Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Na łódzkim Widzewie powstaje zaplecze techniczne ŁKA

inforail
14.10.2013 11:19
0 Komentarzy

Wmurowaniem kamienia węgielnego uroczyście rozpoczęto budowę Zaplecza Technicznego Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Zaplecze powstaje na obszarze 4,5 hektara w najbliższym sąsiedztwie dworca Łódź Widzew. Prowadzone tu będą przeglądy techniczne, naprawy oraz bieżące utrzymanie taboru ŁKA. Inwestycja jest częścią projektu „Budowa systemu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej”. Drugą część stanowi zakup Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych FLIRT, które będą obsługiwać trasy ŁKA.

Według zapewnień władz ŁKA i realizatorów tej inwestycji zaplecze techniczne będzie najnowocześniejszym centrum serwisowym w Polsce. W jego skład wejdą: myjnia pojazdów, tokarka podtorowa do toczenia zestawów kołowych, laserowe stanowisko do pomiarów zestawów kołowych, waga do pomiaru nacisku kół zestawów kołowych, zapadnia oraz stanowiska: odladzania, napiaszczania, odfekalniania oraz nawadniania. W budynku znajdować się będzie także magazyn na części zapasowe do pociągów, warsztaty oraz pomieszczenia socjalne dla pracowników. Ergonomicznie zaprojektowane stanowiska obsługi pozwolą na jednoczesne wykonywanie napraw, konserwację urządzeń, a także codzienne mycie i czyszczenie wnętrz pociągu. Co ważne, hala będzie posiadała zamknięty obieg wody, dzięki czemu nie będzie się ona przedostawać do gruntu. Hala serwisowa będzie mieć 140 metrów długości i 40 metrów szerokości. Inwestycja jest realizowana w systemie „Zaprojektuj i buduj”, a jej centralnym wykonawcą jest firma Trakcja S.A. Planowane zakończenie budowy zaplecza technicznego przewidziano na 31 maja 2014 r.
Uroczystość wmurowania kamienia węgielnego pod budowę zaplecza ŁKAUroczystość wmurowania kamienia węgielnego pod budowę zaplecza ŁKAUroczystość wmurowania kamienia węgielnego pod budowę zaplecza ŁKAUroczystość wmurowania kamienia węgielnego pod budowę zaplecza ŁKA
Prezes Zarządu Trakcji S.A. Roman Przybył podkreślił, że możliwość stosunkowo szybkiego rozpoczęcia prac przy budowie zaplecza to efekt świetnej współpracy wszystkich zainteresowanych stron. – Realizujemy obecnie kilkanaście dużych inwestycji w całej Polsce, w tym m.in. modernizację strategicznego węzła Łódź Widzew. Gdyby władze innych miast dołożyły starań w tak dużym zakresie, jak władze Łodzi i województwa łódzkiego, to mielibyśmy duże łatwiejsze życie. Warto podkreślić, że od podpisania umowy do uzyskania pozwolenia na budowę upłynęło 8 miesięcy, co średnio w naszym kraju trwa od roku do półtora. Jest to więc rekordowe tempo. Kiedy tylko pojawiały się jakieś trudności organizacyjne, natychmiast jako firma odczuwaliśmy wsparcie ze strony władz spółki i samorządu. Na wzorową współpracę w ramach wszystkich inwestycji związanych z ŁKA wskazywał również Marszałek Województwa Łódzkiego Witold Stępień. – To grupowy wysiłek doprowadził do tego, że marzenia transportowców i kolejarzy o kolei obwodowej, aglomeracyjnej zaczynają się spełniać. Udało się przekonać osoby odpowiedzialne za akceptację projektów kolejowych, że nasz projekt to nie tylko tabor. Ważną jego częścią jest zaplecze techniczne. Dzięki temu znaczna część środków pochodzić będzie z Unii Europejskiej.
Uroczystość wmurowania kamienia węgielnego pod budowę zaplecza ŁKAUroczystość wmurowania kamienia węgielnego pod budowę zaplecza ŁKAUroczystość wmurowania kamienia węgielnego pod budowę zaplecza ŁKAUroczystość wmurowania kamienia węgielnego pod budowę zaplecza ŁKA
Całkowita wartość projektu to blisko 458 mln zł. Ponad 55 mln zł kosztuje budowa zaplecza, resztę tej kwoty stanowi dostawa taboru. Dofinansowanie z funduszy unijnych dla całego projektu wynosi 193 mln zł. – Pod koniec maja to miejsce powinno być zagospodarowane urządzeniami technicznymi i od lata będzie obsługiwać szynobusy, które wyjadą na trasy województwa łódzkiego. –mówił marszałek Stępień. Przypomnijmy, że do obsługi ŁKA zakupionych zostało 20 Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych, czyli najnowszej generacji energooszczędnych i ekologicznych pojazdów z rodziny FLIRT. Dostawcą taboru jest firma Stadler Polska Sp. z o.o., która przez 15 lat od momentu przekazania do eksploatacji pierwszej partii pojazdów świadczyć będzie usługi serwisowe. Warto zauważyć, że dla Stadler Polska było to największe zamówienie w 2012 r. – Do tej pory utrzymanie pojazdów odbywa się w starych wysłużonych halach. Teraz potrzebne jest nowe podejście do pojazdów szynowych, które obsługiwać będą ŁKA. Najważniejsze w tym wszystkim jest utrzymanie techniczne pojazdów, które musi się odbywać regularnie i starannie.Oprócz tego, drugim ważnym aspektem jest wyszkolenie i motywacja maszynistów i konduktorów. To zadanie będziemy wykonywać wspólnie z ŁKA. –powiedział Stanisław Skalski, Członek zarządu Stadler Polska Sp. z o.o.
Uroczystość wmurowania kamienia węgielnego pod budowę zaplecza ŁKAUroczystość wmurowania kamienia węgielnego pod budowę zaplecza ŁKAUroczystość wmurowania kamienia węgielnego pod budowę zaplecza ŁKAUroczystość wmurowania kamienia węgielnego pod budowę zaplecza ŁKA
Pierwsze 6 pociągów FLIRT zostanie dostarczonych do ŁKA pod koniec kwietnia 2014 r. Kolejnych 10 pojazdów trafi do Łodzi pod koniec października 2014 roku, a pozostałe 4 pociągi zostaną przekazane przewoźnikowi w ostatnich dniach lutego 2015 r. Na jakie trasy trafi pierwsza partia FLIRT-ów? Dotychczas mówiło się o linii do Łowicza, ale jest to w tej chwili mało prawdopodobne. – Wszystko wskazuje na to, że najpierw będzie to linia sieradzka, z tego względu, że na odcinku Łódź Kaliska –Zgierz wciąż trwają prace rewitalizacyjne, a planowane jest też usunięcie dwóch newralgicznych zwolnień na tej linii. –mówił marszałek Stępień, zapowiadając jednocześnie kolejne inwestycje. –Naszym celem jest uzupełnianie siatki połączeń regionalnych. Na przykład modernizacja linii do Kutna jest wpisana w projekt unijny. Remont, jak sądzę, zacznie się w perspektywie czterech lat.

Komentarze