Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

LeoExpress chce wozić pasażerów w województwie kujawsko-pomorskim. Ale jest tańsza konkurencja

inforail
16.06.2025 11:30
0 Komentarzy

Co najmniej sześć par pociągów za rok zacznie kursować na dwóch trasach kolejowych - z Brodnicy do Rypina i z Laskowic Pomorskich do Wierzchucina.

Samorząd województwa, który jest organizatorem pasażerskich przewozów kolejowych w regionie, wybierze wkrótce przewoźnika do obsługi tych tras. Pasażerowie podróżować będą nowoczesnymi pociągami. Skorzystają również z nowej infrastruktury kolejowej w Brodnicy i Rypinie, zmodernizowanej przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe.

Rozkład jazdy:

  1. Jaką kwotę dotacji samorząd województwa przeznaczył w tym roku na pasażerskie przewozy kolejowe?
  2. Jakie elementy składają się na wspomnianą kwotę 237 mln złotych?
  3. Ile pociągów obsługujących pasażerskie połączenia w regionie należy do samorządu województwa? 

Dwie oferty

Konsekwentnie przywracamy regionalne połączenia kolejoweWiemy, że nasze starania, decyzje i praca nad przywracaniem połączeń jest dobrze przyjmowana przez mieszkańców i podróżnych. I nie tylko do Ciechocinka można będzie znowu dojechać koleją. Do Rypina regionalne pociągi osobowe wrócą po 25 latach przerwy. Cieszę się, że z naszej oferty będą mogli skorzystać również pasażerowie podróżujący do Wierzchucina -mówi marszałek Piotr Całbecki. –

Pociąg Arriva
Pociąg Arriva

Samorząd województwa ogłosił dwa przetargi na regionalne kolejowe przewozy pasażerskie, które będą realizowane na liniach nr 33 (Brodnica – Rypin) i 208 (Laskowice Pomorskie – Wierzchucin). Do każdego postępowania propozycje cenowe złożyło dwóch potencjalnych wykonawców – Arriva RP i czeski Leo Express. Obecnie trwa analiza ofert.

Brodnica – Rypin (z możliwością wydłużenia do Grudziądza i Torunia):

  • Arriva RP sp. z o.o. – 28,11 zł/km,
  • Leo Express – 45,83 zł/km

Laskowice Pomorskie – Wierzchucin (z możliwością wydłużenia do Grudziądza i Chojnic):

  • Arriva RP sp. z o.o. – 31,41 zł/km,
  • Leo Express – 49,61 zł/km.

Wyłonieni w przetargu wykonawcy będą mieli ponad rok na przygotowanie się do realizacji zadań.

Pociąg Arriva
Pociąg Arriva/foto. Tomasz Czachorowski

Bilet za złotówkę

Pociągi wyjadą na tory w grudniu 2026 roku i będą kursować do 2030 roku. W tym okresie na odcinku Brodnica - Rypin ma jeździć od 6 do 12 par pociągów na dobę, a na odcinku Laskowice Pomorskie – Wierzchucin od 6 do 8 par.

Obsługa połączeń będzie realizowana przez zespoły trakcyjne, autobusy szynowe i wagony doczepne wyposażone w klimatyzację, toaletę dostosowaną do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i miejsca do przewozu minimum czterech rowerów. Wiek pociągów nie przekroczy dwudziestu lat.

Przez pierwszy miesiąc przewozów (od 13 grudnia 2026 r. do 17 stycznia 2027 r.) na obu odcinkach za bilet podróżni zapłacą złotówkę. Dla pasażerów, którzy ukończyli 65 lat przez cały okres obowiązywania umów (do 2030 roku) bilety na przejazd będą kosztować tylko 4 złote.

Nowa infrastruktura

Równolegle do prowadzonych przetargów, spółka PKP PLK prowadzi prace modernizacyjne infrastruktury kolejowej. Remont poprzedziły negocjacje samorządu województwa ze spółką kolejową, których efektem jest inwestycja, która pozwoli na realizację kolejowych przewozów pasażerskich bezpiecznie i z odpowiednią prędkością.

W Rypinie modernizowana jest stacja kolejowa. Powstanie od podstaw nowy peron, a istniejący zostanie zmodernizowany. Planowana jest także przebudowa torów. Pozwoli to na przejazd pociągów pasażerskich z prędkością do 120 kilometrów na godzinę. Prace budowlane ruszą w drugiej połowie roku.

W Brodnicy w sąsiedztwie przejazdu kolejowo-drogowego przy ulicy 18 Stycznia powstanie nowy przystanek kolejowy Brodnica Południowa z udogodnieniami dla osób z niepełnosprawnościami i wyposażony w wiaty, gabloty informacyjne, ławki, oznakowanie oraz oświetlenie LED. Prace zakończą się latem 2026 roku.

Od grudnia do Ciechocinka

Po 14 latach w grudniu tego roku wrócą połączenia kolejowe z Aleksandrowa Kujawskiego do Ciechocinka.

Samorząd województwa, który jest organizatorem pasażerskich przewozów kolejowych w regionie, przeznaczy na nie w tym roku kwotą 237 mln złotych dotacji. W tej kwocie są koszty rekompensat dla Arrivy i Polregio oraz koszty dostępu do infrastruktury kolejowej i opłaty dworcowe – 31,3 milionów zł. Jesteśmy też właścicielem trzech czwartych pociągów (37 składów) obsługujących pasażerskie połączenia w naszym regionie.

Komentarze