TransInfo|Inforail|Infrastruktura|Łódź Fabryczna bez dofinansowania czyli wielka dziura w centrum miasta?
Łódź Fabryczna bez dofinansowania czyli wielka dziura w centrum miasta?
inforail
19.09.2013 10:21
0 Komentarzy
Łódź Fabryczna bez dofinansowania czyli wielka dziura w centrum miasta?
Politycy PiS przestrzegają, że budowa dworca kolejowego Łódź Fabryczna straci unijne dofinansowanie w wysokości prawie 1,2 mld zł, a inwestycja zakończy się pozostawieniem 'wielkiej dziury’ w centrum miasta. Lider łódzkiego PiS, poseł Marcin Mastalerek oraz szef okręgu sieradzko-zgierskiego PiS, poseł Marek Matuszewski przy placu budowy dworca zwołali w środę konferencję prasową, na której poinformowali, że inwestycja najprawdopodobniej straci unijne dofinansowanie co, ich zdaniem, zakończy się jej przerwaniem i pozostawieniem w centrum miasta 'dziury zamiast dworca’.
’Dzięki interpelacji posła Matuszewskiego złożonej do pana Nowaka (minister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej – red.) wiemy, że ta inwestycja jest w grupie wysokiego ryzyka i może zdarzyć się tak, że utracone zostaną środki z UE. Jeżeli w oficjalnym piśmie minister Nowak twierdzi, że jest to inwestycja wysokiego ryzyka to, w naszej ocenie, najprawdopodobniej skończy się to odebraniem finansowania z UE’ – poinformował Mastalerek. Dodał, że łódzcy politycy PiS nie wierzą ministrowi Nowakowi, który 'w tym samym piśmie’ poinformował, że inwestycja ma już zapewnione dofinansowanie krajowe.
’Nowak, jako minister, odebrał Łodzi kolej dużych prędkości. Dziś zapewnia, że jeżeli budowa dworca nie będzie miała dofinansowania z Unii, to będzie miała dofinansowanie krajowe. My Nowakowi nie wierzymy, bo to jest człowiek, który pieniądze z Łodzi do tej pory zabierał. Poza tym przy tak dużej dziurze budżetowej, która rośnie z miesiąca na miesiąc, chyba nikt nie ma wątpliwości, że finansowanie krajowe może być bardzo zagrożone’ – powiedział Mastalerek.
W ub. tygodniu plac budowy dworca Łódź Fabryczna odwiedził podsekretarz stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej Andrzej Massel, który powiedział m.in., że prace przebiegają zgodnie z planem. Dodał również, że nadal możliwe jest rozszerzenie inwestycji o tunel łączący dworzec Łódź Fabryczna z dworcem Łódź Kaliska i budowa tego tunelu przy udziale pieniędzy z UE.
’W kolejnej perspektywie unijnej na lata 2014-2020 środki na kolej będą większe niż teraz, więc jest bardzo duża szansa na powodzenie w tej sprawie’ – powiedział Massel.
Zdaniem Mastalerka zapewnienia Massela nie są jednak wiążące i nie mają pokrycia w rzeczywistości. 'Możemy przekazać panu ministrowi informację, jaką dostaliśmy od jego szefa Nowaka o tym, że w tej chwili budowa dworca Łódź Fabryczna to inwestycja bardzo dużego ryzyka i że trzeba na nią zabezpieczyć środki krajowe’ – powiedział Mastalerek. Dodał, że politycy PiS w Łódzkiem w najbliższym czasie zwrócą się do premiera Donalda Tuska o przekazanie szczegółowych informacji dot. finansowania budowy dworca Łódź Fabryczna. 'Chcemy mieć na piśmie zapewnienia, że ten dworzec powstanie, bo jest niezbędny’ – powiedział Mastalerek. W piśmie, na które powoływali się w środę działacze PiS znalazła się m.in. informacja o tym, że zaplanowany na 28 lutego 2015 r. termin zakończenia inwestycji może ulec zmianie. Powodem opóźnienia ma być natrafienie przez wykonawcę na anomalię geologiczną, która 'zgodnie z dotychczasowymi ustaleniami potwierdzonymi przez niezależnych ekspertów wymaga zmiany budowy tunelu, a co za tym idzie zmian projektowych i zakresu prac’. Znalazło się tam również zapewnienie, że bez względu na ostateczny termin zakończenia oraz źródła finansowania inwestycji, która jest już mocno zaawansowana, resort transportu traktuje ją jako 'priorytetową do realizacji’. Z upoważnienia ministra Sławomira Nowaka 6 września 2013 r. pismo podpisał Andrzej Massel, który sześć dni później przyjechał na plac budowy dworca Łódź Fabryczna. Nowy podziemny dworzec ma być kluczowym elementem Nowego Centrum Łodzi. Stacja będzie miała cztery perony i osiem torów kolejowych, które będą ulokowane 16,5 metra pod powierzchnią terenu. Budynek dworca, który będzie mógł obsłużyć 200 tys. pasażerów dziennie, ma mieć 350 m długości i 85 m szerokości. Po zakończeniu wszystkich prac dworzec Łódź Fabryczna stanie się jednym z elementów multimodalnego węzła komunikacyjnego łączącego kolej aglomeracyjną, regionalną i dalekobieżną, autobusową komunikację dalekobieżną, komunikację autobusową i tramwajową oraz prywatny transport samochodowy.
Szerzej o planach budowy dworca Łódź Fabryczna pisaliśmy tutaj.
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz!
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Masz już subskrypcję?
Więcej z Działu Kontrakty
POLREGIO wysyła SA134-029 na naprawę
25.03.2025
Miliard złotych na tabor w województwie opolskim
Kontraktyza darmo
19.02.2025
Więcej z Działu Pasażer
W lutym więcej pasażerów na kolei
31.03.2025
Zmiany w systemie rezerwacji miejsc siedzących w pociągach ŁKA Sprinter
Pasażerza darmo
24.03.2025
Koleje Śląskie gotowe na sezon rowerowy
19.03.2025
Ruszają dwie pary pociągów Polregio z Rzeszowa do Ustrzyk Dolnych
Pasażerza darmo
08.03.2025
Bilet Zachodniopomorski. Znamy cennik
Pasażerza darmo
04.03.2025
Marcowa korekta rozkładu jazdy POLREGIO
Pasażerza darmo
28.02.2025
Na Słowacji też korekta rozkładu jazdy. Co się zmienia?
Pasażerza darmo
28.02.2025
Czy jest szansa na powrót ED250 do Jeleniej Góry? Mamy stanowisko MI
Pasażerza darmo
25.02.2025
Więcej składów na kujawsko-pomorskich torach
Pasażerza darmo
24.02.2025
Program lojalnościowy w PKP Intercity? Prace ruszyły od nowa
Pasażerza darmo
22.02.2025
Od soboty, 22 lutego, nowe połączenie kolejowe w Bieszczady
Pasażerza darmo
21.02.2025
Wybierz podróż „Koleją do Natury”
Pasażerza darmo
18.02.2025
Od marca wracają pociągi z Kielc do Sandomierza. Jak pojadą?
Pasażerza darmo
17.02.2025
Więcej z Działu Prawo
Wpadli podczas dewastacji pociągu. Grozi im do 5 lat pozbawienia wolności
Prawoza darmo
24.02.2025
PKP PLK kontynuują mediacje z wykonawcami
06.02.2025
19-letni maszynista? To możliwe!
Prawoza darmo
09.01.2025
Newag pozywa poseł Paulinę Matysiak!
09.12.2024
PKP PLK oszacowały straty po powodzi
25.09.2024
Będą zwolnienia w spółce PKP CARGOTABOR
07.08.2024
Więcej z Działu Przewoźnicy
Zmiana czasu na letni dotyczy 12 pociągów PKP Intercity
Przewoźnicyza darmo
28.03.2025
Pociągi i wagony na życzenie. Od PKP Intercity
Przewoźnicyza darmo
22.03.2025
5-milionowy pociąg Kolei Mazowieckich
12.03.2025
Więcej z Działu Producenci
Jest porozumienie w sprawie zakupu Talgo. Wcale nie przez PFR
Producenciza darmo
15.02.2025
Nowa lokomotywa hybrydowa dla PKP Intercity. Homologacja ruszy latem
Producenciza darmo
07.02.2025
9 nowych wagonów dla UZ po testach
10.12.2024
Rok 2024 w polskiej fabryce Stadlera
09.12.2024
Stadler Polska: Jesteśmy polską firmą
06.12.2024
Więcej spalinowych Flirtów w Texasie
26.11.2024
Więcej z Działu Infrastruktura
Nowy przystanek na kolejowej mapie Polski. Brodnica Południowa
Infrastrukturaza darmo
07.04.2025
Kolejowe radary na przejazdach
20.03.2025
PKP PLK kontrolują hałas
11.03.2025
Zabytkowy rozkład jazdy na przystanku Warszawa Włochy
Infrastrukturaza darmo
05.03.2025
Nowy przystanek kolejowy w województwie kujawsko-pomorskim
Infrastrukturaza darmo
04.03.2025
Ruszają roboty zabezpieczająco-naprawcze na gdyńskim węźle Karwiny
Infrastrukturaza darmo
28.02.2025
Komentarze