Nowa linia kolejowa Zegrze – Przasnysz coraz bliżej realizacji
Mieszkańcy Przasnysza, Makowa Mazowieckiego, Pułtuska i Serocka mogą już z nadzieją patrzeć w przyszłość – podpisano umowę na projekt nowej linii kolejowej Zegrze – Przasnysz.
Inwestycja, realizowana w ramach rządowego Programu Kolej Plus, ma na celu poprawę dostępu do stolicy oraz zwiększenie mobilności mieszkańców Północnego Mazowsza.
Rozkład jazdy:
- Jakie miasta i miejscowości zostaną połączone nową linią kolejową Zegrze – Przasnysz?
- Jakie udogodnienia przewidziano na nowych przystankach kolejowych dla pasażerów?
- W jakim terminie planowane jest rozpoczęcie i zakończenie prac budowlanych, i od czego to zależy?
O projekcie
Projekt realizowany będzie przez konsorcjum firm Mosty Katowice i Arcadis, a jego wartość wynosi 32,5 mln zł netto. Wykonawca ma 52 miesiące na opracowanie dokumentacji projektowej oraz uzyskanie wszystkich niezbędnych pozwoleń – w tym środowiskowych i budowlanych.
Nowa linia kolejowa będzie w większości jednotorowa i zelektryfikowana. Zaplanowano również budowę tzw. długich mijanek, które pozwolą pociągom na płynne mijanie się, co przełoży się na sprawniejszy ruch na trasie. Maksymalna prędkość pociągów osiągnie 160 km/h, a planowany czas przejazdu między Zegrzem a Przasnyszem wyniesie około 50 minut.
Na trasie znajdzie się 12 przystanków: Serock, Jadwisin, Wierzbica, Trzepowo, Łubienica Superunki, Jeżewo, Kleszewo, Szlasy Bure, przystanek w gminie Szelków oraz miasta: Pułtusk, Maków Mazowiecki i Przasnysz. Infrastruktura przystankowa zostanie dostosowana do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością. Na peronach pojawią się wiaty, ławki, tablice informacyjne oraz oświetlenie.
– To kluczowy moment w rozwoju infrastruktury kolejowej na Północnym Mazowszu, który poprawi dostępność komunikacyjną i komfort podróży mieszkańców – powiedział Piotr Malepszak, Wiceminister Infrastruktury.
– Dzięki tej inwestycji mieszkańcy zyskają szybki i wygodny dojazd do stolicy. Tworzymy nowoczesną i efektywną sieć kolejową, która będzie służyć przez lata – zaznaczył Piotr Wyborski, Prezes Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Zgodnie z planem, prace budowlane mogą rozpocząć się w 2030 roku i potrwać do 2033 roku, choć realizacja tego etapu zależy od zapewnienia dodatkowego finansowania. Na obecnym etapie zagwarantowane są środki jedynie na część projektową.
Linia Zegrze – Przasnysz to jeden z czterech projektów zakwalifikowanych do realizacji w województwie mazowieckim w ramach Programu Kolej Plus. Oprócz niej, planowane są również: rewitalizacja linii Sokołów Podlaski – Siedlce, modernizacja odcinka Ostrów Mazowiecka – Małkinia oraz zwiększenie dostępności kolei dla mieszkańców Kozienic i okolic.
Program Kolej Plus, nadzorowany przez Ministerstwo Infrastruktury, ma na celu likwidację wykluczenia komunikacyjnego i rozwój transportu szynowego w Polsce. Do 2029 roku planuje się zrealizować inwestycje o łącznej wartości ok. 13,3 mld zł, z czego 11,2 mld zł pochodzi z budżetu państwa, a ok. 2 mld zł z budżetów samorządów.
Nowa linia kolejowa Zegrze – Przasnysz to inwestycja, która realnie zmieni życie tysięcy mieszkańców Północnego Mazowsza, zapewniając szybki, ekologiczny i komfortowy dostęp do Warszawy.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze