Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Małopolska apeluje o pilną realizację kluczowych inwestycji kolejowych. Sejmik wskazuje priorytety i potrzeby regionu

inforail
30.09.2025 14:30
0 Komentarzy

Sejmik Województwa Małopolskiego przyjął apel w sprawie pilnej realizacji najważniejszych inwestycji kolejowych, które mają fundamentalne znaczenie dla rozwoju spójnego, zrównoważonego i nowoczesnego systemu transportowego w regionie.

Działania te wpisują się w założenia Regionalnego Planu Transportowego Województwa Małopolskiego na lata 2021–2027 z perspektywą do 2030 roku, którego celem jest stworzenie zintegrowanej sieci komunikacyjnej sprzyjającej mobilności mieszkańców, rozwojowi gospodarczemu i ochronie środowiska.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie kluczowe inwestycje kolejowe Sejmik Województwa Małopolskiego uznaje za priorytetowe do pilnej realizacji?
  2. Dlaczego Sejmik apeluje o utworzenie krajowego funduszu wsparcia wojewódzkich połączeń kolejowych?
  3. W jaki sposób planowane inwestycje mają poprawić funkcjonowanie Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej i dostępność transportu w Małopolsce?

Priorytetem rozwój infrastruktury dla Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej

Jednym z głównych postulatów Sejmiku jest rozbudowa infrastruktury dla Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA), która stanowi kluczowy element transportu publicznego w Małopolsce. Wśród najważniejszych inwestycji znalazły się:

  • dobudowa torów i mijanek na liniach wychodzących z Krakowa w pięciu kierunkach: północnym, wschodnim, południowym, południowo-zachodnim i zachodnim,
  • budowa łącznicy kolejowej na krakowskim Żabińcu oraz modernizacja linii obwodowej nr 100,
  • tworzenie nowych przystanków kolejowych, m.in. Kraków Prądnik Czerwony, Kraków Żabiniec, Kraków Grębałów, Kraków Lubocza,
  • poprawa dostępności do istniejących stacji, takich jak Kraków Łobzów, Kraków Płaszów czy Kraków Bonarka.

Dzięki tym inwestycjom możliwe będzie zwiększenie częstotliwości kursów, skrócenie czasu przejazdu i poprawa komfortu podróży.

Koleje Małopolskie
Pociąg Kolei Małopolskich

Strategiczne projekty i modernizacje

Sejmik apeluje również o realizację projektów w ramach programu Kolej+, w tym linii:

  • Kraków – Olkusz,
  • Kraków – Niepołomice,
  • Kraków – Myślenice (w fazie dokumentacyjnej, z postulatem zapewnienia finansowania budowy).

Wśród strategicznych inwestycji wymieniono również modernizację linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz oraz budowę nowej linii Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna. Inwestycje te poprawią dostępność komunikacyjną południowej Małopolski i połączą region z siecią TEN-T, wzmacniając jego znaczenie gospodarcze i turystyczne.

Nowoczesny tabor i wsparcie dla przewoźników

Sejmik wskazuje także na pilną potrzebę systemowego finansowania zakupu i utrzymania taboru kolejowego.
Postuluje:

  • utworzenie w budżecie państwa funduszy na zakup i modernizację pociągów,
  • zapewnienie stabilnego finansowania przeglądów i utrzymania,
  • zakup 25 nowoczesnych pociągów dla Kolei Małopolskich ze środków UE i Krajowego Planu Odbudowy.

W dokumencie zwrócono również uwagę na konieczność wymiany przestarzałych składów POLREGIO, które są coraz mniej niezawodne i mogą zagrażać punktualności przewozów. Brak nowych pojazdów mógłby obniżyć konkurencyjność przewoźnika i ograniczyć atrakcyjność kolei.

Integracja transportu i cyfryzacja usług

Sejmik apeluje o pełne honorowanie biletów między przewoźnikami – Kolejami Małopolskimi, POLREGIO, Kolejami Śląskimi, a także PKP Intercity w zakresie biletów okresowych.
Podkreślono potrzebę dalszej cyfryzacji transportu publicznego, integracji aplikacji takich jak iMKA, a także wprowadzenia systemów automatycznej weryfikacji uprawnień do ulg.

Krajowy fundusz wsparcia połączeń kolejowych

W dokumencie znalazł się również apel o utworzenie krajowego funduszu wsparcia wojewódzkich połączeń kolejowych, który – na wzór Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych – pozwoliłby finansować deficytowe, ale społecznie potrzebne połączenia.
Dzięki takiemu rozwiązaniu możliwe byłoby:

  • zwiększenie liczby kursów,
  • rozwój nowych połączeń,
  • stabilizacja usług i wzmocnienie pozycji przewoźników regionalnych.
Koleje Małopolskie
Pociąg Kolei Małopolskich

Kolej jako filar zrównoważonego rozwoju

Małopolska, ze względu na swoje położenie i dynamiczny rozwój, potrzebuje inwestycji pozwalających na separację ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego, likwidację wąskich gardeł i rewitalizację nieczynnych linii.
Jak podkreśla Sejmik, Szybka Kolej Aglomeracyjna stała się realną alternatywą dla samochodów, a w 2024 roku województwo zanotowało najwyższy w Polsce wzrost liczby pasażerów – o 30,4%, co dowodzi ogromnego potencjału kolei w regionie.

Apel o współpracę i przyspieszenie działań

Radni województwa zwracają się do władz centralnych, spółek kolejowych i instytucji rządowych o docenienie wagi przedstawionych inwestycji i podjęcie zdecydowanych kroków w kierunku ich realizacji.
Według Sejmiku, tylko konsekwentne działania w zakresie modernizacji infrastruktury, zakupu taboru, integracji transportu i zapewnienia finansowania pozwolą zbudować sprawny, ekologiczny i dostępny system kolejowy, który stanie się podstawą dalszego rozwoju Małopolski.

Komentarze