Małopolska: Miliardy na modernizację E 30
Na terenie Małopolski wiele linii kolejowych jest lub będzie objętych pracami modernizacyjnymi –informował Zbigniew Szafrański prezes PKP Polskich Linii Kolejowych uczestników konferencji „Perspektywy funkcjonowania infrastruktury kolejowej na terenie województwa małopolskiego”22 czerwca w Krakowie.
Najważniejsze są dwa projekty z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko: połaczenie Kraków –Katowice oraz Kraków –Rzeszów. Na odcinku Kraków –Rzeszów są podpisane kontrakty na sześciu odcinkach realizacyjnych. Na trasie do Katowic realizowane są cztery projekty. Prace muszą być zakończone do 2014 r., dlatego będą prowadzone bardzo intensywnie równocześnie w kilkunastu lokalizacjach na całej linii kolejowej w trybie projektuj i buduj. Pierwsze prace rozpoczną się po wakacjach – mówił Zbigniew Szafrański. Lata 2011-2013 ze względu na intensywne prace, będą się łączyły z wydłużeniem czasu jazdy i zmianami w rozkładzie z Krakowa do Katowic i Rzeszowa. Aby minimalizować utrudnienia, zwiększony zostanie zakres i formy informowania podróżnych.
Modernizowane są też linie, tworzące połaczenie Krakowa z Warszawą: Olszamowice –Włoszczowa Północ, na odcinku z Grodziska do Zawiercia modernizowane są mosty i przepusty do prędkości ponad 200 km/h, na odcinku Starzyny –Kozłów wymieniany będzie tor, trwają prace na trasie Tunel –Kraków i zlikwidowane będą osuwiska wywołane zeszłoroczną powodzią. Po zakończeniu prac czas przejazdu pociągiem konwencjonalnym ze stolicy do Krakowa skróci się do 2h 15 min.
Prace z Regionalnych Programów Operacyjnych województwa małopolskiego obejmują dwa projekty: modernizację linii kolejowej nr 94 Kraków Płaszów –Oświęcim na odcinku Kraków Bonarka –Kraków Swoszowice oraz modernizację linii kolejowej nr 96 Tarnów –Leluchów na odcinku Tarnów –Stróże, oba w zakresie poprawy transportu publicznego i systemu kolejowych przewozów pasażerskich.
Według PLK dla krakowskiego węzła kolejowego potrzebne jest studium wykonalności. Będzie ono niezbędne zarówno dla miasta jak i kolejarzy, aby właściwie planować rozwój infrastruktury kolejowej i jej otoczenia.
Prezes PLK poinformował że jest szansa na realizację do 2014 roku obwodnicy Kraków Zabłocie –Kraków Krzemionki, postulowanej również przez Sejmik i Zarząd Województwa Małopolskiego. PLK rozważa także możliwość realizacji połaczenia z Podłęża w kierunku Tymbarka i Piekiełka. Wraz z innymi pracami, możliwe rozwiązanie skróciłoby dojazd do Zakopanego.
Traktujemy kolej jako fundament transportu publicznego w Małopolsce i tak chcemy widzieć rolę kolei w przyszłości. – stwierdził obecny na spotkaniu wicemarszałek województwa małopolskiego Roman Ciepela. Wicemarszałek wyraził również zadowolenie z tępa przygotowania przez PLK inwestycji na linii E 30.
W dyskusji poruszano m.in. zagadnienia modernizacji przystanku Kraków Mydlniki – Wapiennik, realizacji studium wykonalności krakowskiego węzła kolejowego, połaczenia do Gorlic, możliwości i warunków utrzymania linii lokalnych.
Na konferencji w Krakowie obecni byli członkowie parlamentu, przedstawiciela samorządu i administracji państwowej województwa. Spotkanie, któremu towarzyszyła konferencja prasowa, zakończyło cykl spotkań prezesa Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z przedstawicielami samorządów i administracji państwowej szesnastu województw.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze