Modernizacja przejścia podziemnego przy dworcu Gdynia Główna na finiszu

Dobiega końca modernizacja przejścia podziemnego pod ul. Morską, w rejonie dworca Gdynia Główna. Celem inwestycji było wzmocnienie konstrukcji tunelu oraz wymiana izolacji. W ramach prac poprawiono również dostępność dla wszystkich użytkowników.
Wybudowano windę, która ułatwi poruszanie się osobom z niepełnosprawnościami, a teren wokół niej dostosowano przez zastosowanie kostki fakturowej zapewniającej wygodne dojście. Obecnie trwają przygotowania do odbiorów technicznych.
Rozkład jazdy:
- Jakie były główne powody modernizacji przejścia podziemnego pod ul. Morską i jakie najważniejsze prace zostały wykonane
- W jaki sposób budowa windy i zastosowanie kostki fakturowej wpłyną na dostępność przejścia dla osób z ograniczoną mobilnością?
- Dlaczego koszt modernizacji wzrósł z 5,2 mln zł do 6,4 mln zł i jakie dodatkowe prace spowodowały tę zmianę?
Zakres i przebieg prac
Przejście podziemne przy dworcu to jeden z najważniejszych obiektów komunikacyjnych w mieście. Każdego dnia korzystają z niego zarówno mieszkańcy, jak i podróżni. Dzięki modernizacji zapewniamy większy komfort i bezpieczeństwo użytkowników – mówi Bartłomiej Austen, wiceprezydent Gdyni.
Przejście podziemne, które łączy dworzec z ul. Wolności, powstało w latach 60., a ostatni większy remont przeszło w 2012 roku. Ze względu na jego stan techniczny konieczne było wzmocnienie konstrukcji i zabezpieczenie przed przeciekaniem. Prace podzielono na etapy, aby minimalizować utrudnienia w ruchu drogowym – przez cały czas trwania robót kierowcy mieli do dyspozycji po dwa pasy w każdym kierunku.
W ramach modernizacji:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- wzmocniono konstrukcję tunelu, aby zwiększyć jego trwałość i odporność na obciążenia,
- wymieniono izolację, co zabezpieczyło obiekt przed przeciekami i degradacją strukturalną,
- wykonano dodatkowe prace przy nawierzchni jezdni, aby zniwelować zastoiska wody i poprawić komfort jazdy,
- wybudowano windę, która znacząco poprawi dostępność przejścia dla osób z niepełnosprawnościami, seniorów i podróżnych z cięższym bagażem,
- przebudowano kanalizację teletechniczną oraz poprawiono odwodnienie terenu w rejonie przejścia.
Budowa windy to jeden z elementów tej modernizacji, który znacząco poprawi funkcjonalność przejścia podziemnego. Dzięki niej osoby z ograniczoną mobilnością, seniorzy oraz podróżni z bagażem będą mogli wygodniej korzystać z tunelu – mówi Michał Felon, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.
Ostatnie etapy i koszty inwestycji
Obecnie trwają końcowe prace związane z odbiorami technicznymi, które umożliwią pełne udostępnienie windy dla użytkowników. To kluczowy moment, który zbliża inwestycję do finalizacji.
Koszt modernizacji przejścia, realizowanej przez firmę Strabag, początkowo wynosił 5,2 mln zł, jednak w trakcie prac wzrósł do ok. 6,4 mln zł. Zwiększenie kosztów było związane z koniecznością wykonania dodatkowych robót, takich jak uzupełnienie brakujących płyt przejściowych oraz poprawa odwodnienia nawierzchni w rejonie tunelu.
Po zakończeniu odbiorów mieszkańcy i podróżni zyskają komfortowe i dostępne dla wszystkich przejście podziemne, które poprawi komunikację w tej części miasta.
Komentarze