Na stacji Katowice rozpoczyna się przebudowa peronu 1
Na stacji kolejowej Katowice rozpoczyna się przebudowa peronu 1 – wynika z informacji inwestora, spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.
W czwartek peron ten wyłączono z obsługi; pasażerowie będą w najbliższym czasie korzystać z trzech pozostałych peronów.
Spis treści:
- Jakie prace są zaplanowane na peronie 1 stacji kolejowej Katowice w ramach przebudowy?
- Dlaczego planowana jest rozbudowa linii kolejowych na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii z dwóch do czterech torów?
- Jakie udogodnienia dla pasażerów zostaną wprowadzone na stacji Katowice po zakończeniu przebudowy peronu 1?
Trwa przebudowa
Chodzi o część prac kluczowego zamówienia w ramach przebudowy połączenia kolejowego od Będzina przez Sosnowiec, Katowice, Tychy do granicy w Zebrzydowicach. Na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii zakładana jest rozbudowa linii kolejowych z dwóch do czterech torów – pod kątem oddzielenia ruchu aglomeracyjnego i tworzenia Kolei Metropolitalnej.
Podpisany na początku kwietnia br. kontrakt PLK z konsorcjum Torpol-Intop za 4,184 mld zł brutto (ok. 3,4 mld zł netto) obejmuje m.in. rozbudowę połączenia Katowice Szopienice Południowe – Katowice – Katowice Piotrowice, przebudowę głównej stacji Katowice, remonty kilku istniejących przystanków i budowę trzech nowych.
Zgodnie z uzgodnionym przez PLK i samorząd Katowic harmonogramem, od 9 września zamykane są na czas rozbiórki i odbudowy kolejne wiadukty kolejowe w mieście; łącznie ma to dotyczyć 14 obiektów. Choć wprowadzono już część zmian w kolejowym rozkładzie jazdy, dotąd fizycznie roboty nie obejmowały samego dworca Katowice, funkcjonującego w obecnym kształcie od 2012 r.
„Od przebudowy peronu 1 rozpoczynamy prace na stacji Katowice. W pierwszej kolejności wykonane będą roboty rozbiórkowe. Zaplanowano demontaż ścianek peronowych i nawierzchni” – przekazały PLK w informacji prasowej. Po tym etapie rozpocznie się budowa nowego, dłuższego peronu. „Docelowo obiekt zostanie wydłużony o ok. 300 m, głównie w stronę ul. św. Jana. Dzięki temu, przy jednym peronie będą mogły zatrzymywać się dwa pociągi, co zwiększy przepustowość stacji Katowice” – zaznaczył zarządca kolejowej infrastruktury.
W czasie przebudowy peronu 1 pasażerowie mają korzystać z pozostałych trzech peronów na stacji. „Prosimy podróżnych o śledzenie informacji na wyświetlaczach oraz o słuchanie komunikatów głosowych” – zaapelowały PLK. Na początku 2025 r., po zakończeniu prac i udostępnieniu części peronu 1, prace mają rozpocząć się na peronie 2.
W opisie planowanych zmian na stacji Katowice inwestor przekazał, że docelowo tunel dla pieszych pod peronem 4 zostanie wydłużony i połączony bezpośrednio z ul. św. Jana, a pozostałe przejścia pod torami pozostaną bez zmian. Wiata nad czterema peronami nie będzie przebudowywana. Nowe zadaszenie zyska peron 5, który zostanie odbudowany i wyposażony w pochylnię i windę.
Ponadto, wyposażenie przebudowywanego dworca obejmie nowe tablice informacyjne, oświetlenie i nagłośnienie oraz ławki. Stacja pozostanie dostosowana do obsługi wszystkich podróżnych, także z ograniczoną możliwością poruszania się. Zamontowane zostaną nowe windy.
Przebudowa połączenia Katowice Szopienice Południowe – Katowice – Katowice Piotrowice jest największą częścią przedsięwzięcia PKP PLK: „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich na obszarze Śląska, etap I: linia E65 na odc. Będzin – Katowice – Tychy – Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice”. Jest ono wsparte środkami unijnego instrumentu finansowego Łącząc Europę (CEF – Connecting Europe Facility).(PAP)
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze