Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Na budowie Łodzi Fabrycznej

inforail
19.12.2012 14:00
0 Komentarzy
Trwa budowa podziemnej stacji Łódź Fabryczna. Właśnie rozpoczął się kolejny etap tej inwestycji, a mianowicie wykonanie ścian szczelinowych. Do przeprowadzenia tych prac wykorzystane zostaną żurawie gąsienicowe z chwytakami, ważącymi 100 ton i dźwigi gąsienicowe z 30-metrowymi wysięgnikami. W pracach uczestniczy ponad 40 specjalistów. Ta część budowy potrwa około 8 miesięcy. To będzie najnowocześniejszy dworzec w Polsce. Budowa podziemnego dworca Łódź Fabryczna usprawni nie tylko ruch kolejowy, ale pozwoli również na sprawne przesiadki z tramwajów czy autobusów do pociągów dalekobieżnych i regionalnych –zapowiedział wiceprezydent Łodzi Radosław Stępień. To właśnie komunikacja publiczna ma stanowić priorytet w systemie dowozowym do nowego dworca. Równolegle prowadzone będą prace przy tramwajowej trasie W-Z oraz ulicach dojazdowych. Remont czeka ulice Tuwima, Jaracza czy Roosevelta. To będzie duże wyzwanie logistyczne –powiedział Radosław Stępień. Miasto razem z ZDiT musi przygotować objazdy i nową organizację ruchu. Część tramwajów pojedzie przebudowaną ul. Narutowicza –dodał Stępień.  
Budowa dworca Łódź FabrycznaBudowa dworca Łódź Fabryczna
Sam dworzec ma stać się kluczową częścią nowego systemu komunikacyjnego miasta. Pasażerowie bezpośrednio z dworca będą mogli przesiąść się do miejskich autobusów i tramwajów, do autobusów podmiejskich oraz samochodów, które będzie można zostawić na trzykondygnacyjnym podziemnym parkingu, z około 960 miejscami parkingowymi. Będą również specjalne miejsca na rowery. Pod ziemią, 8 metrów poniżej poziomu ulic znajdować się będą stanowiska dla autobusów podmiejskich i dalekobieżnych.
Jak wspomnieliśmy dworzec będzie podziemny. Hala dworcowa znajdzie się 16,5 metra pod ziemią, obejmie cztery perony i osiem torów. Projekt zakłada również budowę tuneli wybiegających w stronę wschodnią do stacji Łódź Widzew. Nowy budynek dworca będzie miał 350 metrów długości i 85 metrów szerokości. Budowa nowego dworca jest realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Miasto Łódź i PKP S.A. Inwestycja powstaje przy wsparciu Unii Europejskiej. PKP Polskie Linie
Kolejowe S.A. na inwestycję przeznaczają – 1,288 mld zł, samorząd Łodzi – 412,9 mln zł, a PKP S.A. – 57,5 mln zł. W sumie wartość inwestycji to ponad 1,75 mld zł brutto.
Jak powstanie podziemna stacja?
Plac budowy nowego dworca jest już przygotowany do rozpoczęcia kolejnych części inwestycji. Od września wykonano wykop, wokół którego powstaną mury przyszłego dworca. Ma on blisko 500 metrów długości, 120 metrów szerokości i 8 metrów głębokości. W kolejnym etapie budowniczy będą stawiać ściany szczelinowe na przygotowanych wcześniej wykopach. Pierwszym etapem robót związanych z budową ścian szczelinowych jest budowa murów prowadzących o wysokości 1,5 metra. Staną one na całej długości placu budowy. Dzięki nim szczeliniarka robiąc wykop stabilnie drąży wykop w pionie –tłumaczy dyrektor kontraktu Marcin Zaręba, z konsorcjum Torpol-Astaldi-PBDiM-Intercor. Następnie specjalne głębiarki rozpoczną drążenie ścian szczelinowych na głębokość około 20 metrów i szerokości 1,5 metra. Dla zabezpieczenia rowu przed zapadaniem wykop zostanie wypełniony bentonitem –odmianą iłu, zmieszanego z wodą. Maszyny wydrążą około 200 sekcji (wykopów) ścian szczelinowych na głębokość około 20 metrów i 250 pojedynczych wykopów, w których powstaną tzw. barety sięgające 30-40 metrów pod powierzchnię ziemi. Barety będą pełniły funkcję podtrzymującą cały strop. Szczeliny zostaną uzbrojone w jeden, dwa lub trzy stalowe szkielety. Do każdego wykopu zostanie wprowadzony beton, który od dna wyprze bentonit. Materiał zostanie odprowadzony do wcześniej przygotowanych zbiorników. Następnie odpiaszczony i przeznaczony do ponownego użycia. Szczeliny zostaną połączone i powstanie szeroka na 1,2 metra szczelna ściana otaczająca wykop. Warstwa górna złożona ze szczelin zostanie pokryta prętami. Na to będzie wylany beton, który utworzy strop o grubości 160 cm. Koparka wjedzie pod strop i wybierze ziemię, tworząc miejsce dla podziemnej budowli. W trakcie prac przy budowie stacji zostanie wywiezione 1,5 mln m3 ziemi. Wykonawca wykorzysta ok. 70 tys. m3 betonu i ok. 10 tys. ton stali na zbrojenia. Prace potrwają około 8 miesięcy. Będą przerywane, jeśli temperatura spadnie poniżej minus 10 stopni Celsjusza. Na razie pogoda nam sprzyja, nie martwmy się na zapas. Prace trwają –powiedział Marcin Zaręba.
Budowa dworca Łódź FabrycznaBudowa dworca Łódź Fabryczna
Dlaczego właśnie tak?
Jak informuje inwestor zaletą metody ścian szczelinowych jest skrócenie czasu trwania inwestycji oraz obniżenie jej kosztów. Jeden element szczelinowy spełnia kilka funkcji –jest fundamentem, ścianą i wodoszczelnym izolatorem, który zabezpiecza konstrukcję przed wpływem wód gruntowych. Budowla dzięki metodzie szczelinowej zyskuje na bezpieczeństwie –konstrukcja zbudowana metodą ścian szczelinowych staje się niezwykle stabilna. Przy tworzeniu ścian szczelinowych nie osuwa się grunt, redukowane są siły działające na ściany. Metoda szczelinowa pozwala na prace obok gęstej zabudowy w sąsiedztwie dworca bez ryzyka naruszenia konstrukcji okolicznych budynków.
Nowy, podziemny dworzec kolejowy ma być gotowy do końca lutego 2015 roku. Jest to inwestycja realizowana w ramach projektu zaprojektuj i buduj. Obecnie trwa proces uzgadniania dokumentacji projektowej tak, by umożliwić złożenie wniosków o wydanie kolejnych pozwoleń na budowę. Wszystko jest na dobrej drodze –poinformowała Katarzyna Ziarkowska z PKP PLK.  

Komentarze