Nowe kontrakty na przewozy kolejowe w Czechach. Arriva przejmuje kluczowe trasy
Czeski rynek kolejowy przechodzi znaczące zmiany po rozstrzygnięciu przetargów na obsługę dalekobieżnych połączeń pasażerskich. Ministerstwo Transportu Czech ogłosiło, że od grudnia 2028 roku przewoźnikiem na trasach Praga – Pilzno – Cheb oraz Praga – Pilzno – Klatovy/Železná Ruda będzie Arriva Vlaky.
Umowa na obsługę tych linii została podpisana na 15 lat i opiewa na kwotę 3,03 miliarda koron czeskich.
Rozkład jazdy:
- Jakie czynniki zdecydowały o wyborze Arriva Vlaky jako operatora tras Praga – Pilzno – Cheb oraz Praga – Pilzno – Klatovy/Železná Ruda?
- Jakie zmiany dla pasażerów przyniesie modernizacja taboru ČD oraz wprowadzenie nowych pociągów przez Arriva Vlaky?
- W jaki sposób rosnąca konkurencja na czeskim rynku kolejowym wpłynie na jakość usług i ceny biletów?
Konkurencja i wyniki przetargu
Do przetargu na obsługę tras o łącznej długości 50,1 mln pasażero-kilometrów zgłosiło się kilku przewoźników. Ministerstwo początkowo oszacowało wartość kontraktu na 8,5 miliarda koron czeskich, jednak konkurencyjne oferty okazały się znacznie niższe:
- RegioJet zaproponował realizację kontraktu za 5,54 miliarda CZK,
- České Dráhy (ČD) zaoferowały 6,4 miliarda CZK,
- Leo Express również uczestniczył w przetargu, ale jego oferta nie została ujawniona.
Ostatecznie to Arriva Vlaky, będąca częścią międzynarodowej grupy Deutsche Bahn, zdobyła kontrakt, oferując najniższą cenę. RegioJet i ČD złożyły odwołania, ale ich skargi zostały oddalone.
Nowoczesny tabor i wyższe standardy
Zgodnie z warunkami przetargu, nowy przewoźnik zobowiązany jest do korzystania z nowoczesnego taboru, zdolnego do osiągania prędkości co najmniej 200 km/h. Wprowadzenie szybszych i bardziej komfortowych pociągów ma zwiększyć konkurencyjność kolei względem transportu drogowego oraz poprawić jakość usług dla pasażerów.
České Dráhy utrzymuje inne kluczowe połączenia
Chociaż ČD straciły kontrakt na trasy do Chebu i Klatov, przewoźnik utrzyma obsługę kilku innych kluczowych linii dalekobieżnych. Ministerstwo Transportu Czech zdecydowało, że narodowy przewoźnik będzie nadal obsługiwał następujące połączenia do grudnia 2031 roku:
- Praga – Czeskie Budziejowice – Summerau/Czeski Krumlov (Ex7),
- Brno – Jihlava – Czeskie Budziejowice (R11),
- Praga – Tabor – Czeskie Budziejowice/Czeskie Velenice (R17),
- Czeskie Budziejowice – Pilzno (R31).
Za realizację tych przewozów Ministerstwo Transportu zapłaci ČD 7,44 miliarda koron czeskich. Łącznie obejmą one 33,78 mln pasażero-kilometrów.
Modernizacja floty ČD
České Dráhy zobowiązały się do wykorzystania zarówno nowego, jak i modernizowanego taboru, który będzie przystosowany do systemu ETCS oraz osiągania prędkości:
- 100–120 km/h na trasie R11,
- 140 km/h na trasach R17 i R31,
- 160 km/h na trasie Ex7.
Dzięki temu pociągi ČD pozostaną konkurencyjne, mimo rosnącej obecności prywatnych przewoźników na czeskich torach.
Przyszłość czeskiego rynku kolejowego
Rozstrzygnięcie przetargów pokazuje, że rynek kolejowy w Czechach staje się coraz bardziej otwarty i konkurencyjny. Z jednej strony państwowy przewoźnik ČD utrzymuje kluczowe połączenia, z drugiej – prywatni operatorzy, tacy jak Arriva Vlaky, RegioJet czy Leo Express, starają się zdobywać nowe kontrakty.
W kolejnych latach pasażerowie mogą spodziewać się bardziej nowoczesnych pociągów i lepszych warunków podróży, a konkurencja między przewoźnikami powinna pozytywnie wpłynąć na jakość usług i ceny biletów.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze