Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Modernizacja przejścia podziemnego przy dworcu Gdynia Główna na finiszu

inforail
13.02.2025 12:30
0 Komentarzy

Dobiega końca modernizacja przejścia podziemnego pod ul. Morską, w rejonie dworca Gdynia Główna. Celem inwestycji było wzmocnienie konstrukcji tunelu oraz wymiana izolacji. W ramach prac poprawiono również dostępność dla wszystkich użytkowników.

Wybudowano windę, która ułatwi poruszanie się osobom z niepełnosprawnościami, a teren wokół niej dostosowano przez zastosowanie kostki fakturowej zapewniającej wygodne dojście. Obecnie trwają przygotowania do odbiorów technicznych.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie były główne powody modernizacji przejścia podziemnego pod ul. Morską i jakie najważniejsze prace zostały wykonane
  2. W jaki sposób budowa windy i zastosowanie kostki fakturowej wpłyną na dostępność przejścia dla osób z ograniczoną mobilnością?
  3. Dlaczego koszt modernizacji wzrósł z 5,2 mln zł do 6,4 mln zł i jakie dodatkowe prace spowodowały tę zmianę?
Przebudowa przejścia podziemnego w Gdyni
Przebudowa przejścia podziemnego w Gdyni/foto: gdynia.pl

Zakres i przebieg prac

Przejście podziemne przy dworcu to jeden z najważniejszych obiektów komunikacyjnych w mieście. Każdego dnia korzystają z niego zarówno mieszkańcy, jak i podróżni. Dzięki modernizacji zapewniamy większy komfort i bezpieczeństwo użytkowników – mówi Bartłomiej Austen, wiceprezydent Gdyni.

Przejście podziemne, które łączy dworzec z ul. Wolności, powstało w latach 60., a ostatni większy remont przeszło w 2012 roku. Ze względu na jego stan techniczny konieczne było wzmocnienie konstrukcji i zabezpieczenie przed przeciekaniem. Prace podzielono na etapy, aby minimalizować utrudnienia w ruchu drogowym – przez cały czas trwania robót kierowcy mieli do dyspozycji po dwa pasy w każdym kierunku.

W ramach modernizacji:

  • wzmocniono konstrukcję tunelu, aby zwiększyć jego trwałość i odporność na obciążenia,
  • wymieniono izolację, co zabezpieczyło obiekt przed przeciekami i degradacją strukturalną,
  • wykonano dodatkowe prace przy nawierzchni jezdni, aby zniwelować zastoiska wody i poprawić komfort jazdy,
  • wybudowano windę, która znacząco poprawi dostępność przejścia dla osób z niepełnosprawnościami, seniorów i podróżnych z cięższym bagażem,
  • przebudowano kanalizację teletechniczną oraz poprawiono odwodnienie terenu w rejonie przejścia.

Budowa windy to jeden z elementów tej modernizacji, który znacząco poprawi funkcjonalność przejścia podziemnego. Dzięki niej osoby z ograniczoną mobilnością, seniorzy oraz podróżni z bagażem będą mogli wygodniej korzystać z tunelu – mówi Michał Felon, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Przebudowa przejścia podziemnego w Gdyni
Przebudowa przejścia podziemnego w Gdyni/foto: gdynia.pl

Ostatnie etapy i koszty inwestycji

Obecnie trwają końcowe prace związane z odbiorami technicznymi, które umożliwią pełne udostępnienie windy dla użytkowników. To kluczowy moment, który zbliża inwestycję do finalizacji.

Koszt modernizacji przejścia, realizowanej przez firmę Strabag, początkowo wynosił 5,2 mln zł, jednak w trakcie prac wzrósł do ok. 6,4 mln zł. Zwiększenie kosztów było związane z koniecznością wykonania dodatkowych robót, takich jak uzupełnienie brakujących płyt przejściowych oraz poprawa odwodnienia nawierzchni w rejonie tunelu.

Po zakończeniu odbiorów mieszkańcy i podróżni zyskają komfortowe i dostępne dla wszystkich przejście podziemne, które poprawi komunikację w tej części miasta.

Komentarze