Na ferie pociągi wracają do Kudowy-Zdrój
Na ferie ponownie będzie można dojechać pociągiem do uzdrowisk Kotliny Kłodzkiej. Trwa finalizacja pierwszego etapu robót na odcinku Kłodzko – Duszniki-Zdrój.
Prace wykonane na trzynastokilometrowym odcinku torów umożliwią powrót ruchu kolejowego na dolnośląską górską linię kolejową. Pełne ukończenie inwestycji w 2026 roku skróci czas podróży z Kłodzka do Kudowy-Zdroju. Wartość przedsięwzięcia przekracza 100 milionów złotych.
Rozkład jazdy:
- Jakie konkretne prace zostały wykonane w ramach pierwszego etapu modernizacji linii kolejowej nr 309 na odcinku Kłodzko Nowe – Duszniki-Zdrój?
- W jaki sposób modernizacja urządzeń sterowania ruchem kolejowym wpłynie na bezpieczeństwo i sprawność przejazdów pociągów na tej trasie?
- Jakie korzyści dla mieszkańców i turystów przyniesie ukończenie inwestycji w 2026 roku?
Koniec prac remontowych
Dobiega końca pierwszy etap realizacji projektu „Prace na linii kolejowej nr 309 na odcinku Kłodzko Nowe – Duszniki-Zdrój – rewitalizacja torów wraz z robotami towarzyszącymi – realizacja w latach 2024–2026”. Efektem tych działań będzie ponowne uruchomienie ruchu pociągów na trasie Kłodzko – Kudowa-Zdrój. Prace obejmowały modernizację trzynastu kilometrów torowiska między Kłodzkiem Nowym a Dusznikami-Zdrojem. Dzięki realizacji tego zadania zwiększona zostanie prędkość pociągów – na wybranych odcinkach z dotychczasowych 60–80 km/h do 120 km/h, co jednocześnie wpłynie na bezpieczeństwo podróży na tej górskiej trasie.
Od września do stycznia wykonawca modernizował stan torowiska oraz trzech mostów, wiaduktu i ściany oporowej. W ramach prac zamontowano pięć nowych rozjazdów – jeden w Kłodzku i cztery w Polanicy-Zdroju. Przeprowadzono również kompleksowe odwodnienie oraz wymieniono nawierzchnię na dziewiętnastu przejazdach kolejowo-drogowych. Do realizacji zadania wykorzystano 40 specjalistycznych maszyn, dzięki którym wymieniono 20 tysięcy podkładów, ułożono 60 tysięcy ton tłucznia i rozłożono blisko 6 tysięcy metrów kwadratowych siatek antyerozyjnych, zapobiegających osuwaniu się kamieni na torowisko.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Podczas prac kolejowych nie obyło się bez wyzwań. W trakcie robót doszło do powodzi, która zniszczyła 500-metrowy odcinek linii kolejowej między Kłodzkiem Nowym a Kłodzkiem Zagórzem. Gdy tylko warunki atmosferyczne na to pozwoliły, kolejarze szybko przystąpili do odbudowy nasypu i torowiska na tym odcinku. Prace prowadzone były w trybie dwuzmianowym – zarówno w dzień, jak i po zmierzchu. Dzięki dużemu zaangażowaniu zespołu ruch kolejowy zostanie przywrócony jeszcze przed feriami.
Kolejnym etapem inwestycji będzie modernizacja urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Planowane jest wdrożenie nowoczesnych systemów automatyki, co usprawni i zwiększy bezpieczeństwo prowadzenia ruchu pociągów. Na stacji Polanica-Zdrój mechaniczne urządzenia sterowania zostaną zastąpione nowoczesnymi rozwiązaniami elektronicznymi.
Bezpieczeństwo podróżnych i kierowców poprawi się również na sześciu przejazdach kolejowo-drogowych w powiecie kłodzkim, na odcinku między Kłodzkiem, Polanicą-Zdrojem i Dusznikami-Zdrojem. Przewidziano montaż dodatkowych sygnalizatorów świetlnych i dźwiękowych, co zwiększy poziom ochrony na skrzyżowaniach dróg z torami kolejowymi.
Linia kolejowa Kłodzko – Kudowa-Zdrój to niezwykle malownicza górska trasa, z której chętnie korzystają zarówno mieszkańcy gmin Polanica-Zdrój, Lewin Kłodzki, Duszniki-Zdrój, Kudowa-Zdrój i Szczytna, jak i turyści oraz kuracjusze odwiedzający Dolny Śląsk. Po zakończeniu całej inwestycji w 2026 roku czas podróży pociągiem do Kudowy-Zdroju skróci się o dziesięć minut w porównaniu do obecnego czasu przejazdu. Koszt projektu wynosi 105 milionów złotych i jest finansowany ze środków budżetowych.
Komentarze