Nowe połączenie kolejowe Półwyspu Iberyjskiego z Francją
inforail
21.02.2011 22:03
0 Komentarzy
Nowe połączenie kolejowe Półwyspu Iberyjskiego z Francją
Pod koniec stycznia 2011 roku otworzony został nowy odcinek linii kolejowej, łączący sieci hiszpańską i francuską. Inwestycja została zrealizowana, przy udziale środków pochodzących z Unii Europejskiej, za około 70 mln €. Trasa kolejowa o długości 44,4 km połączyła Perpignan (Francja) z Figueras (Hiszpania). Linia powstała z przeznaczeniem do obsługi zarówno pociągów dużych prędkości, jak i towarowych przewozów kolejowych. Jej oddanie do użytku ma znacznie skrócić czas podróży. W oficjalnym otwarciu wzięli udział hiszpański minister rozwoju, Jose Blanco López, francuski sekretarz stanu ds. transportu, Thierry Mariani i Carlo Secchi, w imieniu Komisji Europejskiej.
Carlo Secchi, który jest odpowiedzialny w imieniu Komisji za koordynację szybkich połączeń kolejowych w południowo-zachodniej Europie, w tym linii Madryt-Barcelona-Lyon, powiedział: 'To połączenie miedzy dwoma sieciami europejskich kolei dużych prędkości pokonuje historyczne naturalne bariery. Nowy odcinek transgraniczny stanowi główne osiągnięcie rynku wewnętrznego i mobilności obywateli. Jestem dumny, że Unii Europejskiej odegrała tak ważną rolę w realizacji tej inwestycji.’
Odcinek transgraniczny, zapewniający pierwsze połączenie między Półwyspem Iberyjskim, a resztą Unii Europejskiej, został ukończony w 2009 roku, a jego realizacja była możliwa dzięki dofinansowaniu z środków Trans-Europejskiej Sieci Transportowej (TEN-T), w kwocie 69.750.000 €, co stanowi 25% kosztów robót.
Prace na jego podłączeniem do sieci hiszpańskiej zostały zakończone w grudniu 2010 roku. Dzięki temu łącznikowi możliwe stało się podróżowanie pociągiem z państw Unii Europejskiej po Hiszpanii. Zaznaczyć trzeba, iż hiszpańska sieć dużych prędkości jest zbudowana w standardowej szerokości toru, podczas gdy linie tradycyjne, w tym dawne przejścia graniczne, są w szerszej skrajni, obowiązującej na Półwyspie Iberyjskim. Nowa inwestycja pokonuje ten problem, który dotychczas znacznie ograniczał kolejowe przepływy transgraniczne. Linia przechodzi przez nowy tunel Pertus, o długości 8 km. Szybkie pociągi pokonują go z prędkością 350 km/h. Aby zapewnić bezpieczne i intensywne użytkowanie, jest wyposażony w sygnalizację zgodną z normami Unii Europejskiej i system sterowania – European Rail Traffic Monitoring System (ERTMS), który nieustannie monitoruje ruch i dostarcza informacje zwrotne o pociągach i do pociągów.
Nowa usługa międzynarodowa, skrócenie czasu podróży z Barcelony do francuskiej sieci o około jedną godzinę, już okazała się sukcesem komercyjnym. Pełne wykorzystanie linii dużych prędkości między Barceloną i odcinkiem transgranicznym, spodziewane jest na rok 2012. Wówczas to czas podróży z Barcelony do Perpignan skróci się jeszcze i będzie wynosił zaledwie 50 minut. Znacznie zwiększy to przepływ transportu kolejowego, zarówno w transporcie pasażerskim, jak towarowym. Zapewnione zostanie skutecznie połączenie dwóch najważniejszych miast i portów śródziemnomorskich (Barcelona i Valencia) z resztą sieci kolejowej UE. Dzięki trwającym staraniom i realizacji inwestycji, pełny łuk Morza Śródziemnego z Walencji do Lyon ma zostać uruchomiony w 2020 roku. Do tego czasu, podróż z Barcelony do Paryża będzie zajmować tylko 4 i pół godziny zamiast ośmiu godzin. Podróż z Barcelony do Lyon zajmie tylko 2 godziny i 40 minut.
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz!
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Masz już subskrypcję?
Więcej z Działu Kontrakty
POLREGIO wysyła SA134-029 na naprawę
25.03.2025
Miliard złotych na tabor w województwie opolskim
Kontraktyza darmo
19.02.2025
Więcej z Działu Pasażer
W lutym więcej pasażerów na kolei
31.03.2025
Zmiany w systemie rezerwacji miejsc siedzących w pociągach ŁKA Sprinter
Pasażerza darmo
24.03.2025
Koleje Śląskie gotowe na sezon rowerowy
19.03.2025
Ruszają dwie pary pociągów Polregio z Rzeszowa do Ustrzyk Dolnych
Pasażerza darmo
08.03.2025
Bilet Zachodniopomorski. Znamy cennik
Pasażerza darmo
04.03.2025
Marcowa korekta rozkładu jazdy POLREGIO
Pasażerza darmo
28.02.2025
Na Słowacji też korekta rozkładu jazdy. Co się zmienia?
Pasażerza darmo
28.02.2025
Czy jest szansa na powrót ED250 do Jeleniej Góry? Mamy stanowisko MI
Pasażerza darmo
25.02.2025
Więcej składów na kujawsko-pomorskich torach
Pasażerza darmo
24.02.2025
Program lojalnościowy w PKP Intercity? Prace ruszyły od nowa
Pasażerza darmo
22.02.2025
Od soboty, 22 lutego, nowe połączenie kolejowe w Bieszczady
Pasażerza darmo
21.02.2025
Wybierz podróż „Koleją do Natury”
Pasażerza darmo
18.02.2025
Od marca wracają pociągi z Kielc do Sandomierza. Jak pojadą?
Pasażerza darmo
17.02.2025
Więcej z Działu Prawo
Wpadli podczas dewastacji pociągu. Grozi im do 5 lat pozbawienia wolności
Prawoza darmo
24.02.2025
PKP PLK kontynuują mediacje z wykonawcami
06.02.2025
19-letni maszynista? To możliwe!
Prawoza darmo
09.01.2025
Newag pozywa poseł Paulinę Matysiak!
09.12.2024
PKP PLK oszacowały straty po powodzi
25.09.2024
Będą zwolnienia w spółce PKP CARGOTABOR
07.08.2024
Więcej z Działu Przewoźnicy
Zmiana czasu na letni dotyczy 12 pociągów PKP Intercity
Przewoźnicyza darmo
28.03.2025
Pociągi i wagony na życzenie. Od PKP Intercity
Przewoźnicyza darmo
22.03.2025
5-milionowy pociąg Kolei Mazowieckich
12.03.2025
Więcej z Działu Producenci
Jest porozumienie w sprawie zakupu Talgo. Wcale nie przez PFR
Producenciza darmo
15.02.2025
Nowa lokomotywa hybrydowa dla PKP Intercity. Homologacja ruszy latem
Producenciza darmo
07.02.2025
9 nowych wagonów dla UZ po testach
10.12.2024
Rok 2024 w polskiej fabryce Stadlera
09.12.2024
Stadler Polska: Jesteśmy polską firmą
06.12.2024
Więcej spalinowych Flirtów w Texasie
26.11.2024
Więcej z Działu Infrastruktura
Nowy przystanek na kolejowej mapie Polski. Brodnica Południowa
Infrastrukturaza darmo
07.04.2025
Kolejowe radary na przejazdach
20.03.2025
PKP PLK kontrolują hałas
11.03.2025
Zabytkowy rozkład jazdy na przystanku Warszawa Włochy
Infrastrukturaza darmo
05.03.2025
Nowy przystanek kolejowy w województwie kujawsko-pomorskim
Infrastrukturaza darmo
04.03.2025
Ruszają roboty zabezpieczająco-naprawcze na gdyńskim węźle Karwiny
Infrastrukturaza darmo
28.02.2025
Komentarze