Newag o koronawirusie: Epidemia może mieć wpływ na działalność Grupy
Epidemia koronawirusa może mieć wpływ na działalność Grupy – poinformował Newag w kolejnym raporcie okresowym. Jak informowaliśmy na łamach InfoRail.pl producent został zmuszony do zmiany terminu dostaw lokomotyw dla PKP CARGO.
Jak wskazał Newag epidemia może doprowadzić do zakłócenia łańcucha dostaw oraz wzrostu kosztów transportu przy czym skala tego zakłócenia jest trudna do oszacowania. Możliwe jest również czasowe wstrzymanie produkcji zarówno na skutek czasowego braku dostaw komponentów i materiałów jak również w wyniku zmniejszonej dostępności pracowników.
Konsekwencje
Konsekwencją postoju może być pogorszenie wyników finansowych. Możliwym jest również pogorszenie płynności finansowej na skutek zatorów płatniczych ze strony kontrahentów. Epidemia koronawirusa może również negatywnie oddziaływać na stan gospodarki, w tym zdolności finansowe zamawiających tabor szynowy, co z kolei może doprowadzić do zmniejszonego popytu na towary i usługi oferowane przez Spółkę i podmioty wchodzące w skład jej grupy kapitałowej.
Tego rodzaju potencjalne negatywne konsekwencje będą zależne od wielu czynników makroekonomicznych i mikroekonomicznych, w szczególności długości trwania epidemii, ewentualnych nawrotów epidemii, zakresu i czasu ograniczeń wprowadzanych przez instytucje państwowe oraz pomocy publicznej kierowanej do zamawiających.
Podjęte działania
Grupa podjęła szereg działań w celu ograniczenia ryzyka w szczególności poprzez ograniczenie wyjazdów służbowych do niezbędnego minimum, ograniczenie spotkań, zapewnienie środków dezynfekcyjnych oraz środków ochrony osobistej, wprowadzenie zdalnego trybu pracy. W pierwszym półroczu roku 2021 zmaterializowało się ryzyko wpływu sytuacji epidemicznej na prowadzone procesy homologacyjne i doszło do zakłócenia haromonogramu prac zarówno Grupy, jak i zewnętrznych instytucji badawczych w zakresie projektu dwusystemowej lokomotywy Dragon.
Zmiany harmonogramu badań w Czechach skutkują przesunięciem dostaw lokomotyw na lata 2022 i 2023. Newag podał, że podjął czynności których celem jest minimalizacja opóźnień w harmonogramie badań. Należy jednak pamiętać, iż istotny zakres prac jest realizowany przez zewnętrze jednostki badawcze, na których tempo prac firma ma ograniczony wpływ.
Problemy z KPO
W ocenie Newagu sytuacja epidemiczna może negatywnie wpłynąć na sprawność i tempo zatwierdzania i wdrażania Krajowego Planu Odbudowy (KPO) oraz nowego budżetu EU (wieloletniego planu finansowego) i towarzyszących mu programów. Skutkiem tego może być przesuwanie w czasie postępowań o udzielenie zamówienia publicznego.
Perspektywy
Podobnie jak cały poprzedni rok, również pierwsza połowa 2021 nie obfitowała w ogłoszenia postępowań na co z pewnością miała wpływ sytuacja związana z pandemią koronawirusa oraz brak ostatecznych decyzji w sprawie funduszy europejskich w ramach Umowy Partnerstwa na lata 2021-2027 (w tym programy krajowe oraz Regionalne Programy Operacyjne poszczególnych województw) oraz z tzw. Krajowego Planu Odbudowy, z których uruchomieniem nadal Spółka wiąże duże nadzieje. Termin zakończenia rozmów z Komisją Europejską i prac legislacyjnych był już kilkukrotnie zmieniany. Według ostatnich informacji środki z KPO mogą pojawić się najwcześniej w październiku br. a środki w ramach Umowy Partnerstwa dopiero w pierwszym kwartale 2022. Pozytywnym jest fakt, iż PKP Intercity realizuje swój plan inwestycyjny i ogłosiło dwa zapowiadane postępowania: na dostawę 63 (opcja +32) nowych lokomotyw elektrycznych oraz 38 składów push-pull.
W ramach programu Polski Ład można finansować inwestycje w tabor kolejowy jednak z powodu ograniczonej ilości projektów (dopuszczalny tylko 1 wniosek o wartości powyżej 30 mln zł na jednostkę samorządu terytorialnego) nie można mieć pewności ile samorządów zdecyduje się na taki ruch oraz czy finalnie wnioski te zostaną zatwierdzone przez Prezesa Rady Ministrów. W ramach zeszłorocznego Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych, pomimo kilku złożonych wniosków, nie sfinansowano żadnego projektu zakupu taboru kolejowego.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze