Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Łatwiej o nowe pociągi? UOKiK chce uprościć procedury otwartego dostępu na kolei

inforail
02.09.2025 14:34
0 Komentarzy

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów rekomenduje uproszczenie procedur przyznawania otwartego dostępu na kolei i lepsze dostosowanie przetargów, aby zwiększyć konkurencję i poprawić ofertę dla pasażerów – wynika z opublikowanego raportu UOKiK o kolejowych przewozach pasażerskich.

Według urzędu w kolejowych przewozach pasażerskich brak jest realnej konkurencji, a polska kolej pasażerska pozostaje podzielona na regionalne monopole i kontrakty publiczne.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie zmiany w procedurach otwartego dostępu na kolei rekomenduje UOKiK?
  2. W jaki sposób uproszczenie zasad może wpłynąć na liczbę nowych połączeń kolejowych?
  3. Kto najbardziej skorzysta na ułatwieniach – pasażerowie, przewoźnicy czy obie strony?
Kolejne Griffiny w PKP Intercity
Pociąg PKP Intercity

Nie ma konkurencji

Z raportu wynika też, że mimo funkcjonowania szesnastu spółek przewozowych, realna konkurencja na torach jest rzadkością. Ponad 93 proc. przejazdów odbywa się w ramach kontraktów publicznych, a w wielu regionach pasażerowie mają do wyboru wyłącznie lokalnego przewoźnika samorządowego.

Najwięksi gracze – Polregio, PKP Intercity i Koleje Mazowieckie – odpowiadają łącznie za ok. 80 proc. pracy przewozowej (łączna liczba pasażerów pomnożona przez liczbę przejechanych kilometrów) oraz 75 proc. pracy eksploatacyjnej (łączna liczba kilometrów przejechanych przez tabor). Szczególnie silną pozycję na rynku połączeń dalekobieżnych ma PKP Intercity.

Wśród głównych problemów przewoźnicy wymieniają brak nowoczesnego taboru, krótkie terminy w postępowaniach przetargowych oraz niewielką skłonność spółek samorządowych do ekspansji poza macierzyste województwa.

Urząd podkreśla, że w innych państwach UE większa konkurencja przyczyniła się do wzrostu liczby połączeń i spadku cen biletów.(PAP)

Komentarze