Kraków też chce Adriatic Express. I to aż do Splitu
W ostatnich dniach uruchomiono nowe międzynarodowe połączenia kolejowego z Polski do Chorwacji. Pociąg kursuje z Warszawy przez Katowice aż do Rijeki — jednego z najpopularniejszych chorwackich portów nad Adriatykiem.
Decyzja o przebiegu trasy wywołała jednak kontrowersje, ponieważ w planach zabrakło jednego z najważniejszych punktów turystycznych i komunikacyjnych w Polsce — Krakowa.
Rozkład jazdy:
- Dlaczego w nowym połączeniu Adriatic Express pominięto bezpośredni przystanek w Krakowie?
- Czy istnieje możliwość zmiany trasy Adriatic Express tak, aby pociąg zatrzymywał się również w Krakowie?
- Jakie są obecnie dostępne możliwości podróży z Krakowa do Chorwacji z wykorzystaniem połączenia Adriatic Express?
Interpelacja w sprawie nieuwzględnienia Krakowa
W związku z tą sytuacją Poseł na Sejm RP Rafał Komarewicz skierował do Ministra Infrastruktury oficjalne zapytanie w tej sprawie. W piśmie z dnia 23 maja 2025 roku poseł zwrócił uwagę, że pominięcie Krakowa jest nie tylko stratą dla regionu, ale także niekorzystnym ruchem z perspektywy rozwoju turystyki, zarówno krajowej, jak i międzynarodowej. Jak podkreślił, od lat trwają starania ze strony Rady Miasta Krakowa oraz Konsulatu Generalnego Republiki Chorwacji w Krakowie o uruchomienie bezpośrednich połączeń kolejowych między tym miastem a Chorwacją.
Poseł Komarewicz zadał Ministrowi Infrastruktury trzy kluczowe pytania:
Z jakiego powodu Kraków nie został uwzględniony na trasie nowego połączenia kolejowego do Chorwacji?
Czy istnieje jeszcze możliwość zmiany przebiegu trasy, tak aby pociąg zatrzymywał się również w Krakowie?
Czy jest szansa na przedłużenie trasy pociągu aż do Splitu — jednego z największych miast Chorwacji?
Oficjalna odpowiedź Ministerstwa Infrastruktury
W odpowiedzi Piotr Malepszak, Podsekretarz Stanu, wyjaśnił, że trasa połączenia, znanego jako Adriatic Express, została ustalona w wyniku długotrwałych analiz i negocjacji prowadzonych z przedstawicielami ministerstw Chorwacji, Słowenii, Austrii, Czech i Węgier, a także z przewoźnikami kolejowymi operującymi w tych krajach.
Kluczowym elementem koncepcji połączenia jest wykorzystanie grupy wagonów bezpośrednich, które w Polsce są dołączane do istniejącego pociągu IC „Sobieski”, kursującego z Warszawy do Wiednia. W związku z takim układem organizacyjnym, obecnie nie przewiduje się zmiany trasy pociągu ani dodatkowych przystanków.
Kraków skomunikowany pośrednio przez Katowice
Ministerstwo podkreśla, że mimo braku bezpośredniego przystanku w Krakowie, mieszkańcy i turyści mają możliwość skorzystania z dogodnego połączenia z Katowic, gdzie pociąg Adriatic Express się zatrzymuje. Jak zapewniono, siatka zatrzymań w kraju została zaplanowana w taki sposób, by umożliwić komunikację z różnymi regionami Polski, w tym z Małopolską.
Na chwilę obecną nie przewiduje się również wydłużenia trasy do Splitu.
Perspektywy na przyszłość
Zarówno samorząd Krakowa, jak i parlamentarzyści, będą kontynuować starania o lepsze skomunikowanie tego miasta z regionem Bałkanów. Tymczasem podróżni zainteresowani wyjazdem do Chorwacji z Krakowa mogą korzystać z przesiadek, m.in. w Katowicach. Nowe połączenie Adriatic Express to krok w kierunku rozwoju kolejowej oferty wakacyjnej, choć nie w pełni odpowiadający oczekiwaniom wszystkich regionów.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze