Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nie będzie hybryd z unijnym wsparciem dla świętokrzyskiego; czas na wodór

inforail
21.10.2022 09:45
0 Komentarzy

Świętokrzyskie zakończyło negocjacje z Komisją Europejską nowego programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021-2027.

Ustalenia jego zapisów ruszyły w połowie marca tego roku, a w miniony piątek, 14 października delegacja z regionu świętokrzyskiego z udziałem marszałka Andrzeja Bętkowskiego, wicemarszałek Renaty Janik oraz kierownictwa departamentów odpowiedzialnych za wdrażanie funduszy unijnych spotkała się w Brukseli z przedstawicielami Komisji Europejskiej, by zwieńczyć intensywny okres prac nad projektem dokumentu.

Składy wodorowe

W ramach programu do rozdysponowania na przedsięwzięcia inwestycyjne z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz dotyczące zadań realizowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego+ zarezerwowano dla regionu kwotę 1 mld 456 mln euro, czyli ok. 7 mld zł.

Jak poinformował marszałek Andrzej Bętkowski najtrudniejszym tematem negocjacji programu FEŚ był podział alokacji przeznaczonej na transport. Kwestia ta została rozstrzygnięta podczas spotkania negocjacyjnego w Brukseli. Uzgodniono, że na drogi wojewódzkie zostanie przeznaczone 85,5 mln euro – co stanowi 45% alokacji transportowej. Dzięki temu będziemy mogli zrealizować kluczowe dla województwa inwestycje drogowe – obwodnice, które usprawnią i unowocześnią system komunikacyjny w regionie, wpłyną pozytywnie na bezpieczeństwo mieszkańców oraz przyczynią się do poprawy jakości powietrza. Ogółem na inwestycje transportowe w nowym programie regionalnym przeznaczamy 190 mln euro – podkreślił marszałek.

Oprócz dróg wojewódzkich, 50 mln euro przeznaczono na inwestycje w mobilność miejską. Istotną kwestią w negocjacjach była możliwość zakupu taboru kolejowego. Początkowo dopuszczony do dofinansowania tabor hybrydowy został ostatecznie wykluczony z możliwości wsparcia. Dlatego też wraz z operatorem przewozów kolejowych POLREGIO podjęto wyzwanie inwestycji w tabor bezemisyjny – np. o napędzie wodorowym, który pozwoli zapewnić połączenia na trasach nie w pełni zelektryfikowanych.

Komentarze