Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nocne pociągi z Wiednia i Berlina do Paryża znikną z rozkładów. Koniec dopłat

inforail
30.09.2025 09:30
0 Komentarzy

Już w grudniu 2025 roku z mapy europejskich połączeń znikną dwa popularne nocne pociągi: Wiedeń–Paryż i Berlin–Paryż, obsługiwane przez austriackiego przewoźnika ÖBB.

Decyzja ta jest bezpośrednią konsekwencją wycofania się Francji z dotowania tych transgranicznych połączeń. Jak poinformowały ÖBB, bez wsparcia ze strony francuskiego państwowego przewoźnika SNCF Voyageurs, utrzymanie tras staje się finansowo niemożliwe.

Rozkład jazdy:

  1. Dlaczego ÖBB zdecydowały się zlikwidować nocne połączenia Wiedeń–Paryż i Berlin–Paryż od grudnia 2025 roku?
  2. Jakie były reakcje opinii publicznej i pasażerów na decyzję o zakończeniu kursowania pociągów Nightjet do Paryża?
  3. Jak likwidacja tych tras wpłynie na przyszłość nocnych połączeń kolejowych w Europie i plany rozwoju zrównoważonego transportu?
Pociąg OBB
Pociąg OBB

Trzy razy w tygodniu

Pociągi Nightjet kursowały tylko trzy razy w tygodniu, ale i tak cieszyły się sporym zainteresowaniem – w szczególności wśród pasażerów szukających alternatywy dla transportu lotniczego. Z powodu decyzji o zakończeniu dotacji, ÖBB nie zamierzają kontynuować obsługi tych tras na własne ryzyko finansowe. W efekcie, ostatnie składy odjadą 14 grudnia 2025 roku.

Decyzja francuskiego rządu wywołała lawinę krytyki i protestów. W ciągu kilku dni petycję w obronie połączeń podpisało już ponad 45 tysięcy osób. Obrońcy nocnych pociągów argumentują, że to ekologiczna alternatywa dla lotów i ważny element europejskiej transformacji transportowej. Eksperci przypominają jednak, że linie generowały wysokie koszty, m.in. związane z obsługą personelu i ograniczonym wykorzystaniem składów.

Choć linie do Paryża zostaną zlikwidowane, ÖBB nie wycofują się z nocnych przewozów. Nadal będą kursować nocne pociągi np. na trasach Wiedeń–Bruksela czy Wiedeń–Amsterdam, a operator pozostaje liderem w segmencie nocnych połączeń kolejowych w Europie.

Sytuacja rzuca jednak cień na ambitne plany odbudowy siatki nocnych pociągów na kontynencie. Wycofanie się Francji z dotacji może być sygnałem, że nawet w obliczu kryzysu klimatycznego, zrównoważony transport wciąż wymaga trudnych kompromisów finansowych i politycznych.

Komentarze