Nowe pociągi HS PKP Intercity pojadą nie tylko po Polsce. Gdzie jeszcze?
Prezes PKP Intercity Janusz Malinowski podczas targów w Gdańsku przedstawił szczegóły dotyczące planów narodowego przewoźnika w zakresie wdrożenia pociągów dużych prędkości (HS – High Speed).
Zapowiedział szeroką skalę homologacji oraz ambitny plan połączeń krajowych i międzynarodowych, które mają w przyszłości stać się kręgosłupem nowoczesnej sieci dalekobieżnych przewozów pasażerskich w Polsce.
Rozkład jazdy:
- Do jakich krajów PKP Intercity planuje uzyskać homologację dla nowych pociągów dużych prędkości?
- Jakie trasy w pierwszej kolejności będą obsługiwane przez pociągi HS w Polsce i za granicą?
- Jakie znaczenie w rozwoju sieci szybkiej kolei mają linia Y oraz CMK Północ?
Homologacja na kraje Europy Zachodniej
Jak poinformował prezes Malinowski, nowe pociągi dużych prędkości będą homologowane nie tylko w Polsce, ale również w pięciu krajach europejskich: Niemczech, Francji, Belgii, Czechach i Austrii. Dzięki temu nowe składy będą mogły obsługiwać połączenia międzynarodowe, umożliwiając bezpośrednie podróże z Polski do głównych ośrodków Europy Zachodniej.
Nowe trasy i częstotliwość połączeń
W pierwszym etapie wdrożenia pociągi HS mają kursować:
- co dwie godziny przez Poznań do Szczecina,
- co dwie godziny przez Poznań do Berlina,
co oznacza, że Poznań stanie się kluczowym węzłem, z połączeniami w kierunku zachodnim i północnym, a także częstymi kursami do Wrocławia – co godzinę.
Prezes zapowiedział, że w kolejnych etapach planowane jest „dogęszczenie” siatki połączeń zarówno w kraju, jak i za granicą, szczególnie w kierunku Trójmiasta i południowej Polski. Nowe połączenia będą uzupełnieniem dla istniejących składów wagonowych i pociągów Pendolino, które nadal będą ważnym elementem oferty PKP Intercity.
Sieć wysokich prędkości – linie Y i CMK Północ
Podstawą systemu kolei dużych prędkości w Polsce ma być linia Y – o długości 480 km, oraz CMK Północ – o długości 320 km, co łącznie daje 800 km nowoczesnych tras zaprojektowanych do prędkości 350 km/h.
Malinowski zwrócił uwagę, że w perspektywie średnioterminowej istotną rolę odegrają również linie przystosowane do prędkości 250 km/h, takie jak projekt Rail Baltica, który wymagać będzie floty uzupełniającej obecne składy Pendolino.
Zróżnicowany tabor – jeden cel
Prezes PKP Intercity podkreślił, że przyszła oferta przewoźnika będzie oparta na różnorodnym taborze – od składów Pendolino, przez pociągi HS, piętrowe jednostki, aż po klasyczne składy wagonowe. Taki miks ma pozwolić na elastyczne dostosowanie do potrzeb pasażerów oraz efektywne wykorzystanie infrastruktury.
W perspektywie najbliższej dekady PKP Intercity planuje wzrost pracy eksploatacyjnej z obecnych 85 mln pociągokilometrów (po wejściu nowego rozkładu jazdy w grudniu) do 120 mln pociągokilometrów w 2035 roku.
Nowa era podróży kolejowych
Plany przedstawione przez Janusza Malinowskiego wpisują się w długofalową strategię modernizacji polskiej kolei i budowy zintegrowanego systemu transportowego w ramach europejskiej sieci TEN-T. Uruchomienie pociągów HS pozwoli znacząco skrócić czas podróży między największymi miastami, zwiększy konkurencyjność kolei wobec transportu drogowego i lotniczego oraz wzmocni pozycję Polski w europejskiej sieci kolejowej.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze