Lubelskie w Kolej Plus: Ponad 300 km linii z dofinansowaniem
Około 315 km linii kolejowych na Lubelszczyźnie zostanie objętych dofinansowaniem w ramach programu Kolej Plus.
Łączna wartość pięciu inwestycji wybranych do realizacji szacowana jest na 3,5 mld złotych.
Lider
Wojewoda lubelski Lech Sprawka podkreślił, że województwo lubelskie jest liderem pod względem liczby inwestycji zakwalifikowanych do realizacji w ramach programu Kolej Plus, jak również pod względem kwoty dofinansowania. „Długość nowych i zmodernizowanych odcinków wyniesie 315 km. Kwota dofinansowania z poziomu centralnego to 2,9 mld zł, a wkład własny samorządu województwa lubelskiego liczy 517 mln zł, co daje łącznie 3,5 mld złotych” – poinformował wojewoda lubelski.
Przypomniał, że w skali Polski do 2028 r. ma zostać zrealizowanych 34 inwestycji o łącznej długości 1,2 tys. km, z czego 315 dotyczy rewitalizacji linii, 516 km odbudowy i rozbudowy linii, 189 km budowy nowych linii, a 183 km projektów dokumentacyjnych. Dofinansowanie inwestycji z budżetu państwa wyniesie 11 mld złotych.
Wśród pięciu inwestycji, które mają zostać zrealizowane na terenie województwa lubelskiego w ramach programu Kolej Plus, znalazły się: rewitalizacja połączenia Chełm-Włodawa wraz z poprawą dostępności transportu kolejowego w mieście Włodawa (51 km), modernizacja linii kolejowych nr 69 i 72 na odcinku Rejowiec-Zawada-Zamość Szopinek (66 km), budowa nowej linii kolejowej Lublin-Łęczna-LW Bogdanka (25 km), elektryfikacja linii kolejowej nr 30 Łuków-Lublin (107 km) oraz budowa nowej linii kolejowej Szastarka-Janów Lubelski-Biłgoraj wraz z poprawą dostępności transportu kolejowego w m. Kraśnik (65 km).
„Jesteśmy białą plamą, jeśli chodzi o pokrycie linii kolejowych. Nie dość, że tych linii mamy bardzo mało, to są one mocno zaniedbane – takie po których wstyd jeździć maszynistom, którzy prowadzą te wielkie pojazdy i ludziom, którzy przemieszczają się” – ocenił marszałek województwa lubelskiego Jarosław Stawiarski.
Jak dodał, kolej jest szansą na rozwój województwa lubelskiego i ma duży wpływ na decyzje o budowie nowych zakładów. „Burmistrz Kraśnika planuje wokół Fabryki Łożysk Tocznych pozyskać 70 hektarów od Lasów Państwowych i stworzyć kolejny element strefy ekonomicznej” – podał jako przykład marszałek.
Odnosząc się do kwoty pół miliarda złotych wkładu własnego, które samorząd województwa ma przeznaczyć jako dofinansowanie do inwestycji w ramach programu Kolej Plus, odpowiedział, że „na pewno mamy pieniądze na projekty i jedną czy dwie inwestycje – bez żadnego wielkiego problemu”. „Sądzę, że województwo lubelskie – jeśli tylko minie wojna na Ukrainie – będzie coraz zamożniejszym województwem. Pamiętajmy, że CIT wpływa głównie do urzędu marszałkowskiego” – zaznaczył Stawiarski nawiązując do tego, że kolejne duże spółki i firmy mają przenosić swoje siedziby do woj. lubelskiego w wyniku czego wpływy z podatku CIT będą większe.
Dyrektor Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK S.A. w Lublinie Andrzej Matusiewicz podkreślił, że program Kolej Plus dedykowany jest miejscowościom powyżej 10 tys. mieszkańców, dlatego wybór padł na takie miejscowości jak Włodawa, Janów Lubelski, Łęczna. „Następnym etapem programu będzie zawarcie umów pomiędzy wnioskodawcą czyli Urzędem Marszałkowskim w Lublinie a spółką PKP PLK S.A. Nastąpi to już w kolejnych miesiącach; myślę, że na przełomie maja i czerwca. Kolejnym etapem jest opracowanie dokumentacji projektowych na te pięć inwestycji” – wyjaśnił Matusiewicz.(PAP)
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze