Na budowie Łodzi Fabrycznej
inforail
19.12.2012 14:00
0 Komentarzy
Na budowie Łodzi Fabrycznej
Trwa budowa podziemnej stacji Łódź Fabryczna. Właśnie rozpoczął się kolejny etap tej inwestycji, a mianowicie wykonanie ścian szczelinowych. Do przeprowadzenia tych prac wykorzystane zostaną żurawie gąsienicowe z chwytakami, ważącymi 100 ton i dźwigi gąsienicowe z 30-metrowymi wysięgnikami. W pracach uczestniczy ponad 40 specjalistów. Ta część budowy potrwa około 8 miesięcy. To będzie najnowocześniejszy dworzec w Polsce. Budowa podziemnego dworca Łódź Fabryczna usprawni nie tylko ruch kolejowy, ale pozwoli również na sprawne przesiadki z tramwajów czy autobusów do pociągów dalekobieżnych i regionalnych –zapowiedział wiceprezydent Łodzi Radosław Stępień. To właśnie komunikacja publiczna ma stanowić priorytet w systemie dowozowym do nowego dworca. Równolegle prowadzone będą prace przy tramwajowej trasie W-Z oraz ulicach dojazdowych. Remont czeka ulice Tuwima, Jaracza czy Roosevelta. To będzie duże wyzwanie logistyczne –powiedział Radosław Stępień. Miasto razem z ZDiT musi przygotować objazdy i nową organizację ruchu. Część tramwajów pojedzie przebudowaną ul. Narutowicza –dodał Stępień.
Sam dworzec ma stać się kluczową częścią nowego systemu komunikacyjnego miasta. Pasażerowie bezpośrednio z dworca będą mogli przesiąść się do miejskich autobusów i tramwajów, do autobusów podmiejskich oraz samochodów, które będzie można zostawić na trzykondygnacyjnym podziemnym parkingu, z około 960 miejscami parkingowymi. Będą również specjalne miejsca na rowery. Pod ziemią, 8 metrów poniżej poziomu ulic znajdować się będą stanowiska dla autobusów podmiejskich i dalekobieżnych.
Jak wspomnieliśmy dworzec będzie podziemny. Hala dworcowa znajdzie się 16,5 metra pod ziemią, obejmie cztery perony i osiem torów. Projekt zakłada również budowę tuneli wybiegających w stronę wschodnią do stacji Łódź Widzew. Nowy budynek dworca będzie miał 350 metrów długości i 85 metrów szerokości. Budowa nowego dworca jest realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Miasto Łódź i PKP S.A. Inwestycja powstaje przy wsparciu Unii Europejskiej. PKP Polskie Linie
Kolejowe S.A. na inwestycję przeznaczają – 1,288 mld zł, samorząd Łodzi – 412,9 mln zł, a PKP S.A. – 57,5 mln zł. W sumie wartość inwestycji to ponad 1,75 mld zł brutto.
Jak powstanie podziemna stacja?
Plac budowy nowego dworca jest już przygotowany do rozpoczęcia kolejnych części inwestycji. Od września wykonano wykop, wokół którego powstaną mury przyszłego dworca. Ma on blisko 500 metrów długości, 120 metrów szerokości i 8 metrów głębokości. W kolejnym etapie budowniczy będą stawiać ściany szczelinowe na przygotowanych wcześniej wykopach. Pierwszym etapem robót związanych z budową ścian szczelinowych jest budowa murów prowadzących o wysokości 1,5 metra. Staną one na całej długości placu budowy. Dzięki nim szczeliniarka robiąc wykop stabilnie drąży wykop w pionie –tłumaczy dyrektor kontraktu Marcin Zaręba, z konsorcjum Torpol-Astaldi-PBDiM-Intercor. Następnie specjalne głębiarki rozpoczną drążenie ścian szczelinowych na głębokość około 20 metrów i szerokości 1,5 metra. Dla zabezpieczenia rowu przed zapadaniem wykop zostanie wypełniony bentonitem –odmianą iłu, zmieszanego z wodą. Maszyny wydrążą około 200 sekcji (wykopów) ścian szczelinowych na głębokość około 20 metrów i 250 pojedynczych wykopów, w których powstaną tzw. barety sięgające 30-40 metrów pod powierzchnię ziemi. Barety będą pełniły funkcję podtrzymującą cały strop. Szczeliny zostaną uzbrojone w jeden, dwa lub trzy stalowe szkielety. Do każdego wykopu zostanie wprowadzony beton, który od dna wyprze bentonit. Materiał zostanie odprowadzony do wcześniej przygotowanych zbiorników. Następnie odpiaszczony i przeznaczony do ponownego użycia. Szczeliny zostaną połączone i powstanie szeroka na 1,2 metra szczelna ściana otaczająca wykop. Warstwa górna złożona ze szczelin zostanie pokryta prętami. Na to będzie wylany beton, który utworzy strop o grubości 160 cm. Koparka wjedzie pod strop i wybierze ziemię, tworząc miejsce dla podziemnej budowli. W trakcie prac przy budowie stacji zostanie wywiezione 1,5 mln m3 ziemi. Wykonawca wykorzysta ok. 70 tys. m3 betonu i ok. 10 tys. ton stali na zbrojenia. Prace potrwają około 8 miesięcy. Będą przerywane, jeśli temperatura spadnie poniżej minus 10 stopni Celsjusza. Na razie pogoda nam sprzyja, nie martwmy się na zapas. Prace trwają –powiedział Marcin Zaręba.
Dlaczego właśnie tak?
Jak informuje inwestor zaletą metody ścian szczelinowych jest skrócenie czasu trwania inwestycji oraz obniżenie jej kosztów. Jeden element szczelinowy spełnia kilka funkcji –jest fundamentem, ścianą i wodoszczelnym izolatorem, który zabezpiecza konstrukcję przed wpływem wód gruntowych. Budowla dzięki metodzie szczelinowej zyskuje na bezpieczeństwie –konstrukcja zbudowana metodą ścian szczelinowych staje się niezwykle stabilna. Przy tworzeniu ścian szczelinowych nie osuwa się grunt, redukowane są siły działające na ściany. Metoda szczelinowa pozwala na prace obok gęstej zabudowy w sąsiedztwie dworca bez ryzyka naruszenia konstrukcji okolicznych budynków.
Nowy, podziemny dworzec kolejowy ma być gotowy do końca lutego 2015 roku. Jest to inwestycja realizowana w ramach projektu zaprojektuj i buduj. Obecnie trwa proces uzgadniania dokumentacji projektowej tak, by umożliwić złożenie wniosków o wydanie kolejnych pozwoleń na budowę. Wszystko jest na dobrej drodze –poinformowała Katarzyna Ziarkowska z PKP PLK.
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz!
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Masz już subskrypcję?
Więcej z Działu Kontrakty
POLREGIO wysyła SA134-029 na naprawę
25.03.2025
Miliard złotych na tabor w województwie opolskim
Kontraktyza darmo
19.02.2025
Więcej z Działu Pasażer
W lutym więcej pasażerów na kolei
31.03.2025
Zmiany w systemie rezerwacji miejsc siedzących w pociągach ŁKA Sprinter
Pasażerza darmo
24.03.2025
Koleje Śląskie gotowe na sezon rowerowy
19.03.2025
Ruszają dwie pary pociągów Polregio z Rzeszowa do Ustrzyk Dolnych
Pasażerza darmo
08.03.2025
Bilet Zachodniopomorski. Znamy cennik
Pasażerza darmo
04.03.2025
Marcowa korekta rozkładu jazdy POLREGIO
Pasażerza darmo
28.02.2025
Na Słowacji też korekta rozkładu jazdy. Co się zmienia?
Pasażerza darmo
28.02.2025
Czy jest szansa na powrót ED250 do Jeleniej Góry? Mamy stanowisko MI
Pasażerza darmo
25.02.2025
Więcej składów na kujawsko-pomorskich torach
Pasażerza darmo
24.02.2025
Program lojalnościowy w PKP Intercity? Prace ruszyły od nowa
Pasażerza darmo
22.02.2025
Od soboty, 22 lutego, nowe połączenie kolejowe w Bieszczady
Pasażerza darmo
21.02.2025
Wybierz podróż „Koleją do Natury”
Pasażerza darmo
18.02.2025
Od marca wracają pociągi z Kielc do Sandomierza. Jak pojadą?
Pasażerza darmo
17.02.2025
Więcej z Działu Prawo
Wpadli podczas dewastacji pociągu. Grozi im do 5 lat pozbawienia wolności
Prawoza darmo
24.02.2025
PKP PLK kontynuują mediacje z wykonawcami
06.02.2025
19-letni maszynista? To możliwe!
Prawoza darmo
09.01.2025
Newag pozywa poseł Paulinę Matysiak!
09.12.2024
PKP PLK oszacowały straty po powodzi
25.09.2024
Będą zwolnienia w spółce PKP CARGOTABOR
07.08.2024
Więcej z Działu Przewoźnicy
Zmiana czasu na letni dotyczy 12 pociągów PKP Intercity
Przewoźnicyza darmo
28.03.2025
Pociągi i wagony na życzenie. Od PKP Intercity
Przewoźnicyza darmo
22.03.2025
5-milionowy pociąg Kolei Mazowieckich
12.03.2025
Więcej z Działu Producenci
Jest porozumienie w sprawie zakupu Talgo. Wcale nie przez PFR
Producenciza darmo
15.02.2025
Nowa lokomotywa hybrydowa dla PKP Intercity. Homologacja ruszy latem
Producenciza darmo
07.02.2025
9 nowych wagonów dla UZ po testach
10.12.2024
Rok 2024 w polskiej fabryce Stadlera
09.12.2024
Stadler Polska: Jesteśmy polską firmą
06.12.2024
Więcej spalinowych Flirtów w Texasie
26.11.2024
Więcej z Działu Infrastruktura
Nowy przystanek na kolejowej mapie Polski. Brodnica Południowa
Infrastrukturaza darmo
07.04.2025
Kolejowe radary na przejazdach
20.03.2025
PKP PLK kontrolują hałas
11.03.2025
Zabytkowy rozkład jazdy na przystanku Warszawa Włochy
Infrastrukturaza darmo
05.03.2025
Nowy przystanek kolejowy w województwie kujawsko-pomorskim
Infrastrukturaza darmo
04.03.2025
Ruszają roboty zabezpieczająco-naprawcze na gdyńskim węźle Karwiny
Infrastrukturaza darmo
28.02.2025
Komentarze