Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowa linia kolejowa Zegrze – Przasnysz coraz bliżej realizacji

inforail
31.03.2025 14:30
0 Komentarzy

Mieszkańcy Przasnysza, Makowa Mazowieckiego, Pułtuska i Serocka mogą już z nadzieją patrzeć w przyszłość – podpisano umowę na projekt nowej linii kolejowej Zegrze – Przasnysz.

Inwestycja, realizowana w ramach rządowego Programu Kolej Plus, ma na celu poprawę dostępu do stolicy oraz zwiększenie mobilności mieszkańców Północnego Mazowsza.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie miasta i miejscowości zostaną połączone nową linią kolejową Zegrze – Przasnysz?
  2. Jakie udogodnienia przewidziano na nowych przystankach kolejowych dla pasażerów?
  3. W jakim terminie planowane jest rozpoczęcie i zakończenie prac budowlanych, i od czego to zależy?

O projekcie

Projekt realizowany będzie przez konsorcjum firm Mosty Katowice i Arcadis, a jego wartość wynosi 32,5 mln zł netto. Wykonawca ma 52 miesiące na opracowanie dokumentacji projektowej oraz uzyskanie wszystkich niezbędnych pozwoleń – w tym środowiskowych i budowlanych.

Nowa linia kolejowa będzie w większości jednotorowa i zelektryfikowana. Zaplanowano również budowę tzw. długich mijanek, które pozwolą pociągom na płynne mijanie się, co przełoży się na sprawniejszy ruch na trasie. Maksymalna prędkość pociągów osiągnie 160 km/h, a planowany czas przejazdu między Zegrzem a Przasnyszem wyniesie około 50 minut.

Na trasie znajdzie się 12 przystanków: Serock, Jadwisin, Wierzbica, Trzepowo, Łubienica Superunki, Jeżewo, Kleszewo, Szlasy Bure, przystanek w gminie Szelków oraz miasta: Pułtusk, Maków Mazowiecki i Przasnysz. Infrastruktura przystankowa zostanie dostosowana do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością. Na peronach pojawią się wiaty, ławki, tablice informacyjne oraz oświetlenie.

– To kluczowy moment w rozwoju infrastruktury kolejowej na Północnym Mazowszu, który poprawi dostępność komunikacyjną i komfort podróży mieszkańców – powiedział Piotr Malepszak, Wiceminister Infrastruktury.

– Dzięki tej inwestycji mieszkańcy zyskają szybki i wygodny dojazd do stolicy. Tworzymy nowoczesną i efektywną sieć kolejową, która będzie służyć przez lata – zaznaczył Piotr Wyborski, Prezes Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Zgodnie z planem, prace budowlane mogą rozpocząć się w 2030 roku i potrwać do 2033 roku, choć realizacja tego etapu zależy od zapewnienia dodatkowego finansowania. Na obecnym etapie zagwarantowane są środki jedynie na część projektową.

Linia Zegrze – Przasnysz to jeden z czterech projektów zakwalifikowanych do realizacji w województwie mazowieckim w ramach Programu Kolej Plus. Oprócz niej, planowane są również: rewitalizacja linii Sokołów Podlaski – Siedlce, modernizacja odcinka Ostrów Mazowiecka – Małkinia oraz zwiększenie dostępności kolei dla mieszkańców Kozienic i okolic.

Program Kolej Plus, nadzorowany przez Ministerstwo Infrastruktury, ma na celu likwidację wykluczenia komunikacyjnego i rozwój transportu szynowego w Polsce. Do 2029 roku planuje się zrealizować inwestycje o łącznej wartości ok. 13,3 mld zł, z czego 11,2 mld zł pochodzi z budżetu państwa, a ok. 2 mld zł z budżetów samorządów.

Nowa linia kolejowa Zegrze – Przasnysz to inwestycja, która realnie zmieni życie tysięcy mieszkańców Północnego Mazowsza, zapewniając szybki, ekologiczny i komfortowy dostęp do Warszawy.

Komentarze