Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Naukowcy PO poprawią standard jazdy pociągami PKP

inforail
15.10.2022 08:45
0 Komentarzy

Na Politechnice Opolskiej realizowane są dwa doktoraty wdrożeniowe, których celem jest poprawa bezpieczeństwa i komfortu jazdy pociągami.

Obydwa projekty są częścią współpracy uczelni z zakładami PKP Intercity Remtrak.

Wiceminister rolnictwa o współpracy

Pod koniec września na konferencji prasowej w Opolu wiceminister rolnictwa Janusz Kowalski poinformował o możliwości rozwoju współpracy Politechniki Opolskiej z odkupioną przez Skarb Państwa opolską „wagonówką”, czyli byłymi Zakładami Naprawy Taboru Kolejowego.

„Właśnie trwają rozmowy między grupą PKP z panem rektorem Politechniki Opolskiej Marcinem Lorencem, aby ten potencjał Politechniki Opolskiej wykorzystać tak, aby spółki Skarbu Państwa, takie jak PKP, współpracowały w sposób efektywny z polskimi uczelniami. W ten sposób budujemy potencjał województwa opolskiego” – powiedział Kowalski.

Jak ustalił PAP, obecnie na Politechnice Opolskiej prowadzone są dwa doktoraty wdrożeniowe przy współpracy z PKP Intercity Remtrak. Celem badań jest opracowanie rozwiązań mających na celu poprawę bezpieczeństwa podróżujących kolejami pasażerów. Jak powiedziała PAP Anna Kułynycz, rzecznik rektora PO, za projektami noszącymi tytuły: „Implementacja innowacyjnych materiałów konstrukcyjnych dla nowoczesnego systemu podłogowego wpływającego na podniesienie bezpieczeństwa oraz komfortu podróżnych w modernizowanych wagonach pasażerskich” oraz „Nowoczesne systemy ścian między przedziałowych przeznaczonych do implementacji w pojazdach szynowych” – kryją się konkretne rozwiązania, które znajdą praktyczne zastosowanie w wagonach używanych przez PKP.

„Stosowane w wagonach od wielu lat systemy podłogowe są budowane ze sklejki – jako materiału nośnego, styropianu – jako materiału izolacyjnego i wygłuszającego oraz płyt aluminiowych chroniących powyższy układ przed uszkodzeniami mechanicznymi. Rozwój inżynierii materiałowej, szczególnie w obszarze tworzyw sztucznych, daje możliwości poszukiwania rozwiązań nowoczesnych o własnościach wytrzymałościowych, parametrach redukcji drgań, izolacji termicznej i akustycznej, spełniających, a może i przewyższających, wymagania stawiane przez normy” – wyjaśnia Kułynycz.

Kolejnym argumentem, który przemawia za poszukiwaniem nowych rozwiązań w obszarze zastosowania innowacyjnych materiałów konstrukcyjnych, jest możliwość takiego ich doboru, aby wydłużyć dotychczasowy czas eksploatacji pomiędzy kolejnymi remontami i obniżyć masę stosowanych dotychczas systemów podłogowych. Będzie to miało wpływ na bilans ekonomiczny oraz ekologiczny.

Drugi z doktoratów dotyczy zaprojektowania, wytworzenia i przebadania ścian międzyprzedziałowych do wagonów osobowych, z nowych materiałów spełniających wymagania wytrzymałościowe, izolacyjne (termiczne i akustyczne) przy zachowaniu optymalnej relacji masy do kosztów wytworzenia oraz spełnienie wymagań bezpieczeństwa normy palności. Jak tłumaczą pomysłodawcy projektu, dzięki spełnieniu założeń zwiększy się komfort pasażerów (poprzez osiągnięcie maksymalnego poziomu hałasu w przedziale nie większego niż 65dB) i zachowanie bezpieczeństwa w przypadku zaprószenia ognia.

„Komfort pasażerów, ich bezpieczeństwo oraz funkcjonalność pojazdów szynowych jest powiązane z ich budową i zamontowanym wyposażeniem. Rozwiązaniem preferowanym przez pasażerów są pojazdy przedziałowe, zapewniające większy komfort podróży m. in przez redukcję hałasu w stosunku do pojazdów bezprzedziałowych. Obecnie celem redukcji masy pojazdu oraz w związku z trudnościami ze spełnieniem wymagań technicznych, firmy decydują się na budowę pojazdów bezprzedziałowych. Ściany międzyprzedziałowe zostaną zaprojektowane i wykonane zgodnie z najnowszymi rozporządzeniami Unii Europejskiej oraz norm branżowych. Wymusza to stosowanie nowych technologii i ujednolica standardy bezpieczeństwa dla wszystkich krajów członkowskich. W przyszłości ściany zaprojektowane do polskich wagonów będą mogły być przystosowane do montażu w wagonach międzynarodowych” – podkreśla Kułynycz.

Jak wyjaśnia prof. Lorenc, doktoraty wdrożeniowe to jedna z form współpracy Politechniki Opolskiej z przemysłem. Projekty tworzone we współpracy z PKP zostały zakwalifikowane do szóstej edycji ministerialnego programu „Doktorat wdrożeniowy”.

„Dla nas to przede wszystkim informacja, że badania, rozwiązania proponowane przez naszych naukowców są innowacyjne, potrzebne przemysłowi, ale także konkurencyjne. O przyznanie finansowania w ramach programu +Doktorat wdrożeniowy+ rywalizują bowiem ośrodki naukowe z całego kraju – podkreśla prof. Marcin Lorenc, rektor Politechniki Opolskiej.

Przedstawiciele uczelni wyjaśniają, że doktorat wdrożeniowy to atrakcyjna droga uzyskania stopnia doktora. Jest przeznaczona dla osób, które – chcąc rozwijać swoją karierę naukową – nie chcą rezygnować z pracy zawodowej poza uczelnią.

„To także szansa dla przedsiębiorców na to, by zatrudnić zdolnego naukowca, który rozwiąże technologiczny lub konstrukcyjny problem, z którym zmaga się firma. Tym samym doktorant będzie jednocześnie pracował w przedsiębiorstwie i prowadził działalność naukową związaną z tematem swojej rozprawy doktorskiej w Politechnice Opolskiej, co miesiąc otrzymując z tego tytułu stypendium z Ministerstwa Edukacji i Nauki” – wyjaśnia prof. Lorenc. (PAP)

Komentarze