Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowe FLIRT-y InterCity dla GYSEV od Stadlera. Elegancja, komfort i nowoczesność na trasach

inforail
19.09.2025 16:30
0 Komentarzy

Zakończono prace nad ostatecznym projektem 11 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych FLIRT InterCity zamówionych przez GYSEV Zrt. Już tej jesieni w zakładach Stadlera w Szolnoku rozpocznie się produkcja pudła wagonów, w której kluczową rolę odegrają polscy i węgierscy specjaliści.

Pierwsze pociągi mają wejść do eksploatacji pod koniec 2027 roku, a cała flota zostanie skompletowana w pierwszym kwartale 2028 roku. To pierwsze od 30 lat zamówienie na nowe składy InterCity na Węgrzech.

Rozkład jazdy:

Komfort i funkcjonalność dla podróżnych

Nowe jednostki FLIRT IC zostaną zaprojektowane zgodnie z najnowszymi standardami. Pociągi osiągną prędkość do 160 km/h i będą wyposażone w pierwszą i drugą klasę z elastycznym układem miejsc. Zimą zapewnią więcej siedzeń, a latem przestrzeń do przewozu nawet 18 rowerów.

Na pasażerów czekać będzie klimatyzowane, niskopodłogowe wnętrze z nowoczesnym systemem informacji pasażerskiej, dodatkowymi półkami na bagaż oraz strefą gastronomiczną z automatami do napojów i przekąsek. Udogodnienia obejmą również Wi-Fi, gniazdka elektryczne, ładowarki USB-C, a także uchwyty na tablety i smartfony w oparciach foteli.

– „11 nowych InterCity różni się znacząco od wcześniejszych regionalnych FLIRT-ów – są one zoptymalizowane pod kątem dłuższych tras i w pełni odpowiadają standardom XXI wieku. Eleganckie i nowoczesne wnętrza stworzone we współpracy ekspertów GYSEV i Stadlera będą wizytówką komfortu w podróży” – podkreślił Kövesdi Szilárd, dyrektor generalny GYSEV Zrt.

Nowoczesny design i wspólne projektowanie

Za projekt odpowiadał zespół GYSEV, Stadlera oraz Innova Design Team. Zewnętrzna stylistyka oparta została na eleganckim srebrze uzupełnionym charakterystycznymi barwami przewoźnika – zielenią i żółcią. Wnętrza łączą nowoczesne elementy metalu i szkła z ciepłymi odcieniami brązu i drewnianymi akcentami.

– „Po latach ponownie rozpoczynamy produkcję dla węgierskiego rynku w zakładzie w Szolnoku. W ramach obecnego zamówienia powstanie 55 wagonów FLIRT IC. Ich realizacja sprawi, że nasza krajowa flota przekroczy 200 pojazdów. Już dziś co drugi pasażer węgierskich kolei podróżuje naszymi składami” – zaznaczył dr Róbert Homolya, prezes Stadler Trains Magyarország Zrt.

Strategiczne znaczenie dla transportu

Nowa flota będzie obsługiwać głównie relacje Sopron – Budapeszt oraz Szombathely – Budapeszt. Jako pojazdy dwusystemowe, składy będą mogły kursować również w Austrii, co zwiększy potencjał przewozów transgranicznych.

Dla GYSEV to kolejny etap współpracy ze Stadlerem – w latach 2013–2018 przewoźnik zamówił 20 regionalnych jednostek FLIRT, które doskonale sprawdziły się w codziennej eksploatacji.

Typ FLIRT, produkowany od 2002 roku, jest światowym bestsellerem Stadlera – sprzedano ponad 2750 jednostek w 21 krajach. Węgierski zakład w Szolnoku odegrał istotną rolę w tej historii, uczestnicząc w produkcji niemal 1000 pociągów.

Komentarze