Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Listopad w PKP Intercity. Rekord pasażerów, historyczny kontrakt taborowy i komplet wagonów Z1B

inforail
11.12.2025 15:30
0 Komentarzy

Listopad okazał się kolejnym rekordowym miesiącem dla PKP Intercity. Z usług przewoźnika skorzystało 7,6 mln pasażerów – o 23% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku oraz aż o 40% więcej niż w 2023 roku.

W ciągu pierwszych 11 miesięcy 2025 roku pociągami PKP Intercity podróżowało już 81,4 mln osób, co oznacza, że przewoźnik przekroczył wynik za cały 2024 rok (78,4 mln pasażerów).

Rozkład jazdy:

  1. Jakie były główne czynniki wpływające na rekordowe wyniki przewozowe PKP Intercity w listopadzie 2025 roku?
  2. Dlaczego podpisany z Alstom Polska kontrakt na piętrowe pociągi jest uznawany za historyczny i jakie znaczenie ma dla rozwoju oferty przewoźnika?
  3. Jakie udogodnienia i modernizacje wprowadzono w wagonach typu Z1B oraz na jakich trasach są one obecnie wykorzystywane?

Rekordowy długi weekend i wzmocnienia operacyjne

W okresie 7–11 listopada, obejmującym długi weekend związany z Narodowym Świętem Niepodległości, na pokładach pociągów dalekobieżnych podróżowało niemal 1,4 mln osób – więcej niż podczas majówki przy porównywalnej liczbie dni wolnych. 11 listopada przewoźnik odnotował najwyższy w historii poziom wzmocnień operacyjnych: 139 pociągów zostało uzupełnionych o 303 dodatkowe wagony, co znacząco zwiększyło liczbę dostępnych miejsc i komfort podróży. W całym listopadzie wzmocniono 1459 składów, dołączając ponad 2190 wagonów.

Piętrowy ezt dla PKP Intercity
Piętrowy ezt dla PKP Intercity/wiz. PKP IC

Historyczny kontrakt na piętrowe pociągi

W listopadzie PKP Intercity podpisało umowę z Alstom Polska na zakup 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz z 30-letnim okresem utrzymania oraz opcją na kolejne 30 pojazdów. To największy kontrakt taborowy w historii spółki pod względem liczby zamówionych pociągów. Wartość dostawy wynosi 4,1 mld zł, a utrzymania – blisko 2,8 mld zł. Nowoczesne, szybkie i pojemne „piętrusy” będą produkowane w zakładach Alstom w Chorzowie i Nadarzynie, znacząco podnosząc standard podróży w segmencie ekonomicznym.

Wagon Z1 po modernizacji
Wagon PKP Intercity

Modernizacja taboru: gotowe wszystkie wagony typu Z1B

PKP Intercity zakończyło odbiory ostatnich z puli 26, zmodernizowanych wagonów typu Z1B. Pojazdy otrzymały m.in. dodatkowe wygłuszenie akustyczne, gniazdka 230V i USB, indywidualne oświetlenie, klimatyzację, Wi-Fi oraz automatyczne drzwi. Wagony są przystosowane do prędkości do 200 km/h i już obsługują trasy m.in. z Warszawy do Łodzi i Zakopanego oraz z Łodzi do Kołobrzegu. Modernizację przeprowadziła firma H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych, a projekt został sfinansowany ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

Komentarze