Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowe kontrakty na przewozy kolejowe w Czechach. Arriva przejmuje kluczowe trasy

inforail
13.03.2025 16:30
0 Komentarzy

Czeski rynek kolejowy przechodzi znaczące zmiany po rozstrzygnięciu przetargów na obsługę dalekobieżnych połączeń pasażerskich. Ministerstwo Transportu Czech ogłosiło, że od grudnia 2028 roku przewoźnikiem na trasach Praga – Pilzno – Cheb oraz Praga – Pilzno – Klatovy/Železná Ruda będzie Arriva Vlaky.

Umowa na obsługę tych linii została podpisana na 15 lat i opiewa na kwotę 3,03 miliarda koron czeskich.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie czynniki zdecydowały o wyborze Arriva Vlaky jako operatora tras Praga – Pilzno – Cheb oraz Praga – Pilzno – Klatovy/Železná Ruda?
  2. Jakie zmiany dla pasażerów przyniesie modernizacja taboru ČD oraz wprowadzenie nowych pociągów przez Arriva Vlaky?
  3. W jaki sposób rosnąca konkurencja na czeskim rynku kolejowym wpłynie na jakość usług i ceny biletów?
Pociąg Arriva
Pociąg Arriva

Konkurencja i wyniki przetargu

Do przetargu na obsługę tras o łącznej długości 50,1 mln pasażero-kilometrów zgłosiło się kilku przewoźników. Ministerstwo początkowo oszacowało wartość kontraktu na 8,5 miliarda koron czeskich, jednak konkurencyjne oferty okazały się znacznie niższe:

  • RegioJet zaproponował realizację kontraktu za 5,54 miliarda CZK,
  • České Dráhy (ČD) zaoferowały 6,4 miliarda CZK,
  • Leo Express również uczestniczył w przetargu, ale jego oferta nie została ujawniona.

Ostatecznie to Arriva Vlaky, będąca częścią międzynarodowej grupy Deutsche Bahn, zdobyła kontrakt, oferując najniższą cenę. RegioJet i ČD złożyły odwołania, ale ich skargi zostały oddalone.

Nowoczesny tabor i wyższe standardy

Zgodnie z warunkami przetargu, nowy przewoźnik zobowiązany jest do korzystania z nowoczesnego taboru, zdolnego do osiągania prędkości co najmniej 200 km/h. Wprowadzenie szybszych i bardziej komfortowych pociągów ma zwiększyć konkurencyjność kolei względem transportu drogowego oraz poprawić jakość usług dla pasażerów.

České Dráhy utrzymuje inne kluczowe połączenia

Chociaż ČD straciły kontrakt na trasy do Chebu i Klatov, przewoźnik utrzyma obsługę kilku innych kluczowych linii dalekobieżnych. Ministerstwo Transportu Czech zdecydowało, że narodowy przewoźnik będzie nadal obsługiwał następujące połączenia do grudnia 2031 roku:

  • Praga – Czeskie Budziejowice – Summerau/Czeski Krumlov (Ex7),
  • Brno – Jihlava – Czeskie Budziejowice (R11),
  • Praga – Tabor – Czeskie Budziejowice/Czeskie Velenice (R17),
  • Czeskie Budziejowice – Pilzno (R31).

Za realizację tych przewozów Ministerstwo Transportu zapłaci ČD 7,44 miliarda koron czeskich. Łącznie obejmą one 33,78 mln pasażero-kilometrów.

Modernizacja floty ČD

České Dráhy zobowiązały się do wykorzystania zarówno nowego, jak i modernizowanego taboru, który będzie przystosowany do systemu ETCS oraz osiągania prędkości:

  • 100–120 km/h na trasie R11,
  • 140 km/h na trasach R17 i R31,
  • 160 km/h na trasie Ex7.

Dzięki temu pociągi ČD pozostaną konkurencyjne, mimo rosnącej obecności prywatnych przewoźników na czeskich torach.

Przyszłość czeskiego rynku kolejowego

Rozstrzygnięcie przetargów pokazuje, że rynek kolejowy w Czechach staje się coraz bardziej otwarty i konkurencyjny. Z jednej strony państwowy przewoźnik ČD utrzymuje kluczowe połączenia, z drugiej – prywatni operatorzy, tacy jak Arriva Vlaky, RegioJet czy Leo Express, starają się zdobywać nowe kontrakty.

W kolejnych latach pasażerowie mogą spodziewać się bardziej nowoczesnych pociągów i lepszych warunków podróży, a konkurencja między przewoźnikami powinna pozytywnie wpłynąć na jakość usług i ceny biletów.

Komentarze