Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowe połączenie kolejowe Półwyspu Iberyjskiego z Francją

inforail
21.02.2011 22:03
0 Komentarzy
Pod koniec stycznia 2011 roku otworzony został nowy odcinek linii kolejowej, łączący sieci hiszpańską i francuską. Inwestycja została zrealizowana, przy udziale środków pochodzących z Unii Europejskiej, za około 70 mln €. Trasa kolejowa o długości 44,4 km połączyła Perpignan (Francja) z Figueras (Hiszpania). Linia powstała z przeznaczeniem do obsługi zarówno pociągów dużych prędkości, jak i towarowych przewozów kolejowych. Jej oddanie do użytku ma znacznie skrócić czas podróży. W oficjalnym otwarciu wzięli udział hiszpański minister rozwoju, Jose Blanco López, francuski sekretarz stanu ds. transportu, Thierry Mariani i Carlo Secchi, w imieniu Komisji Europejskiej.
Carlo Secchi, który jest odpowiedzialny w imieniu Komisji za koordynację szybkich połączeń kolejowych w południowo-zachodniej Europie, w tym linii Madryt-Barcelona-Lyon, powiedział: 'To połączenie miedzy dwoma sieciami europejskich kolei dużych prędkości pokonuje historyczne naturalne bariery. Nowy odcinek transgraniczny stanowi główne osiągnięcie rynku wewnętrznego i mobilności obywateli. Jestem dumny, że Unii Europejskiej odegrała tak ważną rolę w realizacji tej inwestycji.’
Hiszpańska szybka kolej
Odcinek transgraniczny, zapewniający pierwsze połączenie między Półwyspem Iberyjskim, a resztą Unii Europejskiej, został ukończony w 2009 roku, a jego realizacja była możliwa dzięki dofinansowaniu z środków Trans-Europejskiej Sieci Transportowej (TEN-T), w kwocie 69.750.000 €, co stanowi 25% kosztów robót.
Prace na jego podłączeniem do sieci hiszpańskiej zostały zakończone w grudniu 2010 roku. Dzięki temu łącznikowi możliwe stało się podróżowanie pociągiem z państw Unii Europejskiej po Hiszpanii. Zaznaczyć trzeba, iż hiszpańska sieć dużych prędkości jest zbudowana w standardowej szerokości toru, podczas gdy linie tradycyjne, w tym dawne przejścia graniczne, są w szerszej skrajni, obowiązującej na Półwyspie Iberyjskim. Nowa inwestycja pokonuje ten problem, który dotychczas znacznie ograniczał kolejowe przepływy transgraniczne. Linia przechodzi przez nowy tunel Pertus, o długości 8 km. Szybkie pociągi pokonują go z prędkością 350 km/h. Aby zapewnić bezpieczne i intensywne użytkowanie, jest wyposażony w sygnalizację zgodną z normami Unii Europejskiej i system sterowania – European Rail Traffic Monitoring System (ERTMS), który nieustannie monitoruje ruch i dostarcza informacje zwrotne o pociągach i do pociągów.
Hiszpańska szybka kolej
Nowa usługa międzynarodowa, skrócenie czasu podróży z Barcelony do francuskiej sieci o około jedną godzinę, już okazała się sukcesem komercyjnym. Pełne wykorzystanie linii dużych prędkości między Barceloną i odcinkiem transgranicznym, spodziewane jest na rok 2012. Wówczas to czas podróży z Barcelony do Perpignan skróci się jeszcze i będzie wynosił zaledwie 50 minut. Znacznie zwiększy to przepływ transportu kolejowego, zarówno w transporcie pasażerskim, jak towarowym. Zapewnione zostanie skutecznie połączenie dwóch najważniejszych miast i portów śródziemnomorskich (Barcelona i Valencia) z resztą sieci kolejowej UE. Dzięki trwającym staraniom i realizacji inwestycji, pełny łuk Morza Śródziemnego z Walencji do Lyon ma zostać uruchomiony w 2020 roku. Do tego czasu, podróż z Barcelony do Paryża będzie zajmować tylko 4 i pół godziny zamiast ośmiu godzin. Podróż z Barcelony do Lyon zajmie tylko 2 godziny i 40 minut.

Komentarze