Kraków: Ogłoszono przetarg na wykonawcę nowego dworca w Krakowie
Polskie Koleje Państwowe S.A. przygotowały dokumentację architektoniczno budowlaną i ogłosiły przetarg na wybór wykonawcy budowlanego nowego dworca Kraków Główny. Nowy dworzec będzie elementem nowoczesnego węzła komunikacyjnego, ponieważ połączy ze sobą podziemny krakowski tramwaj, parking dla samochodów, dworzec komunikacji autobusowej i port lotniczy w Balicach.
Termin składania ofert dla tej inwestycji mija 27 kwietnia. PKP S.A. planuje wybrać wykonawcę i podpisać umowę do końca czerwca 2010. Prace budowlane mają się rozpocząć w III kwartale 2010 roku.
Nowy dworzec o powierzchni 14 000 m2 zacznie służyć pasażerom kolei w II kwartale 2012 roku. Inwestycja jest warta 119 mln złotych. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ok. 70% (Program Infrastruktura i Środowisko) oraz funduszu Budżetu Państwa.
Projekt jest wyjątkowy, ponieważ nowy dworzec będzie zintegrowany z podziemnym tramwajem i parkingami. Z dworca kursują również pociągi łączące go z lotniskiem Kraków-Balice.
Opis inwestycji
Przedmiotem projektu jest budowa nowego dworca kolejowego na stacji Kraków Główny. Projektowany dworzec stanowi węzeł przesiadkowy różnych rodzajów transportu publicznego i jest zintegrowany komunikacyjnymi ciągami pieszymi z dworcem regionalnym PKS i komunikacją miejską tj. przystankami autobusowymi oraz tramwajowymi, w tym przystankiem podziemnego szybkiego tramwaju.
Ciągi piesze łączą również dworzec kolejowy z centrum handlowym pn. Galeria Krakowska.
Łączna powierzchnia użytkowa dworca wynosi 14 993 m2. Projektowana szerokość do 65 m, długość 115m, wysokość ok. 7 m.
Projekt obejmuje wykonanie dokumentacji projektowych i technicznych oraz wykonanie robót budowlano-montażowych budowy dworca kolejowego pod układem torowo-peronowym stacji Kraków Główny. Projektowany dworzec stanowi węzeł przesiadkowy różnych rodzajów transportu publicznego i jest zintegrowany komunikacyjnymi ciągami pieszymi z dworcem regionalnym PKS i komunikacją miejską tj. przystankami autobusowymi oraz tramwajowymi, w tym przystankiem podziem-nego szybkiego tramwaju. Ciągi piesze łączą również dworzec kolejowy z centrum handlowym pn. Galeria Krakowska. W rozwiązaniach projektowych uwzględnia się dostosowanie obiektu dla obsługi osób niepełnosprawnych oraz proekologiczne materiały i urządzenia oraz nowoczesne systemy sterowania mediami. Projekt obejmuje również sprawowanie nadzoru inwestycyjnego.
Cel: Realizacja projektu przyczyni się do zintegrowania pasażerskiego transportu kolejowego z innymi rodzajami transportu publicznego oraz do zwiększenia dostępności społeczeństwa do przestrzeni publicznej, a w tym obsługi osób niepełnosprawnych. Poprawa połączenia pomiędzy peronami a budynkiem dworca (wyeliminowanie obecnego długiego dojścia pieszego z dworca na perony).
Efekty projektu: podniesienie standardu obsługi podróżnych, w tym osób niepełnosprawnych, zwiększenie bezpieczeństwa na stacji oraz skrócenie czasu na zmianę środka transportu. Bezpośrednie połączenie schodami ruchomymi i windami pomiędzy dworcem a peronami.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze