Modernizacja linii kolejowej w Sosnowcu. Dla pasażerów zmiany i utrudnienia w ruchu
Od 17 lutego 2025 roku rozpocznie się zamknięcie ruchu samochodowego i tramwajowego pod wiaduktem kolejowym w ciągu ulicy Piłsudskiego w Sosnowcu. Prace związane są z modernizacją infrastruktury kolejowej na odcinku Będzin – Katowice Szopienice Południowe, a ich celem jest poprawa bezpieczeństwa i usprawnienie ruchu pod obiektami inżynieryjnymi.
Zamknięcie potrwa miesiąc, a ruch zostanie wznowiony 17 marca 2025 roku. Następnie roboty przeniosą się na wiadukt przy ul. Żeromskiego, który również zostanie wyłączony z ruchu na kolejny miesiąc.
Rozkład jazdy:
- Kiedy rozpocznie się zamknięcie ruchu samochodowego i tramwajowego pod wiaduktem kolejowym w Sosnowcu?
- Jaki jest cel prac modernizacyjnych na odcinku Będzin – Katowice Szopienice Południowe?
- Która ulica w Sosnowcu zostanie objęta zamknięciem ruchu w związku z modernizacją infrastruktury kolejowej?
Harmonogram zamknięć wiaduktów
Zamknięcie wiaduktu w ciągu ul. Piłsudskiego będzie realizowane etapami:
- 17 lutego – 17 marca 2025 r. – zamknięcie na czas ferii zimowych,
- lipiec – sierpień 2025 r. – kolejne zamknięcie na czas wakacji,
- listopad – grudzień 2025 r. – trzeci etap prac,
- kwiecień 2026 r. – ostatnie zamknięcie.
Podczas zamknięcia ruch pieszy będzie utrzymany, a pociągi będą kursować zgodnie z rozkładem jazdy. Na czas zamknięcia zostaną przygotowane objazdy dla kierowców oraz zmiany w komunikacji miejskiej. Władze Sosnowca podkreślają, że harmonogram prac został dopasowany do okresów o mniejszym natężeniu ruchu, aby zminimalizować utrudnienia dla mieszkańców.
Zakres modernizacji infrastruktury kolejowej
Modernizacja obejmuje nie tylko przebudowę wiaduktów, ale także szereg innych prac poprawiających bezpieczeństwo i komfort podróży. Na odcinku Będzin – Katowice Szopienice Południowe planowana jest budowa nowych peronów oraz dodatkowych torów, co pozwoli na rozdzielenie ruchu dalekobieżnego od regionalnego.
Zmiany na stacji Sosnowiec Główny
W ramach modernizacji rozbudowywana jest stacja Sosnowiec Główny. Powstaje trzeci peron, który zwiększy przepustowość stacji i poprawi dostępność kolei dla podróżnych. Nowe windy i schody ruchome umożliwią komfortowe przemieszczanie się, zwłaszcza osobom z ograniczoną mobilnością. Dodatkowo budowane jest przejście podziemne z wyjściem na nowy peron.
Na terenie stacji powstaje również hala garażowo-magazynowa, w której stacjonować będzie specjalistyczny pojazd ratownictwa technicznego. W budynku znajdzie się miejsce do magazynowania sprzętu oraz prowadzenia prac remontowych.
Nowy przystanek Sosnowiec Środula
W ramach inwestycji budowany jest także nowy przystanek Sosnowiec Środula. Pierwszy z dwóch planowanych peronów został już ukończony i wyposażony w nawierzchnię z wypukłą fakturą ułatwiającą poruszanie się osobom niewidomym. Obok powstaje przejście podziemne dla pieszych i rowerzystów, które zastąpi dotychczasowy przejazd w poziomie torów.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Od grudnia 2024 roku ruch pociągów prowadzony jest już nowym torem, a wykonawca realizuje drugą część przejścia podziemnego. W przyszłości obiekt zostanie połączony z peronami za pomocą schodów, pochylni i wind, a ruch drogowy zostanie przekierowany na nowy wiadukt nad torami.
Dodatkowo w rejonie przystanku Sosnowiec Środula powstaje nowy wjazd na DK94 w kierunku Katowic oraz zjazd z DK94 w kierunku Krakowa. Planowane zakończenie tych prac to połowa 2025 roku.
Przebudowa wiaduktów na trasie modernizacji
Wiadukty kolejowe nad ul. Piłsudskiego, Żeromskiego i Nowopogońską wymagają kompleksowej przebudowy. Ich modernizacja obejmuje nie tylko poprawę nośności konstrukcji, ale również zwiększenie prześwitu, co poprawi płynność ruchu samochodowego i tramwajowego. W przypadku wiaduktu nad ul. Nowopogońską zmiana organizacji ruchu umożliwi wprowadzenie ruchu dwukierunkowego.
Nowe inwestycje w ramach projektu
Na trasie modernizowanej linii kolejowej trwają również prace nad:
- nowym przystankiem Katowice Morawa,
- modernizacją stacji Będzin, która będzie obsługiwać wyłącznie ruch towarowy,
- rozbudową węzła kolejowego w Katowicach Szopienicach Południowych.
Projekt realizowany jest w ramach inwestycji Polskich Linii Kolejowych S.A. i finansowany z unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Łączna wartość modernizacji linii kolejowej E65 na odcinkach Będzin – Katowice Piotrowice, Tychy – most Wisła oraz Zabrzeg – Zebrzydowice wynosi ok. 7 mld zł.
Wpływ modernizacji na ruch tramwajowy
W czasie zamknięcia wiaduktów Tramwaje Śląskie przeprowadzą modernizację torowisk. Wprowadzone zostaną zmiany w trasach tramwajów:
- Linia 15 zostanie zastąpiona przez linię 45, która zmieni kierunek jazdy przed wiaduktem i skieruje się do Milowic,
- Linia 21 zostanie przekierowana do Mysłowic, przy zawieszeniu linii nr 26,
- Mieszkańcy zachodniej części miasta będą mogli korzystać z autobusów zastępczych, kursujących ulicami Mireckiego i Parkową.
Modernizacja linii kolejowej w Sosnowcu to jedno z największych przedsięwzięć infrastrukturalnych na Śląsku. Inwestycja poprawi bezpieczeństwo ruchu kolejowego i drogowego, usprawni komunikację i zwiększy komfort podróżnych. Pomimo planowanych utrudnień, projekt stanowi kluczowy krok w kierunku nowoczesnej i efektywnej sieci transportowej. Postęp prac można śledzić na stronie internetowej projektu: www.slaskienatorach.pl.
Komentarze