przejścia podziemne przy przystanku Warszawa Gocławek, ułatwiające dostęp do pobliskich osiedli oraz peronów. Wszystkie nowe inwestycje są wyposażone w schody i pochylnie, co zapewnia dostępność dla osób o ograniczonej mobilności.
Udogodnienia dla podróżnych
Na trasie między Warszawą Wschodnią a Warszawą Wawer oddzielono ruch aglomeracyjny od dalekobieżnego dzięki dobudowie dwóch dodatkowych torów. Zmodernizowane przystanki, takie jak Warszawa Grochów, Warszawa Olszynka Grochowska oraz Warszawa Gocławek, a także nowa infrastruktura, zapewniają mieszkańcom i podróżnym większy komfort i bezpieczeństwo. Ponadto, prace nad systemem dynamicznej informacji pasażerskiej mają zakończyć się w III kwartale 2024 roku, co znacząco poprawi organizację ruchu na tej trasie.
Inwestycje te, łączące nowoczesność z zachowaniem historycznych elementów, podkreślają, jak ważne jest połączenie współczesnych rozwiązań technologicznych z szacunkiem dla dziedzictwa miasta. Dzięki temu przystanek Warszawa Wawer stanowi symbol harmonii między przeszłością a przyszłością.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze