Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kujawsko-pomorskie z budżetem na 2025 roku. Co z taborem kolejowym?

inforail
10.01.2025 11:30
0 Komentarzy

Blisko 5 mld złotych – tyle na prowadzenie polityki rozwoju ma w tym roku samorząd województwa kujawsko-pomorskiego.

Na łączną pulę wydatków składają środki budżetowe sensu stricte (nieco ponad 2 mld złotych), zaplanowane do uruchomienia w tym roku środki programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza (nieco ponad 2 mld złotych) oraz środki z innych źródeł, w tym Krajowego Planu Odbudowy, które ostrożnie szacujemy na niecałe 400 mln złotych.

Spis treści:

  1. Jakie rodzaje pojazdów planuje się zakupić do obsługi połączeń regionalnych w ramach publicznego transportu autobusowego i jakie są długoterminowe cele w tym zakresie?
  2. Jakie nowe trasy kolejowe planuje się uruchomić lub przywrócić w ramach rozwoju pasażerskiego transportu kolejowego?
  3. Jakie inwestycje drogowe są planowane w celu poprawy infrastruktury i zmniejszenia uciążliwości tranzytu dla mieszkańców?
Konferencja budżetowa woj. kujawsko-pomorskiego/foto: UMWKP

Pasażerski transport zbiorowy zawsze wśród priorytetów

Najważniejsze plany finansowe w dziedzinie publicznego transportu autobusowego to zakup nowoczesnych wozów do obsługi połączeń regionalnych, 5 hybrydowych i 7 elektrycznych. To konieczność, bo te połączenia obsługuje obecnie wysłużony tabor. Plany wieloletnie obejmują zakup łącznie odpowiednio 15 i 25 takich pojazdów.

Jeśli chodzi o kolej, to przygotowujemy się do zakupu kolejnych pięciu nowych pociągów elektrycznych i do przywrócenia pociągów do Ciechocinka, a także do uruchomienia nowych  pociągów relacji Bydgoszcz-Szczecin, Bydgoszcz-Brodnica, Toruń-Brodnica, Laskowice Pomorskie – Brodnica i (wakacyjnych) Bydgoszcz-Hel. W tegorocznym planie także zwiększenie liczby połączeń na liniach Toruń-Skępe, Bydgoszcz-Chełmża, w kierunku Nakła i połączeń weekendowych na głównych trasach oraz wydłużenie linii w kierunku Kalisk Kujawskich. Dotacje dla operatorów kolejowych będą nas kosztowały 240 mln złotych.

O rekordowych środkach na drogi była tu już mowa, szczegóły znajdą państwo w prezentacji.  Należy podkreślić tylko, że prowadzimy zaawansowane przygotowania do budowy kolejnych obwodnic, które wyprowadzą uciążliwy tranzyt poza centra miast i wsi.

Komentarze