Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Modernizacja linii kolejowej w Sosnowcu. Dla pasażerów zmiany i utrudnienia w ruchu

inforail
29.01.2025 10:30
0 Komentarzy

Od 17 lutego 2025 roku rozpocznie się zamknięcie ruchu samochodowego i tramwajowego pod wiaduktem kolejowym w ciągu ulicy Piłsudskiego w Sosnowcu. Prace związane są z modernizacją infrastruktury kolejowej na odcinku Będzin – Katowice Szopienice Południowe, a ich celem jest poprawa bezpieczeństwa i usprawnienie ruchu pod obiektami inżynieryjnymi.

Zamknięcie potrwa miesiąc, a ruch zostanie wznowiony 17 marca 2025 roku. Następnie roboty przeniosą się na wiadukt przy ul. Żeromskiego, który również zostanie wyłączony z ruchu na kolejny miesiąc.

Rozkład jazdy:

  1. Kiedy rozpocznie się zamknięcie ruchu samochodowego i tramwajowego pod wiaduktem kolejowym w Sosnowcu?
  2. Jaki jest cel prac modernizacyjnych na odcinku Będzin – Katowice Szopienice Południowe?
  3. Która ulica w Sosnowcu zostanie objęta zamknięciem ruchu w związku z modernizacją infrastruktury kolejowej?
Konferencja prasowa w Sosnowcu
Konferencja prasowa w Sosnowcu/foto: UM Sosnowiec

Harmonogram zamknięć wiaduktów

Zamknięcie wiaduktu w ciągu ul. Piłsudskiego będzie realizowane etapami:

  • 17 lutego – 17 marca 2025 r. – zamknięcie na czas ferii zimowych,
  • lipiec – sierpień 2025 r. – kolejne zamknięcie na czas wakacji,
  • listopad – grudzień 2025 r. – trzeci etap prac,
  • kwiecień 2026 r. – ostatnie zamknięcie.

Podczas zamknięcia ruch pieszy będzie utrzymany, a pociągi będą kursować zgodnie z rozkładem jazdy. Na czas zamknięcia zostaną przygotowane objazdy dla kierowców oraz zmiany w komunikacji miejskiej. Władze Sosnowca podkreślają, że harmonogram prac został dopasowany do okresów o mniejszym natężeniu ruchu, aby zminimalizować utrudnienia dla mieszkańców.

Zakres modernizacji infrastruktury kolejowej

Modernizacja obejmuje nie tylko przebudowę wiaduktów, ale także szereg innych prac poprawiających bezpieczeństwo i komfort podróży. Na odcinku Będzin – Katowice Szopienice Południowe planowana jest budowa nowych peronów oraz dodatkowych torów, co pozwoli na rozdzielenie ruchu dalekobieżnego od regionalnego.

Zmiany na stacji Sosnowiec Główny

W ramach modernizacji rozbudowywana jest stacja Sosnowiec Główny. Powstaje trzeci peron, który zwiększy przepustowość stacji i poprawi dostępność kolei dla podróżnych. Nowe windy i schody ruchome umożliwią komfortowe przemieszczanie się, zwłaszcza osobom z ograniczoną mobilnością. Dodatkowo budowane jest przejście podziemne z wyjściem na nowy peron.

Na terenie stacji powstaje również hala garażowo-magazynowa, w której stacjonować będzie specjalistyczny pojazd ratownictwa technicznego. W budynku znajdzie się miejsce do magazynowania sprzętu oraz prowadzenia prac remontowych.

Nowy przystanek Sosnowiec Środula

W ramach inwestycji budowany jest także nowy przystanek Sosnowiec Środula. Pierwszy z dwóch planowanych peronów został już ukończony i wyposażony w nawierzchnię z wypukłą fakturą ułatwiającą poruszanie się osobom niewidomym. Obok powstaje przejście podziemne dla pieszych i rowerzystów, które zastąpi dotychczasowy przejazd w poziomie torów.

Od grudnia 2024 roku ruch pociągów prowadzony jest już nowym torem, a wykonawca realizuje drugą część przejścia podziemnego. W przyszłości obiekt zostanie połączony z peronami za pomocą schodów, pochylni i wind, a ruch drogowy zostanie przekierowany na nowy wiadukt nad torami.

Dodatkowo w rejonie przystanku Sosnowiec Środula powstaje nowy wjazd na DK94 w kierunku Katowic oraz zjazd z DK94 w kierunku Krakowa. Planowane zakończenie tych prac to połowa 2025 roku.

Przebudowa wiaduktów na trasie modernizacji

Wiadukty kolejowe nad ul. Piłsudskiego, Żeromskiego i Nowopogońską wymagają kompleksowej przebudowy. Ich modernizacja obejmuje nie tylko poprawę nośności konstrukcji, ale również zwiększenie prześwitu, co poprawi płynność ruchu samochodowego i tramwajowego. W przypadku wiaduktu nad ul. Nowopogońską zmiana organizacji ruchu umożliwi wprowadzenie ruchu dwukierunkowego.

Nowe inwestycje w ramach projektu

Na trasie modernizowanej linii kolejowej trwają również prace nad:

  • nowym przystankiem Katowice Morawa,
  • modernizacją stacji Będzin, która będzie obsługiwać wyłącznie ruch towarowy,
  • rozbudową węzła kolejowego w Katowicach Szopienicach Południowych.

Projekt realizowany jest w ramach inwestycji Polskich Linii Kolejowych S.A. i finansowany z unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Łączna wartość modernizacji linii kolejowej E65 na odcinkach Będzin – Katowice Piotrowice, Tychy – most Wisła oraz Zabrzeg – Zebrzydowice wynosi ok. 7 mld zł.

Wpływ modernizacji na ruch tramwajowy

W czasie zamknięcia wiaduktów Tramwaje Śląskie przeprowadzą modernizację torowisk. Wprowadzone zostaną zmiany w trasach tramwajów:

  • Linia 15 zostanie zastąpiona przez linię 45, która zmieni kierunek jazdy przed wiaduktem i skieruje się do Milowic,
  • Linia 21 zostanie przekierowana do Mysłowic, przy zawieszeniu linii nr 26,
  • Mieszkańcy zachodniej części miasta będą mogli korzystać z autobusów zastępczych, kursujących ulicami Mireckiego i Parkową.

Modernizacja linii kolejowej w Sosnowcu to jedno z największych przedsięwzięć infrastrukturalnych na Śląsku. Inwestycja poprawi bezpieczeństwo ruchu kolejowego i drogowego, usprawni komunikację i zwiększy komfort podróżnych. Pomimo planowanych utrudnień, projekt stanowi kluczowy krok w kierunku nowoczesnej i efektywnej sieci transportowej. Postęp prac można śledzić na stronie internetowej projektu: www.slaskienatorach.pl.

Komentarze