Norweskie koleje odsyłają do Hiszpanii nowe pociągi CAF Oaris. Z powodu usterek
Hiszpański producent taboru kolejowego CAF zmaga się z poważnym kryzysem wizerunkowym. Norweskie państwowe koleje Norske Tog zdecydowały o odesłaniu do Hiszpanii ośmiu nowoczesnych pociągów serii CAF Oaris, które od 2021 roku obsługiwały trasę z lotniska Oslo Gardermoen do głównego dworca Oslo Sentralstasjon.
Powodem decyzji są liczne usterki techniczne, które ujawniały się od momentu rozpoczęcia eksploatacji. Zgodnie z ustaleniami obu stron wszystkie jednostki zostaną poddane kompleksowej naprawie w hiszpańskich zakładach CAF. Informację o porozumieniu przekazały norweskie media, w tym dziennik Aftenposten.
Rozkład jazdy:
- Dlaczego norweskie koleje zdecydowały się odesłać pociągi CAF Oaris do Hiszpanii?
- Jakie usterki wykryto w nowoczesnych jednostkach Oaris?
- Jakie znaczenie mają pociągi CAF Oaris dla norweskiej kolei i jakie są ich parametry techniczne?
Usterki od początku eksploatacji
„Z powodu serii systematycznych awarii uzgodniono, że osiem jednostek przejdzie pełną modernizację w Hiszpanii” – powiedział Thomas Berntsen, dyrektor techniczny spółki Flytoget w ramach Norske Tog.
Problemy z pociągami Oaris pojawiły się niemal natychmiast po ich wprowadzeniu do ruchu. Już po 19 dniach eksploatacji wykryto pęknięcia w podwoziach, co zmusiło przewoźnika do ich wycofania z trasy. Naprawa tej poważnej wady została zakończona dopiero w 2023 roku, jednak wkrótce ujawniono kolejne mankamenty.
Obecnie największym problemem są nieszczelne drzwi, które nie spełniają wymogów bezpieczeństwa i komfortu, a także problemy z uszczelnieniem okien. Skala usterek jest na tyle poważna, że producent musi sam odebrać pociągi i przeprowadzić remont w swoim zakładzie.
Naprawy potrwają cały rok
Jednostki będą odsyłane do Hiszpanii stopniowo, aby w Norwegii wciąż pozostawała wystarczająca liczba pojazdów do obsługi ruchu pasażerskiego. Plan zakłada, że cały proces napraw potrwa około roku.
Najszybsze pociągi w Norwegii z czeskim akcentem
Pociągi CAF Oaris osiągają prędkość do 245 km/h, choć na trasie do lotniska obowiązuje ograniczenie do 210 km/h. Każda jednostka ma 102 metry długości i 236 miejsc siedzących. To najszybsze składy w norweskiej sieci kolejowej, które zastąpiły starsze pociągi wyprodukowane przez AdTranz, kursujące od 1998 roku.
Co ciekawe, jednostki te mają także czeski akcent – w 2018 roku były testowane na torze doświadczalnym w Velimi.
Reputacja CAF pod presją
Sytuacja z norweskim zamówieniem stanowi poważne wyzwanie dla reputacji hiszpańskiego producenta. Seria usterek w nowoczesnych jednostkach Oaris podważa zaufanie klientów do jakości dostarczanego taboru i może mieć wpływ na przyszłe kontrakty.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze