Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Maszyniści na bakier z przepisami!

inforail
26.02.2015 07:10
0 Komentarzy

Urząd Transportu Kolejowego podaje niepokojące dane, które wynikają z prowadzonych czynności nadzorczych w zakresie czasu pracy maszynistów pojazdów kolejowych, świadczących pracę lub usługi na rzecz więcej niż jednego podmiotu: przewoźnika kolejowego, zarządcy, użytkownika bocznicy kolejowej lub przedsiębiorcy wykonującego przewozy w obrębie bocznicy kolejowej. Prezes UTK dokonał m.in. weryfikacji składanych przez maszynistów i podmioty do tego zobligowane oświadczeń, dotyczących świadczenia pracy lub usług na rzecz więcej niż jednego podmiotu. W oparciu o dokonaną analizę wyników czynności sprawdzających, stwierdzono liczne nieprawidłowości. W pierwszej próbie weryfikacji 128 maszynistów, w 95 przypadkach odnotowano nieprawidłowości polegające m. in. na:- przekroczeniu przez maszynistów norm czasu pracy i niezachowaniu przerw na odpoczynek,- wykonywaniu czynności maszynisty pojazdów kolejowych w trakcie orzeczonej niezdolności do pracy, tj. zwolnienia lekarskiego,- uchylaniu się przez maszynistów od złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 22ca ustawy o transporcie kolejowym,- zawieraniu w oświadczeniach informacji niezgodnych ze stanem faktycznym,- uchylaniu się od obowiązku lub nieterminowym przekazaniu przez przedsiębiorców Prezesowi UTK oświadczeń, o których mowa w ustawie o transporcie kolejowym,- zatrudnianiu maszynistów bez odpowiednich kwalifikacji zawodowych lub bez potwierdzenia spełniania wymagań zdrowotnych, fizycznych i psychicznych.

Niepokojący był fakt, że około 75% kontrolowanych dopuściło się więcej niż jednego naruszenia przepisów. Łącznie w przypadku 128 maszynistów odnotowano 199 nieprawidłowości w powyższych zakresach! W wyniku stwierdzenia nieprawidłowości, Prezes UTK zobligowany był do podjęcia, wynikających z przepisów prawa działań, w tym m.in.:- w przypadkach uchylania się przez maszynistów od złożenia oświadczenia lub zawarcia w nim informacji niezgodnych ze stanem faktycznym – skierowania do właściwego Sądu wniosku o ukaranie karą grzywny w trybie Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia, zgodnie z art.65 ust 1a ustawy o transporcie kolejowym,- w przypadkach przekroczenia norm łącznego czasu pracy (u jednego lub kilku pracodawców) – skierowania wniosków do Głównego Inspektoratu Pracy o podejrzenie naruszenia przepisów prawa pracy,- w przypadkach wykonywania czynności maszynisty pojazdów kolejowych w trakcie orzeczonej niezdolności do pracy – skierowania wniosków do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o podejrzenie naruszenia przepisów z zakresu ubezpieczeń społecznych,- w przypadkach uchylania się od obowiązku lub nieterminowym przekazaniu przez przedsiębiorców Prezesowi UTK oświadczeń – wszczęcia z urzędu postępowania administracyjnego, nałożenia kary pieniężnej, na podstawie art. 66 ust. 3a ustawy o transporcie kolejowym. UTK wskazuje, że pod koniec 2014 roku wydano pierwsze sądowe wyroki nakazowe w sprawach ukarania maszynistów za naruszenia przepisów z zakresu kolejnictwa. Ponadto w wyniku skierowanych zawiadomień o stwierdzonych nieprawidłowościach, zarówno Główny Inspektorat Pracy, jak i Zakład Ubezpieczeń Społecznych, podjęły dalsze działania w sprawach maszynistów i podmiotów naruszających obowiązujące przepisy prawa.

Infografika: Udział poszczególnych nieprawidłowości związanych z naruszeniem przepisów związanych z czasem pracy maszynistów (na podstawie próby weryfikacji 128 maszynistów).

Komentarze