Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Modernizacja stacji Bytom. Historia spotyka się z nowoczesnością

inforail
11.10.2024 08:45
0 Komentarzy

Stacja kolejowa w Bytomiu przechodzi wielką modernizację, której celem jest odnowienie historycznego obiektu i poprawa komfortu podróżnych.

Prace, realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na odcinku Chorzów Batory – Nakło Śląskie, mają wartość około 1,4 miliarda złotych, a finansowane są częściowo ze środków unijnych. Inwestycja ta łączy dbałość o historyczne dziedzictwo z nowoczesnymi rozwiązaniami, co uczyni stację Bytom bardziej funkcjonalną, ale i estetycznie spójną z jej zabytkowym charakterem.

Spis treści:

  1. Jakie elementy zostały zachowane podczas modernizacji hali peronowej, aby podkreślić jej zabytkowy charakter?
  2. Jakie udogodnienia dla podróżnych zostały wprowadzone na nowym peronie 3 na stacji Bytom?
  3. Jakie korzyści przyniesie rozdzielenie ruchu towarowego od pasażerskiego na stacji Bytom?
Stacja w Bytomiu
Stacja w Bytomiu/foto: PKP PLK

Nowy peron i hala peronowa w Bytomiu

Od 16 października 2024 roku podróżni będą mogli korzystać z nowego peronu 3, który znajduje się pod odrestaurowaną halą peronową. Do tej pory dostęp do pociągów odbywał się z peronu tymczasowego, usytuowanego poza halą. Nowy peron jest wyposażony w wygodne ławki, tablice informacyjne, gabloty z rozkładami jazdy, nowoczesne oświetlenie oraz system nagłośnienia. Dodatkowo, peron został połączony z dwoma przebudowanymi przejściami podziemnymi, a windy ułatwią dostęp osobom z ograniczoną możliwością poruszania się.

Zabytkowy charakter w nowoczesnym wydaniu

Hala peronowa zyskała nowy dach z blachy cynkowo-tytanowej, a historyczne przeszklenia zostały odtworzone. Zastosowanie nowoczesnych technologii, takich jak ledowe napisy na szklanej elewacji z nazwą stacji, pozwoliło na dodatkowe doświetlenie peronów i przywrócenie stacji jej dawnego charakteru. Prace te odbywają się w porozumieniu z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków, aby zachować historyczny wygląd obiektu.

Podczas renowacji pozostawiono widoczne ślady przeszłości, takie jak wgniecenie w przęśle po upadku bomby i dziury od kul – symboliczne świadectwo działań wojennych, które kształtowały losy Bytomia. Zachowano także pierwotny układ płytek w karo na peronach, co dodatkowo podkreśla zabytkowy charakter stacji.

Nowa infrastruktura i bezpieczne podróże

Modernizacja obejmuje nie tylko odnowienie peronów, ale także przebudowę około 28 km torów oraz instalacji sterujących ruchem kolejowym. Na stacji Bytom powstaje nowoczesne Lokalne Centrum Sterowania, z którego dyżurni ruchu będą dbali o bezpieczne prowadzenie pociągów na odcinku od Chorzowa Miasta do Radzionkowa. Układ torowy został zaprojektowany z myślą o zabytkowej nastawni bramowej, która po zakończeniu prac stanie się ponownie wizytówką stacji.

Lepsze połączenia i wygodniejsze podróże

Od grudnia 2024 roku podróżni będą mogli ponownie korzystać z połączeń kolejowych między Bytomiem a Chorzowem i Tarnowskimi Górami. Prace na pozostałych peronach w Bytomiu wciąż trwają, a ich udostępnienie zaplanowano również na grudzień. Przebudowa stacji umożliwi rozdzielenie ruchu towarowego od pasażerskiego, co przyczyni się do usprawnienia kursowania pociągów i poprawy komfortu podróży w kierunku Katowic i Tarnowskich Gór.

Inwestycja w przyszłość z poszanowaniem przeszłości

Modernizacja stacji Bytom to ważny krok w kierunku poprawy jakości transportu kolejowego w regionie. Zakończenie wszystkich prac na linii kolejowej planowane jest na 2025 rok. Dzięki tej inwestycji stacja Bytom stanie się nowoczesnym, a jednocześnie pełnym historycznego uroku miejscem, które będzie służyć podróżnym przez kolejne lata, jednocześnie przypominając o swojej bogatej przeszłości.

Komentarze