Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Łotwa zamawia do 16 bateryjnych zespołów trakcyjnych Škody. Kolejny duży kontrakt w regionie Bałtyku

inforail
11.12.2025 11:30
0 Komentarzy

Łotewska Autotransporta direkcija (ATD) podpisała z Grupą Škoda umowę na dostawę nowoczesnych bateryjnych zespołów trakcyjnych (BEMU). Zamówienie podstawowe obejmuje dziewięć pojazdów, a w ramach opcji możliwe będzie rozszerzenie kontraktu o kolejne siedem.

W pakiecie znajdują się również szkolenia oraz dostawy części zamiennych. Łączna wartość zamówienia wynosi blisko 160 mln euro, a pierwsze pociągi mają trafić do eksploatacji w pierwszej połowie 2029 roku.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie korzyści operacyjne i środowiskowe mają przynieść Łotwie nowe bateryjne pociągi zamówione od Grupy Škoda?
  2. Czym różnią się łotewskie BEMU od dotychczas produkowanych pojazdów Škody w Czechach i na Słowacji?
  3. Jakie wyposażenie i udogodnienia dla pasażerów przewidziano w nowych bateryjnych zespołach trakcyjnych?

Kolejny kontrakt Škody w regionie

To trzecie duże zamówienie na bateryjne jednostki trakcyjne Škody, po kontraktach realizowanych w Czechach oraz po pozyskaniu zamówienia na nawet 36 BEMU dla Słowacji. Łotewskie pojazdy będą zarazem pierwszymi bateryjnymi jednostkami tej firmy dostosowanymi do szerokiego rozstawu toru 1520 mm, typowego dla krajów bałtyckich.

Zeroemisyjna mobilność z unijnym wsparciem

Projekt współfinansowany jest z budżetu państwa oraz środków unijnych z Funduszu Spójności. Jak podkreśla prezes Grupy Škoda, Petr Novotný, nowe BEMU łączą zalety zasilania z sieci trakcyjnej i z baterii, co pozwala ograniczać koszty działalności operacyjnej bez konieczności modernizacji infrastruktury. Firma widzi duży potencjał dla takich pojazdów szczególnie na rynkach Europy Środkowej i Wschodniej.

Komfort i pełna dostępność dla pasażerów

Nowe składy mają zapewnić wysoki standard podróży oraz pełną dostępność. Wyposażone będą w klimatyzację, cichą i stabilną konstrukcję, nowoczesny system informacji pasażerskiej, gniazda 230 V oraz porty USB-C. Zaplanowano także strefy dla pasażerów na wózkach oraz osiem miejsc dla rowerów, w tym cztery do przewozu w pionie. Jednostki będą całkowicie niskopodłogowe, z wejściem na wysokości 600 mm nad główką szyny.

Pociąg bateryjny Skody dla Kolei Łotewskich
Pociąg bateryjny Skody dla Kolei Łotewskich /wiz. Skoda

Najważniejsze parametry techniczne

Bateryjne zespoły trakcyjne będą dwuczłonowe i przeznaczone do pracy zarówno z siecią trakcyjną, jak i zasilania bateryjnego. Osiągną prędkość do 160 km/h pod siecią oraz 120 km/h w trybie bateryjnym. W pojeździe znajdzie się 188 miejsc siedzących, w tym 24 w pierwszej klasie. Jednostki będą miały 56,54 m długości, 3,43 m szerokości i minimalny promień łuku 150 m, a ich konstrukcja będzie przystosowana do rozstawu toru 1520 mm.

Silna pozycja Škody w krajach bałtyckich

Škoda dostarczyła już na Łotwę 32 elektryczne zespoły trakcyjne 16Ev, które eksploatowane przez przewoźnika ViVi osiągają wskaźnik dostępności przekraczający 99% i przejechały łącznie ponad 8 mln kilometrów. Firma realizuje również dostawy dla Estonii oraz zapewniła nowe trolejbusy dla Wilna.

Sprawdzone rozwiązania z Czech

Pierwsze BEMU Škody zostały wdrożone na Morawach i Śląsku w grudniu 2024 roku. W ciągu dziesięciu miesięcy przejechały ponad 600 tys. km, z czego około połowę na zasilaniu bateryjnym. Pozwoliło to oszczędzić rocznie około 200 tys. litrów oleju napędowego i ograniczyć emisję CO₂ o 500 ton. Jednocześnie zauważono wzrost liczby pasażerów o 20%.

Komfort dla pasażerów i pełna dostępność

Nowe jednostki będą przystosowane do obsługi wszystkich grup pasażerów. Jak zaznacza Jānis Lapiņš, przewodniczący zarządu ATD, pociągi zaoferują:

  • klimatyzację oraz wyciszoną i stabilną konstrukcję,
  • nowoczesny system informacji pasażerskiej,
  • gniazda 230 V oraz porty USB-C,
  • przestrzenie dla osób na wózkach,
  • osiem miejsc na rowery (w tym cztery w pionie),
  • w pełni niskopodłogowe wejścia (600 mm nad główką szyny).

To znaczący skok jakościowy względem używanych dziś na Łotwie wysokopodłogowych spalinowych składów.

Pociąg bateryjny Skody dla Kolei Łotewskich
Pociąg bateryjny Skody dla Kolei Łotewskich /wiz. Skoda

Parametry techniczne nowych BEMU

Nowe zespoły trakcyjne będą dwuczłonowe i przystosowane do pracy zarówno z siecią trakcyjną, jak i z baterii.
Najważniejsze parametry:

  • zasilanie: 3 kV DC / 25 kV AC,
  • prędkość maksymalna: 160 km/h (z sieci), 120 km/h (na baterii),
  • pojemność: 188 miejsc siedzących, w tym 24 w 1. klasie,
  • długość jednostki: 56,54 m,
  • szerokość: 3,43 m,
  • minimalny promień łuku: 150 m,
  • rozstaw toru: 1520 mm (zgodny także z 1524 mm).

Komentarze