Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Modernizacje z RPO w warmińsko-mazurskim i kujawsko-pomorskim

inforail
10.01.2014 11:40
0 Komentarzy
Województwo warmińsko-mazurskie

Linia nr 35 i 219, odcinek Olsztyn –Szczytno –Szymany

linia219_760

Zrewitalizowane odcinki linii kolejowych 35 i 219 mają zapewnić połączenie z modernizowanym lotniskiem w Szymanach. Będzie to możliwe dzięki wybudowaniu do 2015 r. nowej łącznicy o długości 1,6 km docierającej do Portu Lotniczego Mazury w Szymanach. Powstanie również Lokalne Centrum Sterowania w Szczytnie.
W ramach inwestycji wymieniono nawierzchnię torową na odcinku o długości ponad 44 km pomiędzy Olsztynem a Szczytnem. Na dalszej części trasy, liczącej blisko 10 km, oczyszczono podsypkę oraz wyregulowano i podbito nawierzchnię. Poprawiono także geometrię łuków poprzez wydłużenie krzywych przejściowych, wykonano rowy odwadniające oraz uporządkowano otoczenie linii kolejowej. Na trasie linii zmodernizowano 37 przejazdów, z których 12 otrzymało sygnalizację świetlną. Odnowiono 114 obiektów inżynieryjnych, z których większość stanowiły przepusty. Przebudowano 7 peronów i rozebrano 7 zbędnych. Odnowione zostały budynki nastawni na stacjach Pasym i Szczytno. Na pierwszej z wymienionych stacji zainstalowano komputery do sterowania ruchem kolejowym. Na stacji Marcinkowo wymienione zostały napędy rozjazdów. Zmodernizowano też układy radiołączności i urządzenia elektroenergetyczne. Dzięki realizacji projektu zwiększono prędkość pociągów na odcinku Olsztyn – Szczytno z 70 km/h do 100 km/h. Dalszy odcinek między Szczytnem a Szymanami dostosowano do prędkości 110 km/h. Czas przejazdu z Olsztyna na lotnisko, uwzględniając zatrzymania na przystankach, ma wynieść 49 minut. Koszt całkowity projektu wyniósł 94 mln zł dla pierwszego etapu, a dla drugiego etapu (budowa łącznicy i LCS) ma zamknąć się kwotą 44 mln zł. Wszystkie roboty budowlane związane z pierwszym etapem inwestycji zakończono w lecie 2013 r., a już od czerwca zwiększono prędkość jazdy pociągów.
Realizację drugiego etapu inwestycji już rozpoczęto –na wiosnę 2013 r. zawarto umowę na przygotowanie dokumentacji projektowej z firmą WYG International. Zadanie zostanie wykonane do połowy 2015 r., po czym będą mogły ruszyć prace budowlane. Niestety, modernizacja i otwarcie lotniska, do którego ma dotrzeć łącznica, odsuwają się w czasie.
Województwo kujawsko-pomorskie

Linia nr 207, odcinek Chełmża –Grudziądz
Prace budowlane związane z modernizacją linii rozpoczęto w maju 2013 r. W ramach inwestycji wykonany zostanie szereg prac budowlanych: wymiana nawierzchni torowej na tor bezstykowy, wzmocnienie podtorza, usprawnienie odwodnienia, regulacja nawierzchni oraz wymiana szyn na łukach. Dodatkowo, na przejazdach zainstalowana zostanie sygnalizacja świetlna oraz monitoring. Odnowione będą perony, wiaty i dojścia do nich. Wyremontowane zostaną przepusty oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Realizacja projektu doprowadzi do uzyskania prędkości rozkładowej 80-100 km/h na odcinku Chełmża –Grudziądz, co pozwoli na skrócenie przejazdu o 20 minut i zwiększenie przepustowości linii kolejowej. Koszt inwestycji, której realizację przewidziano na lata 2008-2014 r., wynosi ponad 78 mln zł. Kontrakt zrealizowano w formie „zaprojektuj i zbuduj”. Zrewitalizowana linia ma stanowić alternatywę dla autostrady A-1. Prace budowlane wykonuje firma NDI.

Komentarze