Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Norweskie koleje odsyłają do Hiszpanii nowe pociągi CAF Oaris. Z powodu usterek

inforail
09.10.2025 15:30
0 Komentarzy

Hiszpański producent taboru kolejowego CAF zmaga się z poważnym kryzysem wizerunkowym. Norweskie państwowe koleje Norske Tog zdecydowały o odesłaniu do Hiszpanii ośmiu nowoczesnych pociągów serii CAF Oaris, które od 2021 roku obsługiwały trasę z lotniska Oslo Gardermoen do głównego dworca Oslo Sentralstasjon.

Powodem decyzji są liczne usterki techniczne, które ujawniały się od momentu rozpoczęcia eksploatacji. Zgodnie z ustaleniami obu stron wszystkie jednostki zostaną poddane kompleksowej naprawie w hiszpańskich zakładach CAF. Informację o porozumieniu przekazały norweskie media, w tym dziennik Aftenposten.

Rozkład jazdy:

  1. Dlaczego norweskie koleje zdecydowały się odesłać pociągi CAF Oaris do Hiszpanii?
  2. Jakie usterki wykryto w nowoczesnych jednostkach Oaris?
  3. Jakie znaczenie mają pociągi CAF Oaris dla norweskiej kolei i jakie są ich parametry techniczne?
CAF Oaris
CAF Oaris

Usterki od początku eksploatacji

„Z powodu serii systematycznych awarii uzgodniono, że osiem jednostek przejdzie pełną modernizację w Hiszpanii” – powiedział Thomas Berntsen, dyrektor techniczny spółki Flytoget w ramach Norske Tog.

Problemy z pociągami Oaris pojawiły się niemal natychmiast po ich wprowadzeniu do ruchu. Już po 19 dniach eksploatacji wykryto pęknięcia w podwoziach, co zmusiło przewoźnika do ich wycofania z trasy. Naprawa tej poważnej wady została zakończona dopiero w 2023 roku, jednak wkrótce ujawniono kolejne mankamenty.

Obecnie największym problemem są nieszczelne drzwi, które nie spełniają wymogów bezpieczeństwa i komfortu, a także problemy z uszczelnieniem okien. Skala usterek jest na tyle poważna, że producent musi sam odebrać pociągi i przeprowadzić remont w swoim zakładzie.

Naprawy potrwają cały rok

Jednostki będą odsyłane do Hiszpanii stopniowo, aby w Norwegii wciąż pozostawała wystarczająca liczba pojazdów do obsługi ruchu pasażerskiego. Plan zakłada, że cały proces napraw potrwa około roku.

Najszybsze pociągi w Norwegii z czeskim akcentem

Pociągi CAF Oaris osiągają prędkość do 245 km/h, choć na trasie do lotniska obowiązuje ograniczenie do 210 km/h. Każda jednostka ma 102 metry długości i 236 miejsc siedzących. To najszybsze składy w norweskiej sieci kolejowej, które zastąpiły starsze pociągi wyprodukowane przez AdTranz, kursujące od 1998 roku.

Co ciekawe, jednostki te mają także czeski akcent – w 2018 roku były testowane na torze doświadczalnym w Velimi.

Reputacja CAF pod presją

Sytuacja z norweskim zamówieniem stanowi poważne wyzwanie dla reputacji hiszpańskiego producenta. Seria usterek w nowoczesnych jednostkach Oaris podważa zaufanie klientów do jakości dostarczanego taboru i może mieć wpływ na przyszłe kontrakty.

Komentarze