Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nieudane testy ED250 w Czechach. Na czołówkę z pociągiem Ceskich Drah

inforail
21.10.2025 08:30
0 Komentarzy

W poniedziałek, 20 października 2025 roku o godzinie 15:18, na stacji Studénka w Czechach doszło do niebezpiecznej sytuacji na torach. Podczas manewrów na stacji pusty skład bez pasażerów (testowe ED250 PKP Intercity) wjechał na tor zajęty przez pociąg jadący z Ostrawy do Veřovic.

Dzięki działaniu nowoczesnego systemu bezpieczeństwa ETCS (European Train Control System) udało się zapobiec tragedii – system automatycznie zatrzymał pociąg pasażerski, zanim doszło do zderzenia.

Rozkład jazdy:

  1. W jaki sposób system ETCS zapobiegł zderzeniu pociągów w czeskiej miejscowości Studénka?
  2. Jakie działania podjęła Drážní inspekce w celu wyjaśnienia przyczyn i okoliczności incydentu?
  3. Co pokazuje ten przypadek o znaczeniu nowoczesnych systemów bezpieczeństwa w transporcie kolejowym?

System ETCS zadziałał błyskawicznie

Według informacji przekazanych przez czeskie służby kolejowe, oba składy zatrzymały się w odległości zaledwie 112 metrów od siebie, co potwierdza skuteczność nowoczesnych systemów zabezpieczających ruch kolejowy.

ETCS, stosowany na coraz większej liczbie linii w Czechach i całej Europie, monitoruje prędkość oraz pozycję pociągów, automatycznie reagując w przypadku zagrożenia kolizją lub wjazdu na niewłaściwy tor.

Incydent z udziałem ED250 w Czechach
Incydent z udziałem ED250 w Czechach/foto: DI

Dochodzenie w toku

Na miejscu zdarzenia pracują dwaj inspektorzy Drážní inspekce (Czeskiej Inspekcji Kolejowej), którzy prowadzą postępowanie mające ustalić przyczyny i okoliczności incydentu. Wszczęto oficjalne śledztwo, które zakończy się sporządzeniem szczegółowego raportu.

Na szczęście w zdarzeniu nikt nie ucierpiał, a ruch pociągów na linii został przywrócony po krótkiej przerwie technicznej.

Kolej coraz bezpieczniejsza dzięki ETCS

Incydent w Studénce po raz kolejny potwierdza znaczenie systemów automatycznego sterowania ruchem kolejowym, które minimalizują ryzyko błędów ludzkich. System ETCS ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa, płynności i interoperacyjności ruchu kolejowego w całej Unii Europejskiej.

Choć w Studénce doszło do groźnej sytuacji, tym razem technologia okazała się skuteczną tarczą – dzięki niej uniknięto potencjalnej katastrofy kolejowej.

Komentarze