Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Łódzkie: PKP PLK nie zawieszą linii

inforail
14.05.2013 14:23
0 Komentarzy

PKP PLK nie będą zawieszać linii kolejowych w Łódzkiem To efekt konsultacji, których inicjatorem był Zarząd PKP Polskich Linii Kolejowych. Podczas serii spotkań zarządca infrastruktury otrzymał konkretne deklaracje od przewoźników oraz samorządów w sprawie planów zwiększenia ruchu kolejowego. Dzięki tym deklaracjom nie będzie zmian w eksploatacji linii w regionie łódzkim.
Utrzymanie funkcjonowania odcinków wstępnie przeznaczonych do zawieszenia będzie możliwe także dzięki propozycjom oszczędności zgłoszonym przez terenowe jednostki PKP Polskie Linie Kolejowe. Wśród nich znalazły się między innymi skumulowanie ruchu w wybranych dniach i godzinach lub wyłączenie z użytkowania obiektów, na które przewoźnicy nie zgłaszali zapotrzebowania. Takie rozwiązania, zgłoszone w trakcie konsultacji w części regionów, będzie można zastosować także w innych województwach. W regionie łódzkim od grudnia tego roku nadal będą eksploatowane linie Piotrków Trybunalski –Zarzecze oraz Tomaszów Mazowiecki –Skarżysko-Kamienna.
W połowie lutego zarządca infrastruktury zaprezentował plany optymalizacji sieci kolejowej, w których zaproponowano czasowe wyłączenie z eksploatacji 90 odcinków linii kolejowych o łącznej długości 2 tys. km na terenie całego kraju.
Optymalizacja sieci ma przynieść oszczędności rzędu kilkudziesięciu milionów złotych rocznie i w ten sposób pozwoli wygenerować dodatkowe nakłady na utrzymanie linii intensywnie eksploatowanych przez przewoźników. Dzięki takim działaniom przychody z udostępniania torów będzie można w pełni wykorzystać na utrzymanie funkcjonujących linii w jak najlepszym stanie technicznym. Cele jakie podczas prac nad optymalizacją sieci postawił przed sobą zarządca infrastruktury były następujące:
stabilne stawki dostępu dla przewoźników –jako motor napędowy dla rozwoju rynku kolejowego w Polsce
zapewnienie wysokiej jakości i bezpiecznej infrastruktury
zbilansowanie PLK jako spółki będącej własnością skarbu państwa.

Podczas tych prac PKP PLK nie kierowały się jedynie wynikiem ekonomicznym analizowanych linii.
W trakcie gruntownej analizy brano pod uwagę szereg czynników i danych z ostatnich 7 lat:
przychody danego odcinka
koszty danego odcinka
wynik finansowy
utracone przychody na całych trasach
ruch pasażerski i towarowy
liczbę mieszkańców terenu wokół danego odcinka
PKB na mieszkańca
poziom bezrobocia
gęstość dróg
siatkę połączeń alternatywnych, w tym czasy przejazdu
ceny połączeń alternatywnych
liczbę dużych zakładów pracy i firm produkcyjnych

oraz wiele innych czynników.

Założenia optymalizacji sieci są następujące:

1. Żaden z odcinków nie zostanie zlikwidowany, a jedynie czasowo wyłączony z ruchu.
2. W kolejnych latach będzie możliwość powrotu do korzystania z wyłączanych teraz odcinków.
3. Część linii kolejowych została przywrócona z listy odcinków przeznaczonych do czasowego wyłączenia.
4. Intencją zarządcy infrastruktury jest zminimalizowanie kosztów wyłącznie na odcinkach gdzie skutki społeczne i gospodarcze są zerowe lub minimalne.
5. Podstawą do korekty wcześniejszych założeń były deklaracje inwestycji samorządowych oraz nowe plany przewoźników i zgłoszenia do rocznego rozkładu jazdy na rok 2014.

Optymalizacja sieci kolejowej to tylko jeden z elementów usprawnienia zarządzania spółką oraz programu poprawy jakości linii, dalszego podnoszenia poziomu bezpieczeństwa i ułatwienia dostępu do infrastruktury przewoźnikom. Dzięki temu zarządca infrastruktury chce osiągnąć:
konkurencyjność względem ruchu drogowego poprzez atrakcyjny czas przejazdu;
podniesienie parametrów ciągów towarowych poprzez podniesienie prędkości handlowej oraz eliminację ograniczeń prędkości i nacisku osi;
optymalizacja wykorzystania parametrów infrastruktury w wyniku zmian otoczenia prawnego;
poprawa przepustowości i płynności ruchu na dojeździe do aglomeracji z zidentyfikowaną potrzebą w tym zakresie (Warszawa, Śląsk, łódzki węzeł kolejowy);
podniesienie efektywności zarządcy infrastruktury i obniżenie kosztów w długim okresie (np. poprzez zmianę przejazdów strzeżonych na automatyczne);
rozszerzenie realizowanych do tej pory w niewielkiej skali działań optymalizacji parametrów technicznych infrastruktury z wykorzystaniem nowych narzędzi prawnych i technicznych.

Komentarze