Newag liczy na opcje i umowę z PKP IC
Aktualny portfel zamówień Newagu na 2021 rok i kolejne lata wynosi blisko 1,5 mld zł – poinformował PAP Biznes w wywiadzie prezes spółki Zbigniew Konieczek.
Dodał, że spółka liczy na wykorzystanie przez zamawiających praw opcji na zawartych kontraktach, które wynoszą blisko 400 mln zł.
Wartość dostaw i usług
„Wartość dostaw i usług wynikających z zawartych umów, pozostałych do realizacji w roku bieżącym i kolejnych latach zamówień jest bliska 1,5 mld zł. Ponadto wartość praw opcji przewidzianych w zawartych już kontraktach jest bliska 400 mln zł. Liczymy, że znaczna część z tych opcji zostanie wykorzystana przez zamawiających” – powiedział prezes.
Newag w zakładzie w Nowym Sączu produkuje elektryczne oraz spalinowe lokomotywy i pojazdy pasażerskie, tramwaje oraz pojazdy dla metra. W ubiegłym roku portfel zamówień grupy wyniósł 1,3 mld zł.
„Podobnie jak w roku poprzednim, pierwsza połowa 2021 roku również nie obfitowała w zamówienia, na co z pewnością znaczący wpływ miała pandemia koronawirusa oraz brak ostatecznych decyzji w sprawie funduszy europejskich w ramach Umowy Partnerstwa na lata 2021-2027 (w tym programy krajowe oraz Regionalne Programy Operacyjne poszczególnych województw) oraz z tzw. Krajowego Planu Odbudowy (KPO), z których uruchomieniem nadal wiążemy duże nadzieje” – powiedział Konieczek.
Zamówienia z PKP Intercity
„Poza dwoma postępowaniami PKP Intercity prowadzonymi w formie dialogu konkurencyjnego na dostawę 63 lokomotyw elektrycznych wielosystemowych o prędkości nie mniejszej niż 200 km/h oraz na dostawę 38 siedmiowagonowych składów piętrowych typu push-pull wraz z 45 lokomotywami wielosystemowymi, które z pewnością nie zakończą się w tym roku, aktualnie nie ma ogłoszonych żadnych przetargów na zakup nowego taboru. Nie wiadomo też, kiedy zapadną ostatecznie decyzje w sprawie przyznania i podziału funduszy z KPO, czy w ramach Funduszu Polski Ład. Jest więc prawdopodobne, że do końca 2021 nie doczekamy się rozstrzygnięcia żadnego istotnego przetargu” – dodał.
Według informacji PKP Intercity siedem podmiotów chce wziąć udział w postępowaniu dotyczącym dostawy dla PKP Intercity 63 nowoczesnych, wielosystemowych lokomotyw elektrycznych, które będą mogły rozwijać prędkość maksymalną nie mniejszą niż 200 km/h. Rozstrzygnięcie postępowania planowane jest na marzec 2022 roku.
Umowa na lokomotywy
Prezes Newagu spodziewa się podpisania w ciągu najbliższych miesięcy umowy z PKP Intercity na dostawę 10 lokomotyw wielosystemowych.
„W drugim kwartale br. grupa Newag skoncentrowała się wykonaniu badań homologacyjnych produkowanych pojazdów, tak aby móc w najbliższych miesiącach zrealizować nadchodzące dostawy m.in. dla woj. lubelskiego, małopolskiego oraz wielosystemowych lokomotyw elektrycznych Dragon 2 dla PKP Cargo. Natomiast aktualnie trwa przygotowywanie dokumentów w ramach postępowania na dostawę 10 lokomotyw wielosystemowych dla PKP Intercity, niezbędnych do uzgodnienia i złożenia przed podpisaniem umowy, w szczególności gwarancji należytego wykonania umowy. Szacujemy, że umowa zostanie podpisana w najbliższych miesiącach” – zapowiedział.
Na początku sierpnia PKP Intercity uznało za najkorzystniejszą ofertę złożoną przez nowosądecki Newag w przetargu na dostawę 10 lokomotyw wielosystemowych, które będą mogły rozwijać prędkość nie mniejszą niż 200 km/h. Wartość kontraktu na 10 lokomotyw to prawie 258,6 mln zł brutto.
Ceny stali i miedzi
Konieczek pytany o wpływ wzrostu cen m.in. stali i miedzi na wyniki grupy w tym roku odpowiedział: „Obecnie szacujemy iż, ceny strategicznych materiałów i komponentów nie powinny mieć większego wpływu na wyniki aktualnie realizowanych kontraktów dla których dostawy komponentów strategicznych zostały zabezpieczone podpisanymi umowami. Dalsze wzrosty cen stali oraz komponentów metalowych przewidywane są dla zamówień dostarczanych dla grupy od IV 09kwartału”.
Grupa Newag szacuje, że w I półroczu tego roku miała 78,8 mln zł EBITDA, co oznacza spadek o 30 proc. rdr. Przychody spadły w tym okresie o 38,3 proc. rdr do 351,1 mln zł – podała spółka w poniedziałkowym komunikacie dotyczącym wstępnych wyników finansowych. Zysk netto wyniósł 40,7 mln zł, podczas gdy w analogicznym okresie roku poprzedniego wynosił 62,1 mln zł (spadek o 34,4 proc.).
Newag wyjaśnił, że na wyniki grupy główny wpływ miał harmonogram realizowanych projektów i wynikający z niego terminarz przekazań pojazdów klientom, zgodnie z którym zdecydowanie większa część sprzedaży w 2021 roku przypada na drugie półrocze 2021 roku.
Na poziomie jednostkowym przychody spółki zmniejszyły się w I półroczu o 40,6 proc. rdr do 343,7 mln zł. EBITDA szacowana jest na 42,4 mln zł, co oznacza spadek o 60,5 proc. rdr, a zysk netto spadł o 82,9 proc. do 10,7 mln zł. (PAP)
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze