Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Lokomotywy EP09 zjechały z trasy Bohumin-Warszawa

inforail
14.12.2025 14:30
0 Komentarzy

Wraz z zakończeniem obowiązywania rozkładu jazdy 2024/25 w PKP Intercity symbolicznie zamyka się ważny rozdział w historii polskiej kolei.

13 grudnia był bowiem ostatnim planowym dniem, w którym lokomotywy serii EP09 prowadzą międzynarodowe pociągi na trasie Praga – Warszawa na odcinku Bohumín – Warszawa Wschodnia.

Rozkład jazdy:

  1. Dlaczego zakończenie obowiązywania rozkładu jazdy 2024/25 ma symboliczne znaczenie dla lokomotyw EP09?
  2. Który pociąg był ostatnim planowym składem prowadzonym przez EP09 na trasie Praga–Warszawa?
  3. Jaką rolę mają pełnić lokomotywy EP09 po zakończeniu obsługi tej międzynarodowej relacji?

Ostatni kurs „Silesii” z EP09

To moment szczególny zarówno dla miłośników kolei, jak i dla pasażerów, którzy przez lata podróżowali pociągami prowadzonymi przez charakterystyczne „dziewiątki”.

Ostatnim planowym pociągiem prowadzonym przez lokomotywę EP09 na tej relacji był skład 41000/1 (117) „Silesia”. To właśnie on symbolicznie zamykał wieloletni okres obecności tej serii lokomotyw w obsłudze jednego z najważniejszych międzynarodowych połączeń kolejowych łączących Polskę z Czechami.

EP09 przez lata były kojarzone z dynamiczną jazdą, charakterystycznym dźwiękiem i obsługą pociągów o wyższym standardzie, w tym relacji międzynarodowych i ekspresowych. Ich obecność na trasie Praga–Warszawa stała się elementem kolejowej codzienności i ważną częścią historii PKP Intercity.

Nie całkowite pożegnanie z „dziewiątkami”

Choć EP09 kończą swoją planową służbę na trasie Praga–Warszawa, nie oznacza to całkowitego wycofania ich z ruchu międzynarodowego. Jak informuje PKP Intercity, lokomotywy tej serii pozostaną w eksploatacji, jednak będą kierowane do obsługi innych relacji.

Zmiany te wpisują się w szerszy proces modernizacji taboru i dostosowywania go do nowych rozkładów jazdy oraz rosnących oczekiwań pasażerów. Wraz z nowym rozkładem pojawiają się nowe rozwiązania, a dotychczasowe ikony kolei stopniowo ustępują miejsca nowocześniejszym konstrukcjom.

Lokomotywa EP09 w Bohuminie
Lokomotywa EP09 w Bohuminie /foto: PKP IC

Symboliczny moment dla kolei

Zakończenie służby EP09 na trasie Praga–Warszawa to nie tylko zmiana techniczna, ale również symboliczny moment przejścia między epokami w polskim ruchu międzynarodowym. Dla wielu pasażerów i kolejarzy to chwila wspomnień, a dla PKP Intercity – kolejny krok w stronę nowoczesnej i bardziej konkurencyjnej oferty kolejowej.

„Coś się kończy, coś się zaczyna” – jak podsumowuje przewoźnik – a nowy rozkład jazdy otwiera kolejny rozdział w historii dalekobieżnych połączeń kolejowych w Polsce.

Komentarze