Nocne pociągi z Wiednia i Berlina do Paryża znikną z rozkładów. Koniec dopłat
Już w grudniu 2025 roku z mapy europejskich połączeń znikną dwa popularne nocne pociągi: Wiedeń–Paryż i Berlin–Paryż, obsługiwane przez austriackiego przewoźnika ÖBB.
Decyzja ta jest bezpośrednią konsekwencją wycofania się Francji z dotowania tych transgranicznych połączeń. Jak poinformowały ÖBB, bez wsparcia ze strony francuskiego państwowego przewoźnika SNCF Voyageurs, utrzymanie tras staje się finansowo niemożliwe.
Rozkład jazdy:
- Dlaczego ÖBB zdecydowały się zlikwidować nocne połączenia Wiedeń–Paryż i Berlin–Paryż od grudnia 2025 roku?
- Jakie były reakcje opinii publicznej i pasażerów na decyzję o zakończeniu kursowania pociągów Nightjet do Paryża?
- Jak likwidacja tych tras wpłynie na przyszłość nocnych połączeń kolejowych w Europie i plany rozwoju zrównoważonego transportu?
Trzy razy w tygodniu
Pociągi Nightjet kursowały tylko trzy razy w tygodniu, ale i tak cieszyły się sporym zainteresowaniem – w szczególności wśród pasażerów szukających alternatywy dla transportu lotniczego. Z powodu decyzji o zakończeniu dotacji, ÖBB nie zamierzają kontynuować obsługi tych tras na własne ryzyko finansowe. W efekcie, ostatnie składy odjadą 14 grudnia 2025 roku.
Decyzja francuskiego rządu wywołała lawinę krytyki i protestów. W ciągu kilku dni petycję w obronie połączeń podpisało już ponad 45 tysięcy osób. Obrońcy nocnych pociągów argumentują, że to ekologiczna alternatywa dla lotów i ważny element europejskiej transformacji transportowej. Eksperci przypominają jednak, że linie generowały wysokie koszty, m.in. związane z obsługą personelu i ograniczonym wykorzystaniem składów.
Choć linie do Paryża zostaną zlikwidowane, ÖBB nie wycofują się z nocnych przewozów. Nadal będą kursować nocne pociągi np. na trasach Wiedeń–Bruksela czy Wiedeń–Amsterdam, a operator pozostaje liderem w segmencie nocnych połączeń kolejowych w Europie.
Sytuacja rzuca jednak cień na ambitne plany odbudowy siatki nocnych pociągów na kontynencie. Wycofanie się Francji z dotacji może być sygnałem, że nawet w obliczu kryzysu klimatycznego, zrównoważony transport wciąż wymaga trudnych kompromisów finansowych i politycznych.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze