Lokomotywa Softronic Craiova Phoenix
inforail
04.08.2009 16:06
0 Komentarzy
Lokomotywa Softronic Craiova Phoenix
Gospodarki krajów byłego bloku wschodniego powoli budzą się do życia. Nie inaczej jest i z Rumunią, która niegdyś słynęła z seryjnej produkcji lokomotyw spalinowych oraz elektrycznych na napięcie 25 kV 50 Hz. Po latach zastojów kraj powraca do grona producentów nowych lokomotyw elektrycznych za sprawą lokomotywy Phoenix wyprodukowanej przez Siftronic Craiova.
Softronic Craiova zostało założone w 1999 roku w wyniku reorganizacji ośrodków badawczych. W efekcie tych zmian został utworzony podmiot gospodarczy, który zajmował się opracowywaniem, testami i produkcją poszczególnych komponentów elektrycznych i elektronicznych. W wyniku prowadzonej działalności były opracowywane poszczególne komponenty przydatne do modernizacji lokomotyw, a działalność ta doprowadziła do opracowania całkowicie nowej aparatury elektrycznej dla lokomotyw. To pozwoliło na opracowanie własnej całkowicie nowej lokomotywy elektrycznej, która otrzymała nazwę handlową Phoenix. Nazwę można odnosić do jej mitycznego charakteru, ponieważ jest to pierwsza nowa lokomotywa elektryczna opracowana w Rumunii od 1990 roku. Oficjalna premiera miała miejsce w dniu 23 marca 2009 roku na 14 torze dworca Gara de Nord w Bukareszcie. Uroczystość przyciągnęła wielu przedstawicieli władz rumuńskich oraz odbiorców pierwszej lokomotywy, którą stała się węgierska prywatna spółka kolejowa MMV. Z racji braku tanich lokomotyw produkcji węgierskiej przewoźnik został zmuszony do ich poszukiwania poza swoim krajem, a rozwiązanie znalazł w Rumunii.
Prototypowa lokomotywa kosztowała przewoźnika zaledwie 2,4 miliona €, co stanowi zaledwie 60% kosztów zakupu pojazdu od światowego koncernu. Oprócz atrakcyjnej ceny MMV zdecydowało się wybrać Softronic po pomyślnej realizacji wcześniejszych kontraktów na modernizacje środków trakcyjnych, które stanowią trzon taboru tej firmy. Oczywiście patrząc na kształt pudła nowej lokomotywy możemy odnieść wrażenie, że mamy do czynienia z modernizacją, jednak lokomotywa dla MMV jest całkowicie nową konstrukcją. Pojazdy choć markowane jako Softronic tak naprawdę powstają w kooperacji z Electroputere, które odpowiada za większość prac związanych z budową lokomotywy, stąd duże podobieństwa do wcześniejszych produktów Electroputere w kształcie pudła oraz w zastosowanych wózkach. Dodatkowo zastosowanie takiego a nie innego wyglądu jest efektem kontraktu z CFR Călători (oddział pasażerski kolei rumuńskich) na gruntowną modernizację 12 lokomotyw, które otrzymają dokładnie takie samo wyposażenie trakcyjne. Natomiast w przyszłości CFR Călători jest zainteresowane nowymi lokomotywami na prędkość 200 km/h, co stanowiłoby kolejny krok do przodu, ponieważ obecne lokomotywy Phoenix mają ją ustaloną na 120 km/h, choć konstrukcyjnie jest możliwe osiągnięcie 160 km/h.
Po stronie technicznej lokomotywy zostały wyposażone w nowoczesne elektroniczne przekształtniki trakcyjne, które jednak współpracują z silnikami na prąd stały. Oprócz tego Phoenix ma statyczne przekształtniki wytwarzające prąd pomocniczy, oraz kompresory śrubowe napędzane silnikami asynchronicznymi. Zastosowane wózki wywodzą się z licencyjnych konstrukcji (ASEA), produkowanych w dużych ilościach do początku 1990 roku. Niestety załamanie rynku zatrzymało wówczas produkcję, jednak sprawdzona konstrukcja znalazła miejsce w lokomotywach nowej generacji. Wizualnie lokomotywa przykuwa wzrok nietypowo zaprojektowanymi obudowami reflektorów, które zostały wykonane w technologii LED, dzięki czemu są znacznie bardziej trwałe i zużywają znikomą ilość energii. Krok ten zastosowali również inni światowi producenci taboru kolejowego.
Phoenix podstawowe dane techniczne
Długość
|
19,8 m
|
Szerokość
|
b/d
|
Wysokość
|
b/d
|
Prędkość maksymalna
|
120 km/h
|
Napięcie zasilania
|
25 kV 50 Hz AC
|
Moc
|
5,1 MW
|
Układ osi
|
Co’Co’
|
Masa
|
120t
|
Plany na przyszłość
W latach 2010-11 Softronic ma dostarczyć kolejne dwie lokomotywy dla MMV oraz jedną do Bułgarii. Zainteresowanie lokomotywami Phoenix wyraziły również Macedonia i Serbia, natomiast Softronic ma w najbliższym czasie przedstawić kilka nowości. Po pierwsze trwają prace nad silnikami asynchronicznymi w które zostaną wyposażone nowe konstrukcje. Dodatkowo nowe silniki pozwolą na opracowanie lokomotywy pasażerskiej o prędkości maksymalnej 200 km/h. Oprócz tego Softronic pracuje nad lokomotywą wielonapięciową. Trwają również prace nad zbudowaniem lokomotywy dwutrakcyjnej elektrycznej z dodatkowym napędem spalinowym. Nowe lokomotywy mają być dostępne dla odbiorców w 2011 roku, natomiast prototypy mają odbyć jazdy testowe już w 2010 roku na torze testowym w Făurei.
Lokomotywy Phoenix mogą dosłownie oznaczać odrodzenie się z popiołów rumuńskiego przemysłu budowy środków trakcyjnych. Po latach zastojów pojawienie się nowej konstrukcji uznano za przełomowy moment i w zasadzie proces ten nabiera dopiero na sile. W zasadzie co roku Softronic wykonuje poważny krok wprzód, a najbliższym będzie opracowanie własnych silników asynchronicznych prądu przemiennego. Nie bez znaczenia będzie zaproponowanie lokomotywy dwutrakcyjnej, która może znaleźć zastosowanie wśród wielu prywatnych przewoźników kolejowych, którzy obecnie muszą prowadzić w składzie również lokomotywę manewrową by wykonać manewry na niezelektryfikowanych odcinkach doprowadzających do zakładów przemysłowych. Natomiast z punktu widzenia Polski pozostaje oczekiwać pojawienia się tej maszyny w wykonaniu na napięcie 3 kV DC, z którym Softronic mógłby powalczyć o polski rynek, gdzie wielu prywatnych przewoźników poszukuje taniej alternatywy dla mocno przechodzonych używanych lokomotyw z Czech. Na tym polu Softronic ma duże szanse powodzenia.
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz!
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Masz już subskrypcję?
Więcej z Działu Kontrakty
POLREGIO wysyła SA134-029 na naprawę
25.03.2025
Miliard złotych na tabor w województwie opolskim
Kontraktyza darmo
19.02.2025
FPS wygrywa kolejny przetarg z Plusami
18.02.2025
Więcej z Działu Pasażer
Zmiany w systemie rezerwacji miejsc siedzących w pociągach ŁKA Sprinter
Pasażerza darmo
24.03.2025
Koleje Śląskie gotowe na sezon rowerowy
19.03.2025
Ruszają dwie pary pociągów Polregio z Rzeszowa do Ustrzyk Dolnych
Pasażerza darmo
08.03.2025
Bilet Zachodniopomorski. Znamy cennik
Pasażerza darmo
04.03.2025
Marcowa korekta rozkładu jazdy POLREGIO
Pasażerza darmo
28.02.2025
Na Słowacji też korekta rozkładu jazdy. Co się zmienia?
Pasażerza darmo
28.02.2025
Czy jest szansa na powrót ED250 do Jeleniej Góry? Mamy stanowisko MI
Pasażerza darmo
25.02.2025
Więcej składów na kujawsko-pomorskich torach
Pasażerza darmo
24.02.2025
Program lojalnościowy w PKP Intercity? Prace ruszyły od nowa
Pasażerza darmo
22.02.2025
Od soboty, 22 lutego, nowe połączenie kolejowe w Bieszczady
Pasażerza darmo
21.02.2025
Wybierz podróż „Koleją do Natury”
Pasażerza darmo
18.02.2025
Od marca wracają pociągi z Kielc do Sandomierza. Jak pojadą?
Pasażerza darmo
17.02.2025
Czy IC Sobieski wróci do Gdyni? Już wiemy
Pasażerza darmo
13.02.2025
PKP Intercity z wyszukiwarką zagubionego bagażu
Pasażerza darmo
12.02.2025
Więcej z Działu Prawo
Wpadli podczas dewastacji pociągu. Grozi im do 5 lat pozbawienia wolności
Prawoza darmo
24.02.2025
PKP PLK kontynuują mediacje z wykonawcami
06.02.2025
19-letni maszynista? To możliwe!
Prawoza darmo
09.01.2025
Newag pozywa poseł Paulinę Matysiak!
09.12.2024
PKP PLK oszacowały straty po powodzi
25.09.2024
Będą zwolnienia w spółce PKP CARGOTABOR
07.08.2024
Więcej z Działu Przewoźnicy
Zmiana czasu na letni dotyczy 12 pociągów PKP Intercity
Przewoźnicyza darmo
28.03.2025
Pociągi i wagony na życzenie. Od PKP Intercity
Przewoźnicyza darmo
22.03.2025
5-milionowy pociąg Kolei Mazowieckich
12.03.2025
Kobiety na kolejowych szlakach Mazowsza
Przewoźnicyza darmo
08.03.2025
Maszynistki w drodze do Kolei Śląskich
Przewoźnicyza darmo
08.03.2025
Więcej z Działu Producenci
Jest porozumienie w sprawie zakupu Talgo. Wcale nie przez PFR
Producenciza darmo
15.02.2025
Nowa lokomotywa hybrydowa dla PKP Intercity. Homologacja ruszy latem
Producenciza darmo
07.02.2025
9 nowych wagonów dla UZ po testach
10.12.2024
Rok 2024 w polskiej fabryce Stadlera
09.12.2024
Stadler Polska: Jesteśmy polską firmą
06.12.2024
Więcej spalinowych Flirtów w Texasie
26.11.2024
Nowe pociągi Flirt Evo od Stadlera
15.11.2024
Więcej z Działu Infrastruktura
Kolejowe radary na przejazdach
20.03.2025
PKP PLK kontrolują hałas
11.03.2025
Zabytkowy rozkład jazdy na przystanku Warszawa Włochy
Infrastrukturaza darmo
05.03.2025
Nowy przystanek kolejowy w województwie kujawsko-pomorskim
Infrastrukturaza darmo
04.03.2025
Ruszają roboty zabezpieczająco-naprawcze na gdyńskim węźle Karwiny
Infrastrukturaza darmo
28.02.2025
Gdańska kolejowa wieża ciśnień będzie zabytkiem
Infrastrukturaza darmo
27.02.2025
Kończy się remont Dworca Podmiejskiego w Gdyni. Kiedy otwarcie?
Infrastrukturaza darmo
26.02.2025
PKP PLK zlecają warte kilkaset milionów zł prace utrzymaniowe
Infrastrukturaza darmo
24.02.2025
Dworzec Olsztyn Główny otwarty dla podróżnych. Dwa dni po
Infrastrukturaza darmo
21.02.2025
Dworzec Olsztyn Główny nie został dziś otwarty. Poszło o decyzję
Infrastrukturaza darmo
19.02.2025
PKP PLK: Wzrosła efektywność utrzymania sieci kolejowej
Infrastrukturaza darmo
19.02.2025
Komentarze