Lokomotywy EP09 zjechały z trasy Bohumin-Warszawa
Wraz z zakończeniem obowiązywania rozkładu jazdy 2024/25 w PKP Intercity symbolicznie zamyka się ważny rozdział w historii polskiej kolei.
13 grudnia był bowiem ostatnim planowym dniem, w którym lokomotywy serii EP09 prowadzą międzynarodowe pociągi na trasie Praga – Warszawa na odcinku Bohumín – Warszawa Wschodnia.
Rozkład jazdy:
- Dlaczego zakończenie obowiązywania rozkładu jazdy 2024/25 ma symboliczne znaczenie dla lokomotyw EP09?
- Który pociąg był ostatnim planowym składem prowadzonym przez EP09 na trasie Praga–Warszawa?
- Jaką rolę mają pełnić lokomotywy EP09 po zakończeniu obsługi tej międzynarodowej relacji?
Ostatni kurs „Silesii” z EP09
To moment szczególny zarówno dla miłośników kolei, jak i dla pasażerów, którzy przez lata podróżowali pociągami prowadzonymi przez charakterystyczne „dziewiątki”.
Ostatnim planowym pociągiem prowadzonym przez lokomotywę EP09 na tej relacji był skład 41000/1 (117) „Silesia”. To właśnie on symbolicznie zamykał wieloletni okres obecności tej serii lokomotyw w obsłudze jednego z najważniejszych międzynarodowych połączeń kolejowych łączących Polskę z Czechami.
EP09 przez lata były kojarzone z dynamiczną jazdą, charakterystycznym dźwiękiem i obsługą pociągów o wyższym standardzie, w tym relacji międzynarodowych i ekspresowych. Ich obecność na trasie Praga–Warszawa stała się elementem kolejowej codzienności i ważną częścią historii PKP Intercity.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Nie całkowite pożegnanie z „dziewiątkami”
Choć EP09 kończą swoją planową służbę na trasie Praga–Warszawa, nie oznacza to całkowitego wycofania ich z ruchu międzynarodowego. Jak informuje PKP Intercity, lokomotywy tej serii pozostaną w eksploatacji, jednak będą kierowane do obsługi innych relacji.
Zmiany te wpisują się w szerszy proces modernizacji taboru i dostosowywania go do nowych rozkładów jazdy oraz rosnących oczekiwań pasażerów. Wraz z nowym rozkładem pojawiają się nowe rozwiązania, a dotychczasowe ikony kolei stopniowo ustępują miejsca nowocześniejszym konstrukcjom.
Symboliczny moment dla kolei
Zakończenie służby EP09 na trasie Praga–Warszawa to nie tylko zmiana techniczna, ale również symboliczny moment przejścia między epokami w polskim ruchu międzynarodowym. Dla wielu pasażerów i kolejarzy to chwila wspomnień, a dla PKP Intercity – kolejny krok w stronę nowoczesnej i bardziej konkurencyjnej oferty kolejowej.
„Coś się kończy, coś się zaczyna” – jak podsumowuje przewoźnik – a nowy rozkład jazdy otwiera kolejny rozdział w historii dalekobieżnych połączeń kolejowych w Polsce.






Komentarze