Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

(Nie)poznaliśmy planów modernizacyjnych EN57, EN71 oraz ED72

inforail
02.04.2020 07:45
0 Komentarzy

Na odpowiedź na tękonkretną interpelację czekaliśmy z wyjątkową niecierpliwością. Niestetyzawiodła nas całkowicie.

Poseł Jacek Tomczak zapytał o plany modernizacyjne taboru seriiEN57, EN71 oraz ED72 w Przewozach Regionalnych. W swojej interpelacji napisał,że znaczne zainteresowanie wśród osób zaangażowanych zawodowo w rynek kolejowywzbudzają plany modernizacyjne taboru serii EN57, EN71 oraz ED72 w spółcePrzewozy Regionalne. Prezes Zarządu Przewozów Regionalnych pomimowcześniejszych zapowiedzi nie sprecyzował dotychczas jakichkolwiek planów iperspektyw modernizacyjnych posiadanego taboru pasażerskiego na lata 2020-2022.Brak informacji na powyższy temat uniemożliwia dokonywanie jakichkolwiek planówi ruchów na bliższą i dalszą przyszłość firmom pracującym w sektorze napraw imodernizacji. Wiąże się to z poważnym zachwianiem perspektywy utrzymaniastanowisk pracy wysoko wykwalifikowanego personelu oraz realizacji inwestycjijuż poczynionych oraz przyszłych a także wstrzymuje jakiekolwiek plany rozwojowefirmom wyspecjalizowanym w modernizacji taboru pasażerskiego, które od lat byływażnym ogniwem w tym zakresie.

I w związku z powyższym zadał pytanie jak kształtują sięplany modernizacyjne taboru EZT (Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych) seriiEN57, EN71 oraz ED72 w spółce Przewozy Regionalne?

Niestety z odpowiedzi udzielonej przez Jarosława Wenderlicha– podsekretarza stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów nie dowiedzieliśmysię prawie nic. Została w zasadzie powielona ta odpowiedź, której już wcześniejudzielono na inną interpelację posła Tomasza Kostusia.

Najciekawsze twierdzenie padło na końcu tej odpowiedzi, jakoże jest najciekawsze umieszczamy je jednak w pierwszej kolejności. OtóżJarosław Wenderlich stwierdził, że Spółka (Przewozy Regionalne – red.) wychodzącnaprzeciw oczekiwaniom pasażerów i podróżnych, podejmuje działania zmierzającedo poprawy jakości oferowanych usług, a kwestie związane z zapewnieniem sprawnegoi nowoczesnego taboru stanowią priorytet jej działalności. Jakoś obserwując poczynaniatejże Spółki nie zauważyliśmy takich działań. Być może obserwujemy niezbyt dokładnie?

Wracając do samych ezt-ów, bo tego dotyczyła interpelacjapodsekretarz stanu poinformował, że z informacji uzyskanych od Zarządu AgencjiRozwoju Przemysłu S.A. – większościowego wspólnika Przewozów Regionalnych sp. zo.o. wynika, że po zakończonym z sukcesem procesie restrukturyzacji Spółki (!? –red.) proces wymiany taboru będzie kontynuowany w zależności od jej możliwościfinansowych. W bieżącym roku Spółka uruchamia program modernizacji 75egzemplarzy pojazdów typu EN57SPOT, który zostanie przeprowadzony siłamiwłasnymi. Ponadto, Spółka oczekuje na uzyskanie pozytywnej decyzji KomisjiEuropejskiej w sprawie oceny prawidłowości przyznanej w 2015 r. pomocypublicznej, co umożliwi ubieganie się o pozyskanie środków zewnętrznych nakolejne inwestycje taborowe. W związku z rosnącą liczbą pasażerów orazosiąganymi dodatnimi wynikami finansowymi planuje się kolejne inwestycje. Jakie? Tego już nie dowiedzieliśmy się. 

Jak widać problem z Przewozami Regionalnymi jest jeden nawszelkich szczeblach zarządzania tą spółką. Informacje nie są udzielane przezsamą Spółkę, informacji nie udziela też ARP, a nie mając za bardzo innegowyjścia podsekretarz stanu też ich nie udziela. Bo zwyczajnie nie ma wiedzy.Gdyby zapytać o przyczyny takiego stanu rzeczy zapewne dowiedzielibyśmy się, żeto tajemnica przedsiębiorstwa, a jej złamanie nie jest zgodne z dobrem przedsiębiorstwa.


Komentarze