Na łódzkim Widzewie powstaje zaplecze techniczne ŁKA
inforail
14.10.2013 11:19
0 Komentarzy
Na łódzkim Widzewie powstaje zaplecze techniczne ŁKA
Wmurowaniem kamienia węgielnego uroczyście rozpoczęto budowę Zaplecza Technicznego Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Zaplecze powstaje na obszarze 4,5 hektara w najbliższym sąsiedztwie dworca Łódź Widzew. Prowadzone tu będą przeglądy techniczne, naprawy oraz bieżące utrzymanie taboru ŁKA. Inwestycja jest częścią projektu „Budowa systemu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej”. Drugą część stanowi zakup Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych FLIRT, które będą obsługiwać trasy ŁKA.
Według zapewnień władz ŁKA i realizatorów tej inwestycji zaplecze techniczne będzie najnowocześniejszym centrum serwisowym w Polsce. W jego skład wejdą: myjnia pojazdów, tokarka podtorowa do toczenia zestawów kołowych, laserowe stanowisko do pomiarów zestawów kołowych, waga do pomiaru nacisku kół zestawów kołowych, zapadnia oraz stanowiska: odladzania, napiaszczania, odfekalniania oraz nawadniania. W budynku znajdować się będzie także magazyn na części zapasowe do pociągów, warsztaty oraz pomieszczenia socjalne dla pracowników. Ergonomicznie zaprojektowane stanowiska obsługi pozwolą na jednoczesne wykonywanie napraw, konserwację urządzeń, a także codzienne mycie i czyszczenie wnętrz pociągu. Co ważne, hala będzie posiadała zamknięty obieg wody, dzięki czemu nie będzie się ona przedostawać do gruntu. Hala serwisowa będzie mieć 140 metrów długości i 40 metrów szerokości. Inwestycja jest realizowana w systemie „Zaprojektuj i buduj”, a jej centralnym wykonawcą jest firma Trakcja S.A. Planowane zakończenie budowy zaplecza technicznego przewidziano na 31 maja 2014 r.
Prezes Zarządu Trakcji S.A. Roman Przybył podkreślił, że możliwość stosunkowo szybkiego rozpoczęcia prac przy budowie zaplecza to efekt świetnej współpracy wszystkich zainteresowanych stron. – Realizujemy obecnie kilkanaście dużych inwestycji w całej Polsce, w tym m.in. modernizację strategicznego węzła Łódź Widzew. Gdyby władze innych miast dołożyły starań w tak dużym zakresie, jak władze Łodzi i województwa łódzkiego, to mielibyśmy duże łatwiejsze życie. Warto podkreślić, że od podpisania umowy do uzyskania pozwolenia na budowę upłynęło 8 miesięcy, co średnio w naszym kraju trwa od roku do półtora. Jest to więc rekordowe tempo. Kiedy tylko pojawiały się jakieś trudności organizacyjne, natychmiast jako firma odczuwaliśmy wsparcie ze strony władz spółki i samorządu. Na wzorową współpracę w ramach wszystkich inwestycji związanych z ŁKA wskazywał również Marszałek Województwa Łódzkiego Witold Stępień. – To grupowy wysiłek doprowadził do tego, że marzenia transportowców i kolejarzy o kolei obwodowej, aglomeracyjnej zaczynają się spełniać. Udało się przekonać osoby odpowiedzialne za akceptację projektów kolejowych, że nasz projekt to nie tylko tabor. Ważną jego częścią jest zaplecze techniczne. Dzięki temu znaczna część środków pochodzić będzie z Unii Europejskiej.
Całkowita wartość projektu to blisko 458 mln zł. Ponad 55 mln zł kosztuje budowa zaplecza, resztę tej kwoty stanowi dostawa taboru. Dofinansowanie z funduszy unijnych dla całego projektu wynosi 193 mln zł. – Pod koniec maja to miejsce powinno być zagospodarowane urządzeniami technicznymi i od lata będzie obsługiwać szynobusy, które wyjadą na trasy województwa łódzkiego. –mówił marszałek Stępień. Przypomnijmy, że do obsługi ŁKA zakupionych zostało 20 Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych, czyli najnowszej generacji energooszczędnych i ekologicznych pojazdów z rodziny FLIRT. Dostawcą taboru jest firma Stadler Polska Sp. z o.o., która przez 15 lat od momentu przekazania do eksploatacji pierwszej partii pojazdów świadczyć będzie usługi serwisowe. Warto zauważyć, że dla Stadler Polska było to największe zamówienie w 2012 r. – Do tej pory utrzymanie pojazdów odbywa się w starych wysłużonych halach. Teraz potrzebne jest nowe podejście do pojazdów szynowych, które obsługiwać będą ŁKA. Najważniejsze w tym wszystkim jest utrzymanie techniczne pojazdów, które musi się odbywać regularnie i starannie.Oprócz tego, drugim ważnym aspektem jest wyszkolenie i motywacja maszynistów i konduktorów. To zadanie będziemy wykonywać wspólnie z ŁKA. –powiedział Stanisław Skalski, Członek zarządu Stadler Polska Sp. z o.o.
Pierwsze 6 pociągów FLIRT zostanie dostarczonych do ŁKA pod koniec kwietnia 2014 r. Kolejnych 10 pojazdów trafi do Łodzi pod koniec października 2014 roku, a pozostałe 4 pociągi zostaną przekazane przewoźnikowi w ostatnich dniach lutego 2015 r. Na jakie trasy trafi pierwsza partia FLIRT-ów? Dotychczas mówiło się o linii do Łowicza, ale jest to w tej chwili mało prawdopodobne. – Wszystko wskazuje na to, że najpierw będzie to linia sieradzka, z tego względu, że na odcinku Łódź Kaliska –Zgierz wciąż trwają prace rewitalizacyjne, a planowane jest też usunięcie dwóch newralgicznych zwolnień na tej linii. –mówił marszałek Stępień, zapowiadając jednocześnie kolejne inwestycje. –Naszym celem jest uzupełnianie siatki połączeń regionalnych. Na przykład modernizacja linii do Kutna jest wpisana w projekt unijny. Remont, jak sądzę, zacznie się w perspektywie czterech lat.
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz!
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Masz już subskrypcję?
Więcej z Działu Kontrakty
POLREGIO wysyła SA134-029 na naprawę
25.03.2025
Miliard złotych na tabor w województwie opolskim
Kontraktyza darmo
19.02.2025
Więcej z Działu Pasażer
W lutym więcej pasażerów na kolei
31.03.2025
Zmiany w systemie rezerwacji miejsc siedzących w pociągach ŁKA Sprinter
Pasażerza darmo
24.03.2025
Koleje Śląskie gotowe na sezon rowerowy
19.03.2025
Ruszają dwie pary pociągów Polregio z Rzeszowa do Ustrzyk Dolnych
Pasażerza darmo
08.03.2025
Bilet Zachodniopomorski. Znamy cennik
Pasażerza darmo
04.03.2025
Marcowa korekta rozkładu jazdy POLREGIO
Pasażerza darmo
28.02.2025
Na Słowacji też korekta rozkładu jazdy. Co się zmienia?
Pasażerza darmo
28.02.2025
Czy jest szansa na powrót ED250 do Jeleniej Góry? Mamy stanowisko MI
Pasażerza darmo
25.02.2025
Więcej składów na kujawsko-pomorskich torach
Pasażerza darmo
24.02.2025
Program lojalnościowy w PKP Intercity? Prace ruszyły od nowa
Pasażerza darmo
22.02.2025
Od soboty, 22 lutego, nowe połączenie kolejowe w Bieszczady
Pasażerza darmo
21.02.2025
Wybierz podróż „Koleją do Natury”
Pasażerza darmo
18.02.2025
Od marca wracają pociągi z Kielc do Sandomierza. Jak pojadą?
Pasażerza darmo
17.02.2025
Więcej z Działu Prawo
Wpadli podczas dewastacji pociągu. Grozi im do 5 lat pozbawienia wolności
Prawoza darmo
24.02.2025
PKP PLK kontynuują mediacje z wykonawcami
06.02.2025
19-letni maszynista? To możliwe!
Prawoza darmo
09.01.2025
Newag pozywa poseł Paulinę Matysiak!
09.12.2024
PKP PLK oszacowały straty po powodzi
25.09.2024
Będą zwolnienia w spółce PKP CARGOTABOR
07.08.2024
Więcej z Działu Przewoźnicy
Zmiana czasu na letni dotyczy 12 pociągów PKP Intercity
Przewoźnicyza darmo
28.03.2025
Pociągi i wagony na życzenie. Od PKP Intercity
Przewoźnicyza darmo
22.03.2025
5-milionowy pociąg Kolei Mazowieckich
12.03.2025
Więcej z Działu Producenci
Jest porozumienie w sprawie zakupu Talgo. Wcale nie przez PFR
Producenciza darmo
15.02.2025
Nowa lokomotywa hybrydowa dla PKP Intercity. Homologacja ruszy latem
Producenciza darmo
07.02.2025
9 nowych wagonów dla UZ po testach
10.12.2024
Rok 2024 w polskiej fabryce Stadlera
09.12.2024
Stadler Polska: Jesteśmy polską firmą
06.12.2024
Więcej spalinowych Flirtów w Texasie
26.11.2024
Więcej z Działu Infrastruktura
Nowy przystanek na kolejowej mapie Polski. Brodnica Południowa
Infrastrukturaza darmo
07.04.2025
Kolejowe radary na przejazdach
20.03.2025
PKP PLK kontrolują hałas
11.03.2025
Zabytkowy rozkład jazdy na przystanku Warszawa Włochy
Infrastrukturaza darmo
05.03.2025
Nowy przystanek kolejowy w województwie kujawsko-pomorskim
Infrastrukturaza darmo
04.03.2025
Ruszają roboty zabezpieczająco-naprawcze na gdyńskim węźle Karwiny
Infrastrukturaza darmo
28.02.2025
Komentarze